خبرگزاری کار ایران

نقش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خودکفایی گندم برای سومین سال متوالی

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۳۹

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به خودکفایی گندم برای سه سال متوالی گفت: خودکفایی این محصول با کمک یافته‌های علمی و انتقال آن به مزارع بوده است.

به گزارش ایلنا، اسکندر زند روز دوشنبه در کارگروه های تخصصی منطقه چهار کشور که در تالار بعثت شهر کرمانشاه برگزار شد، افزود: همه ارقام و بذر گندم، سموم و کود آن، با کمک فن آوری و دانش بومی خودکفا شده که می‌توان با این روش در دیگر محصولات نیز به خودکفایی برسیم.

زند، کاهش فقر، افزایش بهره وری و درآمد، افزایش امنیت و کیفیت غذایی در کنار پایداری محیط زیست را چهار هدف اصلی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برشمرد که محققان سازمان در راستای آن تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران در تولید علم رتبه ۲۲ و در بخش کشاورزی رتبه ۱۷ جهان را دارد، افزود: سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ دستآورد تحقیقاتی در بخش کشاورزی معرفی می‌شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خروجی محوربودن طرح ها و پروژه ها باید جایگزین کمیت محوری شود، افزود: تجاری سازی و انتقال یافته های علمی در راستای افزایش بهره وری و کیفیت غذایی در اولویت قرار دارد.

زند با اشاره به اینکه کادرسازی، جریان سازی و تحول سازی در هر یک از موسسات این سازمان باید انجام شود، گفت: تقویت نیروی انسانی، ارتقا فنآوری و ادوات کشاورزی در کنار بازاریابی سه عامل مهم خودکفایی و توسعه است.

کرمانشاه ۱۹ سایت تحقیقات کشاورزی دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این استان بعد از خوزستان رتبه دوم حوزه تحقیقات آموزش و ترویج کشور را داراست، گفت: در سال گذشته ۶ میلیارد ریال در حوزه تحقیقات کشاورزی استان سرمایه گذاری شده است.

خسرو شهبازی در ادامه افزود: کرمانشاه یکی از استانهای پایلوت و پیشرو در امر یافته های علمی و انتقال آن به کشاورزان است.

او در ادامه اظهار داشت: ۲ مرکز تحقیقات، ۱۹ سایت و ۵۲ مرکز تحقیقی در دهستان های ۱۴ شهرستان استان وجود دارد که در آنها ۵۷ محقق معین مشغول به تحقیق هستند.

شهبازی با اشاره به ظرفیتها و پتانسیل کشاورزی کرمانشاه بیان داشت: در سطح استان ۱۰۵ هزار بهره بردار کشاورزی وجود دارد.

کارگروه های تخصصی منطقه چهار کشور شامل استانهای کرمانشاه، خوزستان، ایلام، لرستان، مرکزی و همدان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز