خبرگزاری کار ایران

همزمان با افزایش سرمایه ۳۸ درصدی رقم خورد؛

تقسیم سود 250 ریالی بین سهامداران بورس کالا

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۶۵۹

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران،‌ سهامداران با رای اکثریت عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود 250 ریالی را به تصویب رساندند. همچنین مجمع عمومی فوق العاده این بورس نیز با افزایش 38 درصدی سرمایه شرکت موافقت کرد.

به گزارش ایلنا، در مجمع عمومی عادی سالانه این بورس که صبح روز دوشنبه ۲۸ خرداد در محل مرکز همایش های رازی برگزار شد،‌ پس از ارائه گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ و تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه ای بورس توسط دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، گزارش صورتهای مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۶ و عملکرد مالی و جریان های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه های با اهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.

در پایان نیز مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران، با تقسیم 250 ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی بورس کالای ایران، موسسه حسابرسی بهراد مشار نیز به عنوان حسابرس مستقل و بازرسی قانونی و بازرس علی البدل موسسه حسابرسی آزموده کاران و روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی کثیرالانتشار انتخاب شدند. همچنین در مجمع عمومی فوق العاده بورس کالای ایران که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد،‌ مجمع عمومی فوق العاده با افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی از مبلغ  900 میلیارد ریال به یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال ( معادل 38 درصد ) موافقت کرد.

اقدامات سال ۹۶ و برنامه های امسال بورس کالا

همچنین حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در مجمع عمومی عادی سالیانه این بورس گزارشی از عملکرد یازدهمین سال فعالیت این شرکت ارایه کرد و گفت: بورس کالای ایران در طول سال های فعالیت خود، توانسته به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بازار سرمایه نقش پررنگ و اثرگذاری در اقتصاد کشور به خصوص در زمینه برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد از قبیل صنایع فولاد، پتروشیمی، معدن و کشاورزی ایفا کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: کشف قیمت برمبنای عرضه و تقاضا، کاهش هزینه های مبادلات به واسطه تسهیل دسترسی به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی برپایه ایجاد بازار ثانویه برای معاملات، ایجاد سازوکار تامین مالی و سوق دادن آن به سمت صنایع توجیه پذیر و همچنین ایجاد امکان پوشش ریسک، از جمله کارکردهای این بورس در راستای شکوفایی اقتصاد و تولید ملی هستند.

سلطانی نژاد تعداد سهامداران شرکت در تاریخ 29 اسفندماه 1396 را 5537 نفر اعلام کرد و در خصوص چشم انداز شرکت در افق ۱۴۰۰ گفت: افق چشم انداز بورس کالای ایران تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری است.

ارزش معاملات به تفکیک بازارها

مدیرعامل بورس کالای ایران با مقایسه توزیع ارزش معاملات به تفکیک بازارها در سال 1396 نسبت به سال گذشته گفت: در سال مالی گذشته سهم بازار مشتقه در حالی به 56 درصد از کل ارزش معاملات بورس کالا افزایش یافت که این نسبت در سال مالی پیش از آن 48 درصد بوده است.

وی افزود: همچنین آمارهای معاملاتی محصولات مختلف حاکی از آن است که ارزش کل معاملات در سال گذشته نسبت به سال 95 با رشد 44 درصدی همراه شد و به رقم 117 هزار و 336 میلیارد تومان افزایش یافت که 49 هزار و 880 میلیارد تومان آن سهم ارزش معاملات بازار فیزیکی بود و 65 هزار و 851 میلیارد تومان آن به معاملات قراردادهای بازار مشتقه اختصاص یافت. ارزش معاملات بازار مالی نیز رقم 1605 میلیارد تومان به ثبت رسید.

اقدامات سال ۹۶

سلطانی نژاد به برخی اقدامات سال 96 بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: پذیرش 11 کالای جدید بر حسب تولیدکننده، پذیرش 95 انبار جدید، پذیره نویسی اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی، راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته، شروع معاملات ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گندم و راه اندازی معاملات کشف پریمیوم از جمله اقدامات مهم سال گذشته بوده است.

وی در بیان دستاوردهای کلی سال 96 اظهار کرد: سهم ۴۷ درصدی بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال ۱۳۹۶، رشد ۴۴ درصدی ارزش کل معاملات، رشد ۵۱ درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و رسیدن به ۶۷۴ هزار میلیارد ریال، رشد ۳۴ درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی و رسیدن به ۴۹۹ هزار میلیارد ریال بخشی از دستاوردهای مهم سال گذشته بود.

طرح های کلان پیش رو

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص طرح های کلان این بورس که پایه ریزی و توسعه آنها در سال جاری انجام خواهد شد، گفت: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی، ایجاد ابزارهای مشتقه جدید، توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالا، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم های تسویه، توسعه در ابزارهای معاملات، گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار، تحول نظام اداری و منابع انسانی شرکت و اصلاح نظام مالی شرکت از جمله این طرح های کلان است که برای سال 97 پیش بینی شده است.

وی افزود: همچنین از مواردی همچون بهبود کیفیت در ارایه خدمات به مشتریان، سامانه جامع تحویل کالا ، بهبود فرآیندهای نظارتی و بازرسی، بازنویسی و ارتقای سامانه ها و سیستم های موجود، حاکمیت فناوری اطلاعات، بهبود کیفیت اطلاع رسانی و ترویج و نیز تقویت و مدیریت برند شرکت از دیگر طرح های کلان برآوردی برای سال جاری است.

سلطانی نژاد در بیان اهم پروژه های سال جاری نیز از راه اندازی قراردادهای آتی طلای آبشده، طراحی و استقرار تسویه معاملات پریمیوم، توسعه سامانه معاملات مجازی و مطالعات تطبیقی بورس کالای ایران با بورس های کالایی منتخب دنیا سخن گفت.

وی در ادامه عنوان کرد: تصویب دستورالعمل مناقصه توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل خرید دین و طراحی مدل معاملات حق امتیاز از مواردی است که در سال جاری در دستور پیگیری قرار دارد. همچنین تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری نیز که در مرحله تصویب دستورالعمل مربوطه است از دیگر اقدامات سال 97 بورس کالا است.

مدیر عامل بورس کالای ایران به اجرای ماده33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی برای محصولات ابلاغی هیات دولت در قالب عرضه فیزیکی و گواهی سپرده کالایی نیز به عنوان دیگر اقدام سال جاری اشاره کرد و در بیان دیگر اقدامات مهم گفت: راه اندازی دارایی پایه جدید قراردادهای آتی و اختیار معامله، اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی با الویت زعفران، خرما و پسته و ثبت قراردادهای خارج از تالار نیز در دستور کار قرار دارد.

راه اندازی کارکرد توثیق گواهی سپرده کالایی در بازارهای پولی و مالی، پیاده سازی الگوی معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و طراحی مدل حمل و نقل پس از معامله نیز از دیگر مواردی بود که سلطانی نژاد از آنها به عنوان اقدامات بورس کالا برای سال جاری سخن گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز