خبرگزاری کار ایران

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز:

تکان دادن نوزادان، آسیب‌های مغزی متعددی ایجاد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۸۹۲

از سر کودک، هنگام نگه داشتن و جابجا کردن به نحو مناسب حمایت کنید و از تکان دادن نوزادان برای آرام کردن گریه آن‌ها بپرهیزید.

از سر کودک هنگام نگه داشتن و جابجا کردن به نحو مناسب حمایت کنید و از تکان دادن نوزادان برای آرام کردن گریه آن‌ها بپرهیزید که می‌تواند آسیب‌های مغزی متعددی را ایجاد کند حتی بدون آنکه نشانه ظاهری در آن‌ها مشاهده شود.

به گزارش ایلنا در کرج، یک عضو هیئت علمی دانشکاه علوم پزشکی استان البرز با بیان این مطلب در مورد عوارض ناشی از تکان دادن نوزادان افزود: میزان آسیب مغزی به تکرار، شدت و استمرار تکان دادن نوزادان وابسته است اما آسیب‌های کوچکی چون زودرنجی، رخوت و بیحالی، تشنج، استفراغ یا بی‌اشتهایی و دیگر آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب چشمی یا شکستگی استخوان از عوارض تکان دادن نوزاد است.

آرزو همتی با اشاره به اینکه بیشتر آسیب دیدگان شیرخواران زیر ۲ سال هستند، تصریح کرد: آسیب‌پذیر‌ترین آن‌ها نوزادان نارس، نوزدان کم وزن، نوزدان مبتلا به کولیک مفرط و نوزدان معلول هستند.

این متخصص نوزادان ضمن بیان اینکه اگر آسیب متوسط تا شدید باشد، جمع شدن لخته خون بین مغز و جمجمه را به همراه خواهد داشت، افزود: ورم مغز، خونریزی در شبکیهٔ چشم و خونریزی ته چشم که در اکثر موارد باعثاز دست دادن دید به طور کامل یا جزیی می‌شود از دیگر عوارض شدید ناشی از تکان نوزاد است.

آرزو همتی ضمن تاکید بر علائم سندرم خفیف این عارضه عنوان کرد: تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، تحریک پذیری، اختلالات بلع و تغذیه، از دست دادن جزئی دید، ناتوانی در یادگیری، اختلالات تشنجی و تاخیر در رشد کودک از علائم سندرم خفیف است.

وی در ادامه علائم سندرم متوسط و شدیدرا برشمرد و افزود: تشنج تکرار شونده، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغماء، مشکلات تنفسی، خواب آلودگی شدید، فلج‌های مختلف، شکستگی‌های مختلف و مرگ و میر از علائم دیگر شدید سندرم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز