خبرگزاری کار ایران

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران:

ضرورت بازبینی مزد متناسب با نرخ جدید نان / کارگران تاثیر کاهش تورم را در سبد خریدشان نمی‌بینند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۶۵۰

«من به عنوان یک کارگر هر چقدر در سبد معیشت خود و همکارانم دقیق می شوم تاثیر کاهش دو رقمی نرخ تورم را مشاهده نمی کنم و این علامت خطری برای کارگران و جامعه کارگری است چرا که با این شیب معلوم نیست مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی چه رقمی را در پایان امسال برای نرخ رسمی تورم و به تبع آن نرخ دستمزد اعلام می‌کنند.»

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در واکنش به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از دیروز(دوشنبه ۱۰ آذر) با اشاره به اینکه «نان قوت غالب جامعه کارگری است» تاکید کرد «شورای عالی کار هرچه سریعتر جلسه بگذارد و برای افزایش مزد امسال متناسب با افزایش هزینه‌های کارگران تصمیم گیری کند.»

«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: متاسفانه چند سالی است که با مشکل تغییر نرخ تورم با شیب بسیار زیاد مواجه‌ایم. در حالی که تورم در دولت گذشته با شیب زیادی بالا می رفت این دولت مدعی است تورم با شیبی مشابه پایین می آید به گونه‌ای که دولت یازدهم از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۲ درصد نرخ تورم را پایین آورده است.

این کارگر پتروشیمی تبریز افزود: من به عنوان یک کارگر هر چقدر در سبد معیشت خود و همکارانم دقیق می شوم تاثیر کاهش دو رقمی نرخ تورم را مشاهده نمی کنم و این علامت خطری برای کارگران و جامعه کارگری است چرا که با این شیب معلوم نیست مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی چه رقمی را در پایان امسال برای نرخ رسمی تورم و به تبع آن نرخ دستمزد اعلام می‌کنند.

این فعال کارگری تصریح کرد: ما کارگران طی این سالها ناچار شده‌ایم اقتصاد کشورمان به طور کامل بشناسیم. وقتی قیمت نان بالا برود به تبع قیمت لبنیات، کرایه تاکسی، اجاره خانه، خدمات، خوراکی ها و… نیز گران خواهد شد.

چمنی با اشاره به پیش بینی افزایش ۴۰ هزار تومانی هزینه‌های خانواده‌های کارگری در پی افزایش قیمت نان توسط یکی از اعضای کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، بیان کرد: این افزایش ۴۰ هزار تومانی کف افزایش هزینه خانواده ها بر اثر افزایش قیمت نان است چرا که بر اساس سبد معیشت کارگران در سال گذشته محاسبه و به افزایش هزینه تهیه نان محدود شده است وگرنه تاثیر گران شدن نان در افزایش هزینه خانواده های کارگری بسیار بیشتر از این مبلغ است.

عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در پایان گفت: شورای عالی کار برای افزایش مزد کارگران در سال ۹۳ مثل ماجرای «مخالفت کارفرمایان با کسر حق بیمه از بن کارگری» عمل کند. چطور وزارت کار در آن قضیه در عرض یک ماه تشکیل جلسه داد و کسر حق بیمه از بن کارگری را لغو کرد، حالا هم هر چه سریعتر برای افزایش مزد کارگران وارد عمل شود تا این شائبه که حرف کارفرمایان را بهتر و زودتر می شنود از بین برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز