خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در سقز:

محرومیت کارگران خباز از افزایش مزدی سال ۹۲

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۷۳

چکیده: «با گذشت نزدیک به هفت ماه از شروع سال جدید هنوز بخشنامه دستمزدهای سال۹۲ در مورد کارگران نانوایی اجرا نشده است / به احتمال قوی دلیل این تاخیر با جابجایی‌هایی که در مدیریت کلان کشور ایجاد شده مرتبط است / حدود ۷۵۰ کارگر خباز سقزی در آستانه شروع سال تحصیلی با مشل جدی مالی مواجه‌هستند».

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهرستان سقز گفت: با گذشت نزدیک به هفت ماه از شروع سال جدید هنوز بخشنامه دستمزدهای سال۹۲ در مورد کارگران نانوایی اجرا نشده است.
«محمد احمدپور» با اعلام این مطلب به ایلنا یادآور شد: این تاخیر در حالی است که از ماه گذشته به دلیل بازبینی مصوبه دستمزد‌ها بر حقوق مسکن و بیمه کارگران اضافه شده است.
به گفته احمد‌پور بر اساس روال مرسوم در شهرستان سقز، هرسال بخشنامه دستمزد در خصوص کارگران خباز با تاخیری چند ما‌هه اجرا می‌شود.
وی در توضیح علت این تاخیر گفت: از آنجا که کافرمایان خباز همیشه افزایش حقوق را منوط به افزایش بهای نان و یا افزایش ساعات کار می‌دانند، هرسال پس از ابلاغ بخشنامه دستمزد، در فرمانداری سقز جلسه مشترکی را به منظور چگونگی اعمال افزایش مزد در خبازی‌ها برگزار می‌کند.
وی با بیان اینکه در این جلسه کارگران و کارفرمایان خباز، مسئولان دولتی از جمله شخص فرماندار و مسئول اداره کار حضور دارند، گفت: چون برگزاری این جلسه زمان بر است بنابراین هر ساله مصوبه دستمزد‌ها با تاخیری چند ماهه درخصوص کارگران خبار اعمال ‌می‌شود و در این مدت دستمزد کارگران یاده شده بصورت علی الحسابی پرداخت می‌شود.
این فعال کارگری ادامه داد: همچنین در این جلسات با توافق طرفین همواره مبلغ معینی بابت مابه‌التفاوت پرداخت‌های علی الحسابی اتعیین می‌شود که به صورت روزانه محاسبه و همراه با حقوق ماه‌های باقیمانده از سال به کارگران پرداخت می‌شود.
این مقام کارگری گفت: متاسفانه با گذشت حدود هفت ماه از شروع سال ۹۲ هنوز در شهرستان سقز جلسه مشترک برای افزایش دستمزد کارگران خباز برگزار نشده است.
وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد در پی تغییرات و جابجایی‌ مدیریتی کشور، مسئولان دولتی در شهرستان سقز چندان پیگیر برگزاری جلسه هرساله نبوده‌اند.
احمدپور بابیان اینکه بیش از ۲۵۰ نانوایی در شهرستان سقز فعالیت روزانه دارند، تعداد کارگران شاغل در این صنف را بالغ بر ۷۵۰ نفر اعلام کرد.
به گفته این فعال کارگری تاخیر در اعمال مصوبات مزدی سال ۹۲کارگران خباز سقزی در حالی ادامه دارد که در نتیجه نوسانات اقتصادی سال گذشته از قدرت خرید کارگران این صنف به شدت کاسته شده است.
وی ادامه داد: از آنجا که شدت فشار مالی بر خانواده‌های کارگران خباز سقزی با نزدیک شدن به شروع سال جدید تحصیلی چندین برابر شده است، بسیاری از این کارگران برای دریافت کمک به ناچار به سازمان‌های حمایتی چون کمیته امداد مراجعه کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز