خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران در آستانه ورود به فصل تابستان +عکس

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۵۹۶

با وجود اینکه افت نزولات جوی در پاییز و زمستان سال گذشته موجب شده تا ورودی آب به سدهای استان تهران در سال آبی جاری کاهش 34 درصدی نسبت به سال 96 پیدا کرده و حجم ذخیره آب سدها با افت 25 درصدی روبه‌رو شود.

به‌گزارش ایلنا، بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) حکایت از افت 34 درصدی آب ورودی به مخازن سدها دارد. کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به طبع آن افت ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به 919 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و 387 میلیون مترمکعب بوده است.

خروجی آب از سدهای پنجگانه استان هم مقداری کمتر از ورودی به آنها است به طوری که در حال حاضر کل حجم آب خروجی سدهای تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به 911 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با یک میلیارد و 76 میلیون مترمکعب خروجی سال گذشته افت 15 درصدی داشته است.

 

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران در آستانه ورود به فصل تابستان +عکس

در این میان بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند و از نگرانی‌های تامین آب تابستان پایتخت بکاهد. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران 837 میلیون مترمکعب بوده و 44 درصد حجم این سدها نیز پر است و در این بین ادامه این روند موجب شده 98 درصد سدی همچون کرج در آستانه ورود به فصل تابستان پر باشد.

به رغم بارندگی‌های مناسب سال 97 که موجب شده حجم مخازن سدهای استان از 578 میلیون مترمکعب اواخر اسفندماه سال گذشته هم اکنون به 837 میلیون مترمکعب برسد ولی مخازن این پنج سد متاثر از کاهش بارندگی‌های بی‌سابقه پاییز و زمستان سال گذشته و به موجب آن افت ورود روان آب‌ها، با حجم مخزن یک میلیارد و 121 میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله دارند و کاهش 25 درصدی آب ذخیره شده را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.

در ادامه این گزارش نیز وضعیت هر یک از سدهای پنجگانه تهران به صورت جداگانه تشریح است.

 

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران در آستانه ورود به فصل تابستان +عکس

 

*سد لار

سد لار در فاصله 75 کیلومتری از شمال شرق تهران و 100 کیلومتری شهر آمل به منظور تامین آب کشاورزی و شرب و ارسال آب به نیروگاه کلان جهت تولید برق و کمک به شبکه سراسری احداث شده است.

کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 218 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با حجم سال گذشته سازه که حدود 330 میلیون مترمکعب بوده، سد لار کاهش 23 درصدی ورودی آب مخزن داشته است.

 

10 درصد مخزن سد لار دارای آب است

افت ورودی روان آب به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به 100 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 52 درصد افت پیدا کرده و تنها 10 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است که از لحاظ آب موجود در مخزن منفی‌ترین شرایط را در میان سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند.

 

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران در آستانه ورود به فصل تابستان +عکس

 

*سد طالقان

سد طالقان در 135 کیلومتری شمال‌غرب تهران بر روی رودخانه‌ای با همین نام به منظور تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تامین آب شرب شهرهایی تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه طالقان احداث شده است.

بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش 31 درصدی ورودی آب به این سازه دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون 258 میلیون مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم ورودی روان آب‌ها به سد از مرز 375 میلیون مترمکعب گذشته بود.

مخزن سد طالقان سال گذشته در همین ایام پر شده بود و 421 میلیون مترمکعب آب داشت اما امسال ذخیره آب سد به 323 میلیون مترمکعب رسیده و 77 درصد حجم آن پر است براین اساس ذخیره آب این سازه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هم کاهش 23 درصدی داشته است.

 

*سد کرج

سد کرج در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج – چالوس به منظور کنترل سیلاب‌های بهاره و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل، تامین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی برق آبی جهت کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف احداث شده است.

افت بی سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به طبع آن کاهش ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 214 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با 325 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت 35 درصدی را نشان می‌دهد.

 

98 درصد ظرفیت سد کرج پر است

با این وجود بارش‌های مناسب سال 97 باعث شده تا مخزن این سد مهم در شرایط خوبی قرار بگیرد. در حال حاضر حجم ذخیره آب سد کرج به 180 میلیون مترمکعب رسیده، 98 درصد آن پر است و در مقایسه با سال گذشته تنها یک درصد افت حجم مخزن پیدا کرده است.

 

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران در آستانه ورود به فصل تابستان +عکس

 

*سد لتیان

سد لتیان بر روی رودخانه «جاجرود» و در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی تهران و پنج کیلومتری بخش جاجرود به منظور تامین آب شرب تهران، تامین آب زراعی دشت ورامین، تولید انرژی برقابی و توسعه منابع آب شرب برای مصرف روز افزون تهران بزرگ احداث شده است.

این سد هم در مقایسه با سال گذشته در شرایط خوبی به سر می‌برد به طوری که در حال حاضر 90 درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم مخزن آن نیز به 68 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته تنها افت سه درصدی را نشان می‌دهد.

 

*سد ماملو

سد ماملو در حدود 45 کیلومتری شرق تهران بر روی رودخانه جاجرود و دو کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی رودخانه دماوند با رودخانه جاجرود با هدف بهره‌گیری از پتانسیل حوزه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند، مهار سیلاب‌های حوضه‌های آبریز، تامین بخشی از آب شرب جنوب تهران و شهرهای مسیر و تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت احداث شده است.

کل حجم آب ورودی به سدهای ماملو و لتیان از ابتدای سال آبی تاکنون در حدود 229 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با ورودی 354 میلیون مترکعبی سال گذشته آب به این دو سد، روان آب‌های راه یافته به سمت دریاچه مخازن سدهای لتیان و ماملو کاهش 35 درصدی داشته است.

در حال حاضر 66 درصد مخزن سد ماملو پر است و حجم آب موجود در مخزن سد هم به 166 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت 31 درصدی داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز