خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با ایلنا:

بیشتر شرکت‌های وارد کننده موبایل عضو انجمن نیستند/ پرداخت ارز 4200 تومانی به شرکت‌هایی که دفتر خدماتی ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۴۶

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل گفت: چگونه یک شرکت که با 10 میلیون تومان سرمایه به ثبت رسیده است نزدیک به یک میلیون دلار ارز دولتی می‌دهند تا گوشی وارد کنند و یا شرکتی که اصلا دفتر خدماتی ندارد چگونه اهلیت واردات موبایل دارد.

عباس صفار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص لیست منتشر شده واردکنندگان موبایل از سوی وزیر ارتباطات و میزان مبلغ اختصاص یافته به آنها گفت: برای صحت و سقم این مبالغ و اینکه آیا شرکت‌ها واردات انجام داده‌اند یا خیر بهترین مرجع سامانه جامع تجارت است که وابسته به وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت است.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: در این سامانه تمام شرکت‌هایی که گشایش اعتبار کرده‌اند و به آنها ارز تخصیص یافته و کالا را وارد کرده‌اند با جزئیات کاملا مشخص شده است زیرا به صرف ثبت سفارش نمی‌توان آن را کالای وارد شده محسوب کرد بلکه ملاک باید گمرک باشد که میزان ترخیص کالا در آن مشخص شده است.

وی در خصوص جدول منتشر شده توسط وزیر ارتباطات گفت: من شرکت خودم را در اینجا مثال می‌آورم. در این جدول ذکر شده شرکت یاسرجهان ارز دریافت کرده اما واردات انجام نداده است. این در حالی است که ما 13 قلم گشایش اعتبار داشته‌ایم که 10 قلم از اسناد آن را به بانک گشایش کننده ارائه کرده‌ایم. در این مدت ما 36 میلیون یوان ارز دولتی گرفته‌ایم و به همان اندازه کالا را وارد کردیم و تاکنون 85 درصد آن به فروش رفته است.

وی ادامه داد: در این جدول بیشترین شرکت‌هایی که ذکر شده اصلا جزو انجمن نیستند و من هیچ آماری از آنها ندارم که بتوانم بگویم حوزه کاری آنها کجاست و یا مدیر آن چه کسی است. ما بارها اعلام کردیم که اگر می‌خواهید به شخص یا شرکتی مجوز واردات بدهید از انجمن استعلام بگیرید که آیا این شخص اهلیت دارد یا خیر، تا این مشکلات به وجود نیاید.

وی ادامه داد: مورد دیگر را ما در هنگام دادن نمایندگی به شرکت‌های وارد کننده موبایل اپل شاهد بودیم. مطابق قانون تجارت، شرکت‌ها به اندازه درصدی از سرمایه ثبت شده خود می‌توانند تعهد بدهند. اما چگونه به یک شرکت که با 10 میلیون تومان سرمایه به ثبت رسیده است نزدیک به یک میلیون دلار ارز دولتی می‌دهند تا گوشی وارد کند و یا شرکتی که اصلا دفتر خدماتی ندارد چگونه اهلیت واردات موبایل دارد.

وی در خصوص التهابات موجود در بازار گفت: ما بارها با اعداد و ارقام اعلام کردیم که نیاز کشور به موبایل سالیانه دو میلیارد دلار است که یعنی باید تا امروز 500 میلیون دلار به این امر اختصاص داده می‌شد در حالی که بنا به گفته وزارت ارتباطات تا حالا نزدیک به 250 میلیون دلار ارز اختصاص داده شده است. همین موضوع باعث کاهش عرضه در بازار شده و ثبات را از بین برده است. از طرف دیگر گوشی موبایل یک کالای های‌تک است و اصلا منطق اقتصادی‌ای وجود ندارد که این کالا را احتکار کنند زیرا با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و آمدن مدل‌های جدید زمان انتظار کالا برای فروش حداکثر سه ماه است پس بحث احتکار منتفی است.

وی تصریح کرد: در حوزه واردات موبایل مانند همه حوزه‌های دیگر امکان تخلف وجود دارد و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی و انجمن‌هاست که به آن نظارت کنند اما باید برای کنترل بهتر زمینه رانت و سوءاستفاده نیز حذف شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان موبایل در پایان تصریح کرد: من به آقای جهرمی ارادت بسیار دارم اما بهتر است ایشان قبل از انتشار آمار از صحت و سقم آنها مطلع شود تا چنین جوی علیه شرکت‌هایی که در این شرایط بازار سالم کار می‌کنند به وجود نیاید. اکنون اطلاعات تمام واردکنندگان و میزان ارز اختصاص یافته در سامانه جامع تجارت موجود است و به راحتی می‌توان از آنجا آمار موثق گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز