خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم ترافیک شهرستان فردیس

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۶۵۳

فردیس همچون برخی از مناطق، مثل گوهردشت کرج، از ابتدای شکل گیری هم، به دلیل ساختار «ویلا شهری» که در نقشه تفصیلی کرج برایش در نظر گرفته شده بود نمی‌تواند حجم بالای تردد را در خود هضم کند.

ایلنا: این روز‌ها ترافیک شهرستان فردیس به خصوص «هسته مرکزی» این شهرستان، متاثر از جنبش و جوش خریدهای شب عید مردم، نه‌تنها از نقطه اشباع خود گذر کرده، بلکه به معضلی جدی برای ساکنان این منطقه از شهرستان فردیس و کلانشهر کرج مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، شهرستان فردیس، که به جرات می‌توان این منطقه را در ردیف متراکم‌ترین مناطق کشور از حیثسکونت و جمعیت قلمداد کرد، این روز‌ها به دنبال تشدید آمد و شد مردم به هسته مرکزی آن که با وجود مغازه‌ها و مراکز خرید به عنوان مرکز تجاری این منطقه هم محسوب می‌شود در «خفقان ترافیکی» به سر می‌برد.

فردیس که در آخرین روزهای عمر دولت دهم با وجود خیل کثیر مخالفان و موافقان این تقسیم‌بندی جدید کشوری، بالاخره بعد از ۶ سال از طرح این موضوع در مجلس و وزارت کشور بدون هیچگونه زیر ساخت مناسب، فقط به خاطر جمعیت ۵۰۰ هزار نفری که در خود جای داده بود نام شهرستان را به پیشوند خود اضافه کرد، همچنان بعد از گذشت قریب به یک سال از این اتفاق، بدون هیچ تغییر روش، الگو و تفکر مبنایی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری خاصه در بحثترافیک، تنها اسم شهرستان را به دنبال خود یدک می‌کشد.

برخی از ساکنان قدیمی و بومی فردیس که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در جریان شهرستان شدن این منطقه از کلانشهر کرج، جزو مخالفین این تقسیم بندی کشوری بودند در تماس‌های مکرری که از بدو شهرستان شدن فردیس و در این اواخر با این خبرگزاری داشتند بار‌ها بر کم اثر بودن این تصمیم در مدیریت کلان این منطقه تاکید کرده و یکی از ادله خود را تشدید معضلات مختلف از جمله: کور‌تر شدن گره ترافیک در فردیس، به خصوص بعد از شهرستان شدن این منطقه از کلانشهر کرج عنوان کرده‌اند.

در این رابطه یکی از ساکنین بومی و از معتمدین این منطقه که مدعی‌ست بیش از ۳۵ سال است در این منطقه سکونت دارد و تنها علت انتخاب خود را برای سکونت در این منطقه دوری از هیاهو، ترافیک و آب و هوای سالم عنوان می‌کند در گفتگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: بیش از ۳۵ سال است که در این منطقه ساکن هستم و در طول این ۳۵ سال هیچگاه فردیس را به این شلوغی و با این ترافیک سر سام آور ندیده بودم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که، این منطقه در حال حاضر نه‌تنها جمعیت بسیار بالایی را در خود جا داده، بلکه در مسیر تردد ساکنان و به محلی برای رجوع و خرید، از مناطق مختلف کرج و حتی، مارلیک، اندیشه و شهریار به این شهرستان تازه متولد تبدیل شده است، فردیس را جزو «فقیر‌ترین مناطق شهری» از حیثزیرساخت‌های حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده و اکثر قریب به اتفاق ساکنین این منطقه امیدوار بودیم با بزرگ‌تر شدن این منطقه از لحاظ تقسیمات کشوری مدیریت کارآمدتری هم در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و مخصوصا باز کردن گره ترافیک در این منطقه ایجاد و اعمال شود که متاسفانه تاکنون نه‌تنها اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده بلکه ترافیک در این منطقه تشدید هم شده است.

این شهروند ساکن فردیس در ادامه با انتقاد از رشد بسیار سریع و قارچ گونه این منطقه، گفت: فردیس همچون برخی از مناطق، مثل گوهردشت کرج، از ابتدای شکل گیری هم، به دلیل ساختار «ویلا شهری» که در نقشه تفصیلی کرج برایش در نظر گرفته شده بود نمی‌تواند حجم بالای تردد را در خود هضم کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از کندی روند پروژه‌های عمرانی که افتتاح آن‌ها تا حدودی بار ترافیکی این منطقه را کم خواهند کرد خاطر نشان کرد: مدیریت شهری کرج در طول سنوات گذشته در مناطقی مثل فردیس که از ابتدا با مشکلات ساختاری و «بن بست ترافیکی» همراه بوده‌اند، نباید بدون ایجاد زیرساخت‌های کافی و مناسب، مجوز ساخت و سازهای خارج از ظرفیت را در این منطقه صادر کرد که حتی با شهرستان شدن این منطقه هم همچون کلافی سر درگم ندانند که چگونه باید از این معضلات به خصوص «گره و خفقان ترافیکی» ایجاد شده در این منطقه رهایی یابند.

وی در ادامه ضمن طرح مسائل و معضلات مختلفی که در طول سال‌های متمادی و هم اکنون گریبانگیر این منطقه شده و به دلیل خارج بودن از حوصله این گزارش نمی‌توان به همه این موضوعات پرداخت، از مدیریت شهری کلانشهر کرج و همچنین مسئولان و مدیران این شهرستان و استان البرز درخواست کرد تا با نگاهی کلان‌تر به خصوص بعد از شهرستان شدن فردیس، نسبت به پیگیری، حل مسائل و معضلات این منطقه در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، سریع‌تر اقدام کنند.

گزارش از: شهاب الدین خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز