خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت تولید از جاده اقتصاد بازار می‌گذرد/ استفاده از داده‌های بورس کالا برای تنظیم بازار

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۷۰۰

پس از نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی، دیدگاه های مختلفی در خصوص چگونگی اتخاذ بهترین تصمیمات در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی مطرح شد که بررسی این دیدگاه ها بیانگر آن است که عموم اقتصاددان و کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که در کنار هر گونه حمایت، دستورالعمل و یارانه به بخش تولید، نباید اصول بازار و منطق حاکم بر بازارها را نادیده گرفت. به عبارت دیگر حمایت از تولید نباید بهانه ای برای بازگشت به اقتصاد دستوری شود چراکه استفاده از دستور و قانون برای اصلاح، حاصلی جز رواج بی قانونی و رانت نخواهد داشت. از این رو همه عوامل حمایتی، باید در جاده اقتصاد بازار و تکیه بر مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف عادلانه قیمت ها قرار گیرد.

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: در شرایطی که دولت در حوزه اقتصادی در تلاش است تا آرامش و رضایت عمومی را برقرار کند، همه فعالان اقتصادی و مردم نیز باید در ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی کمک کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری، افزود: شفاف نبودن فعالیت های اقتصادی ما و وجود رانت در برخی بخش ها باعث شده تا عده ای در این شرایط نیز منفعت شخصی را بر منافع ملی ترجیح دهند که ایجاد شفافیت در روندها از اصلی ترین مولفه ها برای جلوگیری از رانت در اقتصاد کشور است.

رضیان در ادامه به روند معاملات بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا طی سال های گذشته فضای شفافی را برای مبادله کالاها فراهم کرده که توسعه این بازار به سلامت اقتصادی کشور کمک می کند. در بورس، قیمت ها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود که این امر ما را در مسیر اقتصاد بازار هدایت می کند.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با عرضه مواد اولیه در بورس کالا، شرایط برای خرید مواد مورد نیاز صنایع به مراتب بهتر و آسان تر از سال های گذشته شده به طوریکه با توجه به شفافیت آماری که بورس ارائه می کند، مسوولان می توانند در جهت تنظیم بازار تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز