خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

اصلاح شیوه مصرف آب را نباید محدود به الگوی زندگی شهری کنیم/ نقش بانوان در اصلاح الگوی مصرف آب بسیار حیاتی است

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۵۴۱

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اصلاح شیوه مصرف آب را نباید محدود به الگوی زندگی شهری کنیم، گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی سهم بسیار مهمی در مصرف آب دارد بنابراین زنان کشاورز ما نیز در قبال اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت و آبیاری می‌توانند نقش آفرین باشند و مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به شعار روز دوم هفته صرفه‌جویی در مصرف آب که با عنوان «آب و خانواده» نام‌گذاری شده است، گفت: منابع آب در داخل منازل عمدتا توسط بانوان مدیریت می‌شود و خانم‌ها به دلیل نقش مدیریتی که در داخل خانواده و منزل دارند طبیعتا در خصوص مدیریت مصرف آب و انرژی نیز مسئولیت مهمی را بر عهده دارند.

وی نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب خانواده‌ها را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: مادران علاوه بر نقشی که در تربیت فرزند و آموزش‌های مرتبط با خانواده بر عهده دارند، از تاثیرگذاری بالایی در خانواده برخوردار هستند که به تبع آن، در زمینه مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب هم نقش محوری را ایفا می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: الگوی رفتار فردی زنان در خانواده باید حاکی از حساسیت آنان نسبت به مصرف آب، انرژی و مسائل مرتبط با محیط زیست باشد. طبیعتا چنین رفتاری، تاثیرگذاری مهمی بر روی اطراف و تمامی اعضای خانواده خواهد داشت.

ابتکار خاطرنشان کرد: زنان در حوزه اصلاح الگوی مصرف دارای نقش مدیریتی، آموزشی و فرهنگی هستند و یقینا یکی از اهداف ما در اصلاح رفتار و نگرش به مصرف آب باید بانوان باشد.

وی در خصوص راه‌کارهای جلب مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف آب، گفت: در بحث مصرف چندین روش مختلف برای جلب مشارکت وجود دارد که موثرترین روش آن موضوع قیمت است.

ابتکار به لزوم اصلاح قیمت آب و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دولت سالیان متمادی است که یارانه‌های سنگینی را برای بخش آب، انرژی و... پرداخت می‌کند و این امر موجب شده تا تصور کنیم قیمت آّب رقمی نازل است در حالی که در شرایط فعلی خشکسالی کشور و آثار ناشی از تغییرات اقلیمی ارزش آب بسیار بیشتر از آن قبضی است که به صورت دوره‌ای پرداخت می‌کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: بنابراین هم مسئله سیاست قیمت گذاری از ناحیه دولت و همچنین درک ارزش بالای آب موضوعی بسیار مهم است. اگر آحاد جامعه این آگاهی را داشته باشند که آب مورد مصرفی آن‌ها امروزه در قیاس با سایر کالاها از ارزش بالاتری برخوردار است مطمئنا در نحوه مصرف آن نیز تجدیدنظر جدی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: باید به مردم گفته شود که بدون آب سالم تا چه میزان دچار مشکل خواهند شد و زندگی، کار و معیشت آن‌ها تحت تاثیر نبود این مایع حیاتی قرار خواهد گرفت. باید آموزش لازم به افراد ارائه شود تا به خوبی بدانند که اصلاح رفتار و الگوی مصرفی آن‌ها تا چه میزان می‌تواند مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند و عوارض مرتبط با آن ر ا کاهش دهد.

ابتکار اضافه کرد: بایستی در آموزش‌های خود به حفاظت از کیفیت آب هم توجه داشته باشیم. مردم باید به خوبی بدانند که آلوده کردن آب تا چه میزان مخاطره دارد و منابع زیست محیطی ما را از بین می‌برد که بخشی از این مسئله نیز مربوط به سهم بانوان در خانواده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در خصوص موضوعات کاری و اجتماعی نیز بانوان سهم مهمی را بر عهده دارند. بسیاری از زنان امروزه شاغل هستند و در محل اشتغال به کارشان مسئولیت توجه به الگوی مصرف آب را بایستی مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: بسیاری از بانوان ما کشاورز هستند و به تبع در بخش کشاورزی موضوع اصلاح الگوی مصرف آب بسیار حیاتی است. مسئله اصلاح الگوی مصرف آب را نباید محدود به الگوی زندگی شهری کنیم و خانواده‌های روستایی در اصلاح این روند بسیار نقش آفرین هستند.

ابتکار در پایان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی سهم بسیار مهمی در مصرف آب دارد، ادامه داد: بنابراین به همان نسبت نیز زنان کشاورز در اصلاح این نگرش، الگوی مصرف و الگوی کشت و آبیاری می‌توانند نقش آفرین باشند و مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز