خبرگزاری کار ایران

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد :

از سرگیری سوآپ نفتی از بنادر شمالی بعد از توقف در دولت نهم و دهم/ اجرای سیاست افزایش صادرات از مسیر دریای خزر

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۸۳۲

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با بیان اینکه اجرای سیاست افزایش صادرات از مسیر دریای خزر را در دستور کار قرارداده ایم، گفت: سوآپ نفتی از بنادر شمالی پس از 8 سال توقف در دولت نهم و دهم مجددا از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیاوش رضوانی در نشست خبری برگزاری همایش «توسعه صادرات از مسیر دریای خزر» با اشاره به اهمیت بندر امیر‌آباد در توسعه صادرات شمال کشور اظهار داشت: بندر امیرآباد بزرگ‌ترین بندر شمالی حاشیه دریای خزر است و به دلیل اهمیت این بندر در بحث توسعه صادرات تعداد اسکله‌های آن را از 9 پست اسکله به 15 پست اسکله عملیاتی رساندیم.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 98 درصدی اسکله رو رو در بندر امیرآباد گفت: این اولین اسکله رو رو در بنادر شمالی کشور است و قطار می‌تواند به طور مستقیم از طریق این اسکله وارد کشتی شود که در بحث کاهش هزینه‌های جابجایی بار در بنادر بسیار موثر است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ادامه داد: این اسکله شهریورماه به افتتاح می‌رسد.

رضوانی با بیان اینکه تاکنون دولت در بندر امیرآباد 670 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر به هزار و 250 میلیارد تومان می رسد و در حال حاضر 30 سرمایه گذار در این بندر فعالند که چهار پروژه سرمایه‌گذاری به بهره برداری رسیده و مابقی در مرحله پیشرفت فیزیکی تا 80 درصد هستند.

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد سال 75 کلنگ‌زنی و در سال 82 فاز اول آن و در سال گذشته فاز دوم آن به بهره‌برداری رسید، گفت:‌ در حال حاضر این بندر 1060 هکتار وسعت دارد که ظرفیت افزایش وسعت به 1060 هکتار دیگر را دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: با بیان اینکه ظرفیت سیلو بندر امیرآباد به 260 هزار تن می‌رسد گفت:‌در حال حاضر 70 درصد عملیات بارگیری غلات شمال کشور و 67 درصد صادرات بنادر شمالی از بندر امیرآباد انجام می‌شود.

وی با اشاره به عمق آبخور این بندر گفت: آبخور بندر امیرآباد در اسکله 7.5 و در حوضچه 6.5 متر است و همچنین ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های بار 6هزار و 500 تا 7 هزار تن را دارد.

رضوانی ادامه داد: ظرفیت اسمی این بندر در حال حاضر 7.5 میلیون تن است که سال گذشته چهار میلیون تن آن عملیاتی شد.

وی با اشاره به آغاز به کار سوآپ نفتی از بندر امیرآباد گفت:‌متاسفانه در دولت نهم و دهم سوآپ نفتی از بنادر متوقف شد اما از مردادماه سال گذشته بحث سوآپ نفتی از مبدأ ترکمنستان به مقاصد عراق و افغانستان مجددا عملیاتی شد به طوری که در سال گذشته 65 فروند کشتی برای عملیات سوآپ نفتی وارد بندر شدند که 405 هزار تن محموله نفتی از جمله نفت خام و گازوئیل تخلیه کردند و در سال 97 تاکنون با هفت فروند کشتی 65 هزار تن محموله نفتی وارد بندر شده است.

وی همچنین از برگزاری همایش دو روزه توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد خبر دادو گفت: ‌این همایش با هدف تبیین اهمیت صادرات از بنادر شمالی و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر به سرمایه‌گذاران بیستم و بیست و یکم تیرماه با حضور مقامات در این بندر برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز