خبرگزاری کار ایران

نادر قمی:

جهش بی‌نظیر بورس؛ امیدها و دغدغه‌ها/ امکان بازدهی 20 تا 30 درصدی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۱۲۱

طی هفته های اخیر و بعد از جهش قیمت ها در بازار ارز و سکه و متعاقب آن جهش بازار مسکن و تلاطم قیمت ها در بازار خودرو، بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که قیمت ها در بازار سهام نیز رشد کند. چرا که از یک طرف نقدینگی بی ثبات راه خود را به بازار سهام باز می کند و از طرف دیگر قیمت سهام بسیاری از شرکت ها حتی بر اساس دلار 4200 تومانی نیز نسبتاً ارزان برآورد می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل تامین سرمایه نوین، مهمترین دلایل و پشتوانه های رشد بازار سهام در شرایط کنونی را تشریح کرد.

ولی نادی قمی گفت: طی هفته های اخیر و بعد از جهش قیمت ها در بازار ارز و سکه و متعاقب آن جهش بازار مسکن و تلاطم قیمت ها در بازار خودرو، بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که قیمت ها در بازار سهام نیز رشد کند، چرا که از یک طرف نقدینگی بی ثبات راه خود را به بازار سهام باز می کند و از طرف دیگر قیمت سهام بسیاری از شرکت ها حتی بر اساس دلار 4200 تومانی نیز نسبتاً ارزان برآورد می شود.

وی افزود: البته انتظار می رود که سیاست ارزی جدید هر چه زودتر اصلاح شود تا ضمن حذف رانت و فساد ناشی از تفاوت نرخ ارز 4200 تومانی و قیمت ارز در بازار آزاد (قاچاق)، صادرات نیز مورد تشویق قرار گیرد.

نادی قمی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین پشتوانه های رشد بازار سهام را می توان در سه عامل جستجو کرد، گفت: اول نقدینگی بی ثبات است که بعد از ایجاد تلاطم در بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو، زمینه را برای ورود به بازار سهام مناسب دیده است. دوم ثبات قیمت های بالای مواد خام در بازارهای جهانی و سوم زمزمه تغییر در سیاست ارزی و برآورد بازار سهام از حتمی بودن این تغییر است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین اظهار داشت: سیاست ارزی قبلی دولت به مراتب بهتر از سیاست ارزی جدید بوده و بهتر می توانست در کنترل نرخ ارز موثر باشد. بنابراین ورود منابع جدید و هیجان ناشی از نقدینگی وارد شده به بازار سهام منجر به جهش 2768 واحدی شاخص کل بورس (۲/۸۷ درصد) در روزهای اخیر شد که طی یک سال اخیر بی نظیر بود .

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال افزود: اگرچه  با توجه به نرخ بازدهی در بازارهای رقیب، امکان بازدهی بین 20 تا 30 درصدی بازار سهام وجود دارد اما نباید فراموش کرد که اقتصاد کشور در سال جاری با وضعیت دشواری روبرو است و ریسک های تهدید کننده رونق بازار سهام در حال برجسته شدن هستند.

نادی قمی توضیح داد: براساس مفاهیم تئوریک محرک های اصلی بازار سهام در دو دسته کلی شامل رشد واقعی قدرت سودآوری شرکت ها و کاهش ریسک بازار طبقه بندی می شوند که در خصوص این دو مورد دغدغه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم های جدید امریکا و آینده نامشخص برجام، ریسک های سیاسی بازار در حال افزایش است. وضعیت بانک ها و نرخ سود سپرده ها نیز ریسک های مالی بازار و نرخ تنزیل بازار را افزایش می دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در پایان گفت و گو با سنا اظهار داشت:  اگرچه رقم سود شرکت ها (علی الخصوص شرکت های صادراتی) در سال جاری افزایشی است اما بخشی از این تغییرات مثبت سود نیز در اثر بزرگنمایی مقیاس ها (کاهش ارزش ریال) است. چرا که قدرت سودآوری شرکت ها در اثر فتح بازارهای جدید برای فروش محصولات یا در اثر افزایش بهره وری در تولید محصولات و به تبع آن کاهش بهای تمام شده محصولات افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز