خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:

کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است / نباید مردم را از خود ناامید کنیم/ تصمیم‌گیران از اتخاذ تصمیمات سخت اما اثرگذار پرهیز می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۷۲۴

شافعی گفت: سال‌هاست در ایران دیگر ابتکارات منشأ خلق ثروت نیست بلکه دلالی و فروش ثروت‌های ملی جایگزین آن شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در اجلاس ماهیانه اتاق بازرگانی اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور میزبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بودند، در ابتدای این اجلاس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران از ظریف به سبب هدایت تیم مذاکره‌کننده ایران در مقابل گروهی قدرتمند متشکل از پنج کشور جهانی تشکر و قدردانی کرد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه با حمایت از دیپلماسی اقتصادی و پیوند آن به بخش سیاسی و حمایت از بخش خصوصی کار بزرگی را انجام داد. هرچند این اقدامات کافی نبوده و هنوز برخی نواقص وجود دارد که در اینجا به بخشی از آنها اشاره می‌کنم. اقتصاد ما هنوز به لحاظ ساختاری دچار اشکال بوده و بعد از ده‌ها سال آزمون و خطا کردن همچنان آن مشکلات را دارد.

 شافعی تصریح کرد: اول عدم توجه و حمایت واقعی از بخش‌های تولیدی و مولد کشور، دوم حذف نمایندگان بخش خصوصی و نخبگان و کارشناسان واقعی و مستقل از حوزه‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد کشور، سوم عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه‌های مسائل اقتصادی کشور، چهارم به حاشیه راندن بخش خصوصی واقعی و ظهور بخش جدیدی در کشور و پنجم تکیه بر قاعده نانوشته برتری دلالان و نامولدان بر منافع تولیدگران.

شافعی ادامه داد: سال‌هاست در ایران دیگر ابتکارات منشأ خلق ثروت نیست بلکه دلالی و فروش ثروت‌های ملی جایگزین آن شده است. مذاکرات تیم هسته‌ای شرایطی را به وجود آورد که سبب کاهش تنش‌ها در سیاست خارجی ما شد که اقدامی مهم و تاثیرگذار بود که سایه خطرات و افزایش تنش‌های بیشتر را از سر کشور دور نمود و منجر به بازگشت یک ثبات نسبی در سیاست خارجی ما شد.

وی ادامه داد: البته باید اذعان داشت که اقتصاد ما دچار نارسایی‌های اساسی و ساختاری است که ایجاد تنش‌های سیاسی و ایجاد سایه تهدیدها بر سر کشور طی چند سال اخیر صرفا این نارسایی‌ها و مشکلات ساختاری را عیان‌تر و آشکارتر به نمایش گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: رهبر انقلاب در بیانات اخیر خود به نکته مهمی اشاره کرد و آن این بود که مسائل اقتصادی کشور با برجام گره زده نشود، دیدیم که با برجام هم مشکل اقتصاد حل نشد بنابراین به عوامل دیگر نیاز است.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات اقتصادی در داخل کشور نباید به گونه‌ای مورد بحث قرار گیرد که گویی علت‌العلل تمام مشکلات تحریم‌ها بوده و با رفع تحریم‌ها این مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت که بازگشت ۱۲ ساعت شروع تحریم‌های هسته‌ای اقدامات سازنده‌ای برای حل مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد کشور اندیشیده نشده پس از توافق صورت گرفته با کشورهای مقابل ما باز هم فرصت داشتیم تا با اتخاذ یکسری از سیاست‌های صحیح و انجام یکسری از اصلاحات ساختاری اقتصاد خود را تقویت کنیم تا نتیجه تلاش‌های سازنده تیم مذاکره کننده را به حداکثر ممکن برسانیم.

شافعی با خطاب قرار دادن وزیر امور خارجه گفت:‌ امروز بحث امنیت و اقتدار سیاسی کشورها در دنیا صرفا به توان نظامی و تسلیحاتی آنها گره نخورده بلکه امروز ارتباط مستقیمی به توان اقتصادی، تولیدی و صادراتی آنها دارد.

وی ادامه داد: خروج ترامپ از برجام یک بزنگاه تاریخی بسیار مهم و حساسی را پیش روی دولتمردان ما قرار داد که به نظر می‌رسد اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع برای عبور کردن از این بزنگاه برای این لحظه مهم تاریخی می‌تواند تضمین محکم به جامعه و مردم جهت دستیابی به آینده روشن و مملو از موفقیت به همراهی آنها با دولتمردان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌ نباید این لحظات مهم را از دست داد. کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است. نباید مردم را از خود ناامید کنیم باید از فرصت سوزی دست بکشیم. سال‌هاست که تصمیم گیران تصمیمات سخت اما اثرگذار که منافع بلندمدت کشور بر مردم را تامین می‌کنند به تعویق انداختند و صرفا با نگاهی کوتاه‌مدت و تصمیمات آسان‌تر اقدام به تصمیم‌گیری و ارائه راهکار کردند. وضعیت خطیر کشور در زمان حال دیگر مجال فرصت‌سوزی را ندارد باید تن به تصمیمات سخت اما اثربخش داد.

وی تصریح کرد: باید دیگر قبول کنیم که شرایط غیرعادی را هیچ‌گاه نمی‌شود با تصمیمات عادی مدیریت کرد. نظام تصمیم‌گیری اقتصاد ما نیازمند اصلاح است و تصمیمات وزارت خارجه باید هم‌راستا با تصمیمات اقتصادی و در جهت تقویت افزایش اقتصاد سیاسی و اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: باید ثبات سیاسی به کشور بازگردد و در یک فضای امن سیاسی و مبتنی بر اعتماد برای افزایش توان تولیدی برای کشور کوشید تا شاهد حفظ هر چه بیشتر قدرت کشور در منطقه و جامعه بین‌الملل باشیم.

شافعی گفت: با تصمیمات منفعل، مقطعی و کوتاه مدت دیگر نمی‌شود با مشکلات فعلی روبرو شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز