خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور در بازدید از پژوهشکده کشاورزی ایران:

اصلی‌ترین چالش کشور مسئله آب است

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۲۶۱

توان علمی و تجهیزات بالا از مولفه‌های کشورهای توسعه یافته است. / فناوری‌های نوین از شاخصه‌های تولید علم و فناوری است. / امنیت غذایی، اصلی‌ترین شاخص‌ها در دهه‌های آتی است. /

معاون اول رئیس جمهور، ضمن تبیین نقش علم و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی به عنوان شاهراه نیل به توسعه، اصلی‌ترین چالش کشور را مسئله آب دانست و با تأکید بر ضرورت بهره وری بهینه در آبیاری بخش کشاورزی از اختصاص بودجه ویژه دولت در حوزه آب و خاک خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، اسحاق جهانگیری ظهر سه شنبه، در جمع دانش پژوهان و نخبگان کشور در پژوهشکده کشاورزی ایران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون جریان نهضت علمی و فناوری در کشور اظهار داشت: با همت نخبگان کشور این جریان علمی آغاز شده است، امری که به عنوان یکی از زیربناهای توسعه کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تجارب کشورهای توسعه یافته در حوزه تحقیقات علمی و پژوهشی افزود: اگر عملکرد کشورهایی که امروزه حرف نخست را در تمامی زمینه‌ها می‌زنند و احساس قدرت می‌کنند را مرور کنیم شاهد دستیابی آنان به تجهیزات و توان علمی بالا هستیم که اگر دانشمندان ما نیز بتوانند به این توان دست یابند ایران نیز سهم عمده‌ای را در تولید فناوری و تبدیل آن به ثروت خواهد داشت.

وی در ادامه، شاخصه‌های تولید علم و فناوری را تبیین کرد و ادامه داد: یکی از شاخصه‌های تولید علم و فناوری، دستیابی به فناوری‌های نوین است.

وی افزود: هر چند در این زمینه، فاصله زیادی با کشورهای قدرتمند در این حوزه داریم اما با سیاست‌های تشویقی دولت و تکیه بر دستاوردهای پژوهشگران در این زمینه طی سال‌های اخیر جایگاه علمی قابل توجهی را کسب کرده‌ایم.
جهانگیری ادامه داد: در بحثفناوری و دستیابی به تکنولوژی‌های نوین باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد به ویژه در بخش کشاورزی که یکی از شاخصه‌های توسعه به شمار می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران واقع در استان البرز را در فضای محدود کنونی ستودنی دانست و افزود: مجموعه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید جزو اولویت‌ها باشد و به فراخور آن نیز امکانات و تجهزات مهیا شود.

جهانگیری در ادامه بیان کرد: البته محدودیت‌های دولت هم در شرایط کنونی تحریم‌ها نباید نادیده گرفته شود.

وی در محور دیگری از سخنان خود به نقش کشاورزی در توسعه و پیشرفت کشور‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر که بحثتوسعه پایدار مطرح می‌شود ممکن است برخی این امر را با صنعتی شدن مترادف بدانند در حالی که اینگونه نیست، کشاورزی سهم عمده‌ای در توسعه پایدار این کشور‌ها دارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه ضمن تبیین نقش کشاورزی در توسعه و پیشرفت کشور و اشاره به این نکته که حجم واردات بخش کشاورزی بیشتر از صادرات است، ادامه داد: امروز کشاورزی سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی داشته و علاوه بر آن تعداد بی‌شماری نیز در حوزه اشتغال دارند.

اسحاق جهانگیری در محور دیگری، موضوع امنیت غذایی را یکی از مسائل مبتلابه کشور در آینده نزدیک خواند و گفت: عدم تعادل بین واردات و صادرات با این شاخص افزایش پیدا می‌کند و این مشکل جدی را در آینده ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: امنیت غذایی به عنوان یکی از نیازهای اولیه بخش کشاورزی برای آینده مهم است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: کشاورزی موفق است که صنعت موفق داشته داشته بنابراین در کنار دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی باید در حوزه تکمیل تجهیزات بخش کشاورزی نیز برنامه‌هایی راهبردی تدوین شود.

جهانگیری در بخش دیگری یکی از دغدغه‌های حوزه کشاورزی را مسئله آب دانست و بیان کرد: در حوزه منابع آبی محدودیت‌هایی داریم و باتوجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال‌های اخیر بحران آبی که ایجاد شده تالاب‌ها را نیز در مناطق مرکزی ایران همچون ارومیه، گاوخونی، زاینده رود و.. دچار بحران ساخته است.

وی افزود: این روند نه تنها در بخش کشاورزی که در بحثآب شرب نیز محدودیت‌هایی را در کشور ایجاد کرده است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این روند در حالی ادامه دارد که برخی طرح انتقال آب از مناطق شمال شرقی کشور را مطرح می‌کنند که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی همچنین روش آبیاری سنتی در حوزه کشاورزی را رویه‌ای منسوخ شده دانست و گفت: با شرایط کنونی کشور و بحران آب روش آبیاری سنتی کشاورزی امکان پذیر نیست و باید در این ضمن ارتقاء شیوه‌های نوین آبیاری میزان بهره برداری از منابع آبی را کاهش دهیم.

معاون رئیس جمهور در جمع دانشمندان و دانش پژوهان بخش کشاورزی کشور، خواستار ارائه طرح‌هایی شد که در هر هکتار با آب کمتری میزان بازدهی و بهره وری کشاورزی را بالا ببریم.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در حمایت از کشاورزان و پژوهشگران این عرصه بیان کرد: با روی کار آمدن دولت، بودجه قابل توجهی به حوزه آب و خاک تخصیص یافته که به فراخور زمانی اعلام می‌شود.

تبیین نقش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به منظور خروج از رکود و سیاست‌های بخش کشاورزی از دیگرمحورهای سخنان معاون رئیس جمهور بود.

در این مراسم علاوه بر معاون رئیس جمهور، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی، استاندار البرز، فرماندار کرج، معاونان و جمعی از مسئولان نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز