خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

جهش شاخص کل ناشی از پول سهامداران خرد نیست/ پول‌های جدید وارد بورس شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۴۱۶

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: رشد شاخص‌های بورس ناشی از سیاست گذاری و سیگنال‌های دولت بوده و پول‌های جدیدی وارد بورس شده است. قطعا این اقدام دولت، اقدام درستی ارزیابی می‌شود و لازم بود این اقدام زودتر صورت می‌گرفت تا از هجوم اژدهای نقدینگی به سمت بازار سکه و دلار جلوگیری می‌شد.

یوسف اصلانی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص جهش روزانه و رکوردشکنی شاخص کل بورس تهران، گفت: گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های گروه صنایع فلزی، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صادرات محور که به تازگی منتشر شده است نشان دهنده سود ( EPS ) بالا و مناسب است. این شرکت‌ها در حال حاضر فروش و سوددهی مناسبی دارند.

وی ادامه داد: البته یک عامل مهم، قیمت‌های جهانی است. قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی، فولاد و کامودیتی‌ها، رشد داشته و روند کاهشی نیز نشان نمی‌دهد. ذخیره این کالاها در کشورهای بزرگ در حال کاهش است که موجب افزایش قیمت شده است. همچنین تقاضا برای این محصولات در سطح جهانی، بالاست. بحث آلودگی محیط زیست در چین هم موجب شده، ظرفیت تولید کارخانه‌هایش را مقداری کاهش دهد که این اقدام موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شده است.

اصلانی با اشاره به افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر تاکید کرد: افزایش قیمت‌های جهانی پتروشیمی، فولاد و فلزات اساسی، باعث شده شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند و فروش‌شان بر اساس دلار است، افزایش درآمد و سود داشته باشند. درست است که بحث تحریم‌های جدید هم مطرح است اما هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده و فعلا روند صادرات ادامه دارد، البته باید دید در آینده تاثیر تحریم‌ها چگونه می‌شود.

این تحلیلگر بورس اظهار داشت: در حال حاضر بحث ارزش جایگزینی هم مطرح شده است. در بحث ارزش جایگزینی گفته می‌شود حتی در مورد شرکت‌هایی مانند گروه خودرویی‌ها که زیان می‌دهند ، این مسئله مطرح می‌شود که درست است که این شرکت‌ها زیان داده‌اند اما اگر بخواهیم دوباره شرکت‌هایی مانند این‌ها را  راه بیندازیم به پول بیشتری نیاز داریم. همین باعث مسئله باعث می‌شود قیمت سهم این شرکت‌ها رشد داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد شاخص کل در روزهای اخیر هم می‌تواند حباب باشد؟ ، تاکید کرد: با نگاهی غیرمتعصبانه می‌گویم رشد قیمت‌ها در بورس اصلا حباب نیست. بازار سرمایه یک بازار مولد است و موجب رشد تولید در بخش واقعی اقتصاد می‌شود. وقتی سکه از یک میلیون تومان به دو میلیون تومان می‌رسد، این رشد قیمت، مولد نیست. اما افزایش قیمت در بورس مولد است زیرا شرکت‌ها مولد هستند. مثلا فولاد فولاد مبارکه و پتروشیمی‌ها برای سال 97 پیش بینی سود خوبی دارند و تحقق آن هم دور از ذهن نیست. پس شرکت‌ها دو دسته هستند. یک دسته، شرکت‌هایی که برای سال 97 سود می‌سازند. دسته دیگر هم شرکت‌هایی که بحث ارزش جایگزینی در موردشان مطرح است.

اصلانی در پاسخ به پرسش که این موارد در هفته‌های قبل هم وجود داشت اما چرا رشد شاخص کل ناگهان در روزهای اخیر اتفاق افتاد؟ ، عنوان کرد: قطعا جهش شاخص‌ها در بورس در  دو  روز گذشته ناشی از پول سهامداران خرد نیست. البته تاکید آقای نوبخت برای حرکت‌ها سرمایه‌ها به جای خرید دلار و سکه  به سوی بازار سرمایه هم تاثیر گذار بود. رشد شاخص‌های بورس ناشی از سیاست گذاری و سیگنال‌های دولت بوده و پول‌های جدیدی وارد بورس شده است. قطعا این اقدام دولت، اقدام درستی ارزیابی می‌شود و لازم بود این اقدام زودتر صورت می‌گرفت تا از هجوم اژدهای نقدینگی به سمت بازار سکه و دلار جلوگیری می‌شد و قیمت دلار و سکه به ارقام کنونی نمی‌رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز