خبرگزاری کار ایران

به همت پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی ایران:

ترکیب خاصی از «نانو لوله‌های کربنی» برای نخستین بار در جهان اختراع شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۱۷

آزمایشات کاربردی و بررسی‌های بیشتر جهت ثبت اختراع جهانی در حال انجام است.

ایلنا: پوشش دهی نانو لوله های کربنی با ترکیب سرامیکی مولایتنانو لوله های کربنی پوشش یافته با ترکیب سرامیکی مولایت برای نخستین بار در جهان در پژوهشگاه مواد و انرژی تولید شد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیرتی گوهری دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه و مجری این طرح با بیان این خبر گفت: خواص ویژه و منحصر به فرد نانو لوله های کربنی نظیر چگالی کم، استحکام بالا و خواص عالی الکتریکی، کاربردهای گسترده ای را برای این ساختار ایجاد کرده است؛ اما اکسیداسیون این نانو لوله‌ها در دماهای بالا از کاربرد های ویژه آن کاسته است.

وی افزود: در طی دو دهه اخیر تحقیقات بسیاری بر پوشش دهی نانو لوله‌ها و افزایش مقاومت به اکسیداسیون آن‌ها و دست یافتن به ترکیبات چند کاربردی انجام شده است و از مواد سرامیکی متفاوتی نظیر آلومینا و سیلیکا جهت پوشش دهی استفاده شده است ولی محققان پیش از این موفق به ایجاد پوشش مولایتی بر روی نانو لوله کربنی نشدند.

سیرتی گوهری اضافه کرد: مولایت ترکیب آلومینوسیلیکاتی با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص جهت کاربردهای مهندسی و فناورانه استفاده می‌شود.

ضریب انبساط حرارتی و هدایت گرمایی کم، استحکام دما بالا و پایداری شیمیایی مطلوب این ترکیب سرامیکی را در دسته مواد مهندسی دما بالا قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: پوشش دهی یکنواخت و حفظ استوکیومتری مولایت از چالش‌های این پروژه بوده است و ما توانستیم برای نخستین بار با استفاده از روش سل - ژل و کنترل پارامترهای متعدد موفق به ایجاد پوشش یکنواخت مولایتی بر نانو لوله کربنی شویم. پوشش ایجاد شده کمتر از ۱۰ نانومتر است که با حفظ خواص CNTمحدودیت‌های کاربردی آن را کاهش داده است.

سیرتی گوهری با اشاره به کاربردهای این ترکیب گفت: نانو لوله های کربنی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و تکنولوژی‌های نوین کاربردهای گسترده دارد و ترکیب تولید شده با کاهش محدودیت نانو لوله های کربنیدر دماهای بالا و محیط‌های خورنده بر کاربرد این ترکیب در صنایع یاد شده می‌افزاید، خواص ویژه هیبرید CNT–مولایت، این ترکیب را در دسته مواد چند کاربردی قرار دارد.

ترکیب تولید شده در دیواره های مقاوم به آتش، کاربردهای دیرگدازی، زیر لایه غشاها، کاتالیست‌ها، نانو جاذب‌هاو نانو سیالات قابلیت کاربرد دارد.

لازم به توضیح است، آزمایشات کاربردی و بررسی‌های بیشتر جهت ثبت اختراع جهانی در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز