خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز:

توسعه روستا‌ها در اتاق‌های فکر محقق خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۸۷

ایجاد و تقویت زیر ساخت های روستایی از مهاجرت معکوس جلوگیری می کند / فرهنگ مسجد محوری باعثرشد روستا می شود / طرح های توسعه ای در روستاها تفکیک شود / ساخت و ساز غیرمجاز توسط دهیاران در روستاها کنترل شود.

ایلنا: سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز تولید فکر برای توسعه را از جمله وظایف نانوشته شوراهای اسلامی به ویژه شوراهای روستایی عنوان کرد و گفت: توسعه روستایی و نقش آن در توسعه ملی از ضروریات است.

به گزارش ایلنا در کرج، مجید سریزدی با بیان این مطلب در همایش شوراهای اسلامی روستایی و دهیاران استان البرز، افزود: با ایجاد اتاق فکر که محصول خرد جمعی و تولید فرآورده های نوین فکری است می توان به ارتقاء وضعیت حفاظتی مناطق روستایی و نیز مدیریت آلاینده های محیط زیست در روستای استان البرز کمک کرد.

وی هدف از تشکیل و راه اندازی این اتاق فکر را ارتقاء دانش روستائیان عنوان کرد و گفت: تشکیل این اتاق به عنوان گامی بسیار مهم به منظور به مشارکت طلبیدن روستائیان در توسعه و رونق اقتصادی روستاها می تواند الگویی مناسب به منظور تحقق اهداف و برنامه های دولت تلقی شود.

وی افزود: اتاق فکر از دل نخبگان، صاحب نظران روستایی و… سعی بر ارتقای سطح کیفی مدیریتی همه جانبه در زمینه حفاظت از محیط زیست و گسترش توسعه روستایی خواهد داشت.

سریزدی همچنین تقویت زیر ساخت های روستایی در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها را مورد توجه قرار داد و گفت: سرمایه گذاری در بخش های مختلف در روستاها برای ایجاد اشتغال پایدار ضرورتی انکارناپذیر است که از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: اگر زیرساخت ها تقویت و سطح درآمد در روستاها افزایش یابد، علاوه بر افزایش تولیدات، پدیده مهاجرت نیز کم رنگ تر خواهد شد.

وی افزود: از این رو در طرح های توسعه ای برای روستاها مسیرهای دسترسی به راه ها، خدمات عمومی و اینترنتی از جمله نکاتی است که باید در برنامه ریزی های آتی به عنوان یکی از اولویت های مهم در توسعه روستایی مدنظ قرار گیرد.

اخلاق مداری از اصلی ترین اولویت های کاری منتخبین شوراها و دهیاری ها است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با بیان اینکه اخلاق مداری و توجه به زیرساخت های روستایی اصلی اساسی است که می تواند موجب توسعه گردشگری در مناطق روستایی شود.

وی افزود: شیوه پاسخگویی به سئوالات گردشگران و مطالبات روستائیان امروزه متفاوت با گذشته و نیازمند تأمل و تفکر بیشتر است. از این رو نقش دهیاران و شوراهای روستایی در این فرهنگسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سر یزدی در ادامه سخنان خود با تاکید بر فرهنگ مسجد محوری در روستاها، توسعه فعالیت های فرهنگی و مذهبی در مساجد روستایی را مورد توجه قرار داد و افزود: رونق فعالیت های فرهنگی و مذهبی در مساجد روستایی به توسعه فعالیت های مختلف به ویژه فعالتی های عمرانی کمک می کند.

این مسئول تصریح کرد: تنوع و نوآوری در تبیین فرهنگ مسجد محوری و استفاده از برنامه های جذاب برای اهالی روستا و گردشگران متناسب با نیاز روز جوانان ضرورتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه خطاب به منتخبان شوراهای روستایی و دهیاران حاضر گفت: یکی از معضلات کوچک و بزرگ روستائیان در محدوده روستاها آتش زدن زباله ها است که این خود آثار روحی و روانی و محبط زیستی دارد و آلودگی های فراوانی به جا می گذارد.

از این رو آموزش همگانی در این بحثاز مهم ترین اولویت های دهیاران و شوراها برای اهالی روستایی است. زیرا آتش زدن زباله ها سلامت مردم را به خطر می اندازد و آلودگی های زیست محیطی ایجاد می کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز بر تفکیک پروژه های روستایی برحسب تفکیک صنعتی، گردشگری و بافت های مسکونی تاکید کرد و گفت: از این طریق در روستاها باید بسته های سرمایه گذاری تعریف شود تا بر اساس ظرفیت های نهفته در هر روستا بتوان برنامه ریزی های مبتنی بر واقعیت ها انجام داد.

ساخت و سازهای غیر مجازی که در حریم راه های روستایی صورت می گیرد مانع از تعریض جاده شده و این امر علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای اهالی آن منطقه همواره منجر به بروز تصادف های جاده ای می شود.

سر یزدی گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تنها با نظارت مستمر دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها محقق می شود.

وی اظهار کرد: اگر از همان ابتدا با پدیده ساخت و ساز غیر مجاز برخورد و جلوی این معضل گرفته شود، اقدام ها و برخوردهای قانونی بعدی از سطح کمتری برخوردار می شود.

سرپرست هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری البرز گفت: این گونه ساخت و سازهای غیر مجاز به دلیل رعایت نکردن مسائل فنی در احداثبنا نه تنها برای ساکنان منطقه مشکلات بسیاری به وجود می آورد بلکه خسارت های جبران ناپدیری را به همراه خواهد داشت.

سریزدی گفت: یکی از وظایف اعضای شوراهای اسلامی در مدیریت بحران، مقابله با این ساخت و سازها است از این رو ایجاد پلان مدیریت و فرماندهی بحران از اقدامات اساسی اداره کل بحران در این زمینه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز