خبرگزاری کار ایران

پروفسور کردوانی در البرز گفت:

مخازن آبی ایران در شرایط مطلوبی قرار ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۱۱

تروریسم آبی یکی از دلایل کم آبی در برخی از شهرستان‌ها / تا چند سال آینده در کشور مجبور به استفاده از آب‌های غیرمتعارف هستیم.

ایلنا: پروفسور کردوانی استاد برجسته کویر‌شناسی و چهره ماندگار کشورمان، در همایش روز ملی آمار و برنامه ریزی استان البرز گفت: عمر آبی ایران در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به باور نظریه پردازان، جنگ آینده جهان بر سر آب خواهد بود؛ از این رو مشکل کم آبی باید با یک برنامه ریزی صحیح حل شود.

به گزارش ایلنا در کرج، پروفسور پرویز کردوانی با بیان این مطلب در همایش روز ملی آمار و برنامه ریزی استان البرز تصریح کرد: باید برای کم آبی فکری اساسی کرد و یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در استفاده از آب این است که اولویت استفاده از آب‌های سطحی برای مصارف شرب و صنعتی استفاده می‌شود و از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده نمی‌شود.

این چهره ماندگار کشوری خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از تبعات جبران ناپذیر کم آبی و عدم استفاده از آب در مصارف کشاورزی آمار افزایش مهاجرت از روستا‌ها به سوی شهر‌هاست.

وی افزود: آب در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ دنیاست و هیچ جایگزینی هم برای آن نمی‌توان تعیین کرد.

کردوانی اظهارکرد: مهاجرت‌های زیست محیطی و تروریسم آبی جزو دلایلی است که برخی از شهرهای کشور را با بی‌آبی روبرو کرده است.

وی گفت: مقدار آب در هر کشور به میزان بارش آن بستگی دارد که بارش آن آب‌های سطحی – سطحی راکد و زیر زمینی را تشکیل می‌دهد و بارندگی نیز در هر منطقه و کشوری منوط به قرار گرفتن آن در عرض جغرافیایی و ارتفاعات آن است که متاسفانه کشور ما از لحاظ عرض جغرافیایی و ارتفاعات در موقعیت خوبی نیست و به همین دلیل بارش زیادی در کشور نیست. ولی استان البرز تنها مزیتی که دارد کوهستانی و بارندگی در آن صورت می‌گیرد و همین امر نسبت به استان‌های دیگر در شرایط مطلوب تری از نظر کم آبی است.

به گفته کردوانی یکی از راهکارهای جلوگیری از کم آبی استفاده از آب‌های غیر متعارف است، به طوری که در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰ سال است که از آب‌های فاضلابی استفاده می‌کنند تا از آب‌های سالم برای مصارف آشامیدنی استفاده کنند.

وی گفت: یکی از راه‌های استفاده از آب‌های غیر متعارف، استفاده از آب‌های فاضلابی و پاکسازی آن و استفاده مجدد از آن است، اما راه دوم جمع آوری آب باران است که کشور استرالیا در این زمینه پیش قدم بوده است و در شهرهای کوچک در پشت بام‌ها مخازنی را برای جمع آوری آب باران تعبییه می‌کنند تا پس از پر شدن بتوانند از آب استفاده مجدد کنند.

کردوانی استفاده از آب شور و رطوبت هوا و استفاده از آب مجازی را نیز به عنوان ۳ راهکار دیگر برای استفاده از کارهای غیر متعارف نام برد.

کردوانی گفت: افراط در استفاده از آب در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، ابتدا برای مصارف مختلف از قنات‌ها استفاده می‌کردند و بعد از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق از سال ۴۰ تا ۵۵ اما در ابتدای انقلاب چاه‌های غیر مجاز بسیاری حفر شد و در حال حاضر بسیاری از چاه‌های شهری در شهرهای مختلف زاید است.

وی افزود: همین استفاده نادرست از چاه‌ها و تبدیل آن‌ها از نیمه عمیق به عمیق سبب شده است که بسیاری از دشت‌ها دیگر غیر قابل استفاده شوند.

وی گفت: مردم باید با خطر کم آبی آشنا شوند و آنرا لمس کنند، مردم باید بدانند این آبی که در اختیار دارند همیشگی نیست و نحوه صحیح استفاده آن را یاد بگیرند.

پروفسورپرویز کردوانی گفت: دردنیای کنونی بدون برنامه ریزی زندگی غیر ممکن است بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم که اهداف عملیاتی بشود.

کردوانی گفت: باید برنامه‌ای علمی ومنطقی برنامه ریزی کرد و در این راه از آمار و شاخص‌های کمی وکیفی آماری استفاده کرد.

وی ادامه داد: تجزیه وتحلیل وضع موجود و استخراج آمار‌ها از منابع موجود آبی و آب‌های زیرزمینی تصمیم گیری را راحتتر می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز