خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

اظهارات تند سیاستمداران در شرایط جدید اثر منفی در سرنوشت کشور می‌گذارد/ از ستیز داخلی باید خودداری کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۹۲۷

آخوندی گفت: دولت آمریکا قصد دارد موانعی را برای اقتصاد ایران ایجاد کند و به طور قطع خارج شدن کشور قدرتمندی مانند آمریکا می‌تواند تلاطم‌هایی را در سطح جهان ایجاد کند و موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد و به آن بی‌توجه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و تجهیزات وابسته که صبح امروز با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و دفاع و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: امروز این نمایشگاه در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی برگزار می‌شود. در شرایطی که در عالم سیاست به تازگی رخ داده و آمریکا از توافق برجام خارج شده و موانعی را هم برای کشورمان ایجاد کرده است.

وی افزود: دولت آمریکا قصد دارد موانعی را برای اقتصاد ایران ایجاد کند و به طور قطع خارج شدن کشور قدرتمندی مانند آمریکا می‌تواند تلاطم‌هایی را در سطح جهان ایجاد کند و موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد و به آن بی‌توجه بود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نکته مهم در این شرایط تعهد سایر کشورها به برجام است، گفت: تفاهمنامه برجام می‌تواند ضامن صلح و امنیت بین المللی باشد و سهولت تعاملات اقتصادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه سیاست ایران از ابتدا روشن بود و ما طبق قانون به تعهدات خود پایبند هستیم، گفت: تا زمانی که سایر کشورها به تعهد خود پایبند باشند ایران هم رفتار متعهدانه خواهد داشت.

آخوندی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه بین المللی نشان می‌دهد که علی‌رغم فشارهایی که از سوی آمریکا وجود دارد اما سایر کشورها می‌توانند در تعهداتی به آن اعتماد داشته باشند و برای ما هم مهم است که سایر کشورهای طرف تفاهمنامه برجام از خود رفتار متعهدانه‌ای نشان دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نمایشگاه امروز 18 کشور حضور دارند، گفت: در این شرایط سیاسی جدید 90 شرکت خارجی و بین المللی در نمایشگاه ریلی حضور دارند و می‌توانیم این پیام را دریافت کنیم که در این شرایط هم با دنیا با زبان مثبت در تعامل هستیم و برای حفظ این توافق که می‌تواند ضامن صلح در منطقه باشد تلاش می‌کنیم.

آخوندی تاکید کرد:‌ تقاضای من از سایر فعالان سیاسی این است که در این شرایط سخت و حساسی که قرار داریم در بیان اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند؛ چراکه در هر صورت رئیس جمهوری و دولت در صف مقدم اداره کشور حضور دارند و در برابر گستاخی کشور آمریکا مبارزه می‌کنند. بنابراین در این شرایط نیاز به انسجام داخلی و نیاز به درک عمیق از شرایط داریم.

وی ادامه داد: اظهارات تندروانه می‌تواند بر مردم و  سرنوشت کشورمان اثرات منفی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این شرایط حساس انتظار یک صدای واحد از دولت، مجلس، قوه قضائیه و تمام سیاست‌مداران را داریم که به طور قطع دلسوز ملت کشورمان خواهند بود.

وی گفت: حتما باب گفت‌وگو و نقد باید باز باشد و باید از ستیز داخلی خودداری کنیم؛ چراکه ستیز داخلی به نفع دشمن خواهد بود و درخواست من این است که یکپارچگی خود را در مقابل قدرت متمرد خارجی نشان دهیم و صدای واحد داشته باشیم.

همچنین وزیر راه و شهرسازی درباره بحث توسعه حمل و نقل ریلی در کشور گفت: تهیه برنامه برای توسعه ریل در ایران را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم و علی‌رغم تمام تنگناهای مالی، توسعه صنعت ریلی را پیش گرفتیم.

وی افزود: در بحث توسعه شبکه، تعمیر و نوسازی، افزایش ظرفیت، ارتقای تکنولوژی، نوسازی و توسعه ناوگان، راه‌آهن پرسرعت و دسترسی به فناوری‌های جدید توانستیم اقدامات جدی انجام دهیم.

آخوندی با بیان اینکه در تمام بخش‌های راه‌آهن، برنامه و طرح توسعه‌ای برای اجرا در دستور کار داریم، گفت: یکی از مهمترین بخش‌های راه‌آهن بحث توسعه بار است و معتقدیم باید رویکرد بازرگانی – تجاری در این حوزه داشته باشیم تا بتوان بخش ریلی با جاده‌ای رقابت‌پذیر شود.

وی گفت: البته اعتقادی به اجبار نداریم و معتقدیم تنها با ایجاد شرایطی رقابتی است که می‌توانیم رویکرد تجاری را در شرکت راه‌آهن ایجاد کنیم و بحث جابجایی بار را پررنگ‌تر سازیم.

وزی راه و شهرسازی با بیان اینکه توانستیم میزان جابجایی بار را به 47 میلیون تن از طریق حمل و نقل ریلی برسانیم، گفت: این رکورد جدیدی بود که اخیرا به آن دست یافتیم و افزایش جابجایی بار از طریق راه‌آهن را دنبال می‌کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه راه‌آهن باید به چشمه‌های بار وصل شود، گفت: شاید اتصال راه‌آهن به مراکز تولید انبوه بار از جهت حجم کار بزرگی نباشد اما نیاز به تغییر رویکردها دارد که اقدام بسیار مهمی است.

وی افزود: برای اتصال شبکه ریلی به چشمه‌های بار باید 300 کیلومتر راه‌آهن ساخته شود که این علاوه بر انجام اقدامات عملیاتی نیاز به تغییر رویکردهای بازرگانی دارد؛ چراکه که کارخانه‌ها و صاحبان بار باید حمل و نقل ریلی را به جاده‌ای ترجیح دهند و سبک جابجایی بار را تغییر دهند.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از بخش‌های مهم حمل و نقل ریلی بحث توسعه حمل و نقل حومه‌ای است، گفت: سالیانه سرجمع یک میلیارد و 700 میلیون سفر در کشور انجام می‌شود که 700 میلیون سفر در حومه شهرهای بزرگ است که این رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود و این 700 میلیون حمل و نقل حومه‌ای باید به بازار اصلی حمل و نقل ریلی تبدیل شود و تحقق این اهداف نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلان دارد.

وی ادامه داد: معتقدم استفاده از حمل و نقل ریلی باید به اولویت شهروندان تبدیل شود و شهرداری مبتنی بر ریل داشته باشیم که این موضوع را هم بیش از دو سال است که در دست پیگیری داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحول فناوری و تکنولوژی در راه‌آهن گفت: آغاز این اقدامات اجرای راه‌آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و برقی شدن راه آهن تهران – مشهد است.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه در حمل و نقل گفت: در این نمایشگاه اولین قرارداد تامین مالی از طریق بازار سرمایه به ارزش 150 میلیارد تومان اوراق سکوت امضا می‌شود که برای اولین بار بحث تضمین سرمایه‌گذاری از طریق بازار سرمایه را در دست اجرا داریم.

آخوندی همچنین با اشاره به ورود شرکت‌های استارت‌آپ گفت: از ورود شرکت‌های جوان استارت‌آپی به بخش حمل و نقل استقبال می‌کنیم و دست آنها را به گرمی می‌فشاریم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: معتقدم ایران روزگار بسیار خوش و روشنی خواهد داشت چراکه تمدن بسیار دیرینه‌ای داریم و همواره در شرایط سخت و حساس رفتار متمدنانه از خودمان نشان داده‌ایم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز