خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز داوری اتاق البرز در گفتگو با ایلنا عنوان کرد:

مرکز داوری اتاق بازرگانی البرز؛ پایلوتی در راستای برون سپاری دعاوی قضایی در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۱۷۱

قرارداد‌های مشارکت ساختمانی به مرکز داوری اتاق البرز ارجاع داده می‌شود. / آرائ داوری قطعی و عینی در مراکز دادگستری لازم الاجراست.

با هدف کاهش مراجعه دعاوی و کم کردن تعداد مراجعه و پرونده‌های ارجاعی به محاکم قضایی، ترویج بحثداوری و تربیت داوران متخصص، اتاق داوری اتاق بازرگانی ایران در راس و همچنین با تفویض اختیار به دیگر اتاق‌های کشور، مرکز داوری اتاق البرز به عنوان «پایلوت» در سطح استان‌ها مشغول به فعالیت شده است.

آرش ذوالفقار با بیان این مطلب در حاشیه سمینار توجیهی آشنایی با خدمات مرکز داوری اتاق البرز به خبرنگار ایلنا در کرج گفت: در اغلب کشورهای توسعه یافته، دعاوی حقوقی بر مبنای مراتب، نوع فعالیت و تخصص، به مراکز داوری و دادگاه‌های تخصصی مربوط به خودشان ارجاع داده می‌شوند که امیدواریم تاسیس مرکز داوری اتاق البرز، فتح بابی به منظور قدم برداشتن در این مسیر و برون سپاری دعاوی قضایی در حوزه‌های مختلف، خاصه قراردادهای تجاری و صنفی باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از چالش‌های پیش روی از بدو تاسیس این مرکز در اتاق البرز بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر، عدم شناخت اعضای اتاق بازرگانی از خدمات مرکز داوری البرز از جمله، مهم‌ترین مشکلات آغاز به کار ۳ ماهه این مرکز قضایی و داوری خصوصی در اتاق البرز است.

آرائ داوری قطعی‌ است و در مراکز دادگستری لازم الاجراست

وی در ادامه با بیان این مطلب که آرای صادر شده داوری در این مراکز، هیچ فرقی با احکام قضایی دادگستری ندارد و این آرا، «قطعی و قابل تجدید نظر در محاکم دادگستری نیست»، گفت: احکام صادر شده در مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی تنها می‌تواند با درخواست ابطال مواجه شود که معمولا به دلیل اینکه آرای دعاوی کاملا کار‌شناسی شده صادر می‌شود، به ندرت چنین درخواست‌های ابطالی از سوی یکی از طرفین دعاوی در مراکز رسیدگی و تجدید نظر دادگستری مورد قبول واقع می‌شود.

این استاد رشته قضا، در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر نیروهای متخصص، مجرب، قابل اعتماد و اتکایی در حوزه داوری و صدور احکام در سطح استان وجود دارد، گفت: هم اکنون مرکز داوری اتاق البرز با اتکاء به وجود چنین نیروهایی مدعی است که می‌تواند درصد بالایی از دعاوی حقوقی، در حوزه‌های مختلف تجاری را، در بحثداوری و صدور احکام پوشش دهد.

قرار داد‌های مشارکت ساختمانی به مرکز داوری اتاق البرز ارجا داده می‌شود

وی در ادامه به برخی از صلاحیت‌های داوری مرکز داوری اتاق بازرگانی البرز اشاره و اظهار داشت: دعاوی مربوط به مشارکت‌های ساختمانی، ثبتی، ملکی، بازرگانی و گمرکی، قرارداد‌های بین المللی، تجهیز کارخانه، تجاری، کشتیرانی و حمل و نقل، نفت و گاز و نیرو، سرمایه گذاری خارجی، بخشی از صلاحیت‌های مرکز داوری اتاق بازرگانی البرز است.

رئیس مرکز داوری اتاق البرز در ادامه با اعلام این خبر که از این پس کلیه «قرار داد‌های مشارکت ساختمانی به مرکز داوری اتاق البرز ارجاع داده می‌شود» بیان داشت: پایین بودن هزینه‌های داوری به نسبت هزینه‌های دادرسی در مراکز دادگستری، سرعت در رسیدگی، عدم صدور آرای غیابی، توجه به الزامات و عرف عادات تجاری فعالان اقتصادی، از جمله موارد، ویژ گی‌ها و مواهبی ست که در روند صدور حکم در مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی لحاظ و رعایت می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: الزامی برای حقوق‌دان و یا کار‌شناس رسمی بودن داوران مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی نیست و این داوران می‌توانند بر حسب تجارب تجاری و بازرگانی مورد وثوق، با احراز صلاحیت، از بین اعضای اتاق و فعالین اقتصادی انتخاب شوند.

گفتگو از: شهاب الدین خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز