خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز:

انتقال آب رودخانه کرج، تهدیدی جدی برای محیط‌زیست، اکوسیستم و گردشگری استان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۲۹

در حال حاضر نیز این حجم انتقال آب از ۳۴۰ میلیون مترمکعب مصوبه هیئت دولت به ۳۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت و ۲۰ میلیون مترمکعب آن به شهر کرج اختصاص یافته است تا بخشی از تهدیدات تعدیل یابد. / اداره کل محیط زیست باید نظارتی جدی بر حفاظت از گونه‌های در حال انقراض در رودخانه کرج داشته باشد.

ایلنا: استاندار البرز اجرای طرح و مصوبه انتقال بخشی از آب رودخانه کرج به تهران را تهدیدی جدی برای گونه‌های ماهی خال قرمز در این محدوده دانست که بازتابی بین المللی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا در کرج، سیدطاهر طاهری با اشاره به موقعیت ویژه رودخانه کرج در حفاظت از ماهی خال قرمز نادر گفت: رودخانه حفاظت شده کرج زیستگاه اصلی ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه‌های نادر زیست محیطی است که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض قرار دارد.

وی طرح انتقال بخشی از آب رودخانه کرج به تهران را تهدیدی برای انقراض این گونه ماهی دانست و تصریح کرد: اگر حجم انتقال آب این رودخانه مدیریت نشود قطع به یقین این گونه نادر از بین خواهد رفت و انعکاسی بین المللی در پی خواهد داشت.

استاندار البرز آلودگی آب را نیز تهدیدی جدی برای ماهی‌های این منطقه برشمرد و گفت: موضوع آلودگی آب رودخانه کرج نیز جدی بوده و دستور پیگیری سریع این موضوع در جریان تشکیل شورای اداری در بخشداری آسارا صادر شده است.

طاهری آثار انتقال آب رودخانه کرج را در مسیر تردد گردشگران نیز زنگ هشداری برای خشک سالی این منطقه توریستی دانست و تأکید کرد: سالانه هزاران گردشگر از محدوده جاده چالوس – رودخانه و سد کرج عبور می‌کنند که درصورت تداوم انتقال آب این منطقه شاهد خشکسالی و از بین رفتن جاذبه‌های توریستی در این محور خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: این مهم در جریان دیداری با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز با ترسیم تهدیدهایی که با اجرای این طرح رودخانه کرج را نشانه می‌گیرد مطرح شد و در کارگروهی ویژه مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر نیز این رقم از ۳۴۰ میلیون مترمکعب مصوبه هیئت دولت به ۳۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت و ۲۰ میلیون مترمکعب آن به شهر کرج اختصاص یافته است تا بخشی از تهدیدات تعدیل یابد.

طاهری تأکید کرد: با این وجود اداره کل محیط زیست باید نظارتی جدی بر حفاظت از گونه‌های در حال انقراض در رودخانه کرج داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز