خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز:

شعبه رسیدگی به تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز در البرز راه انداری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۱۲۴

پروسه طولانی مدت پرونده ساخت و ساز در حلبی آبادها، زورآبادهایی که یک شبه ساخته می‌شوند، موجب عدم پیگیری شاکیان می‌شود که همین امر دامنه و گستره این قبیل ساخت و سازها را توسعه می‌دهد / پایش مستمر ساخت و سازها با ثبت تصاویر هوایی

در نشست مشترک استاندار البرز با فرمانداران، شهردار کلانشهر کرج و جمعی از مدیران مناطق شهری، که با دستور جلسه روند رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان البرز برگزار شد، تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز‌ها در این جلسه مصوب شد.

به گزارش ایلنا در کرج، به دنبال نشست مشترک وزیر کشور با استانداران ۵ استان، مبنی بر ضرورت تشکیل ستاد مبارزه با زمین خواری در برخی از استان‌ها، با حضور استاندار البرز، پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز استان، با دریافت آخرین گزارش‌ها از سوی فرمانداران شهرستانهای استان و همچنین اقدامات ضربتی انجام شده در این زمینه رصد و بررسی شد.

حمید طهایی در این جلسه، با بیان این مطلب که، گزارش‌های ارائه شده در جلسه ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز قابل قبول اما نیازمند کار و تلاش بیشتر است، گفت: وزیر کشور و مسئولان عالی دولت در جریان دیدار با استانداران ۵ استان کشور، اجرای قانون را فصل الخطاب عملکرد نمایندگان دولت و به فراخور آن مدیران و مسئولان دانسته‌اند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که بندهای قانونی کمی نداریم و از اختیارات کافی هم برخودار هستیم، اما چرا باز باید شاهد تخلفات باشیم؟ تصریح کرد: تخریب هر گونه بنایی تحمیل هزینه‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی فراوانی را به دنبال دارد و مادامی که می‌توان از مجرای قانون مانع هدر رفت سرمایه‌های ملی شد چرا نباید اقدامات بازدارنده صورت گیرد.

وی با انتقاد از روند تخلفات در ساخت و سازهای غیرمجاز، افزود: شاهد پرونده‌هایی هستیم که عوارض ساخت و ساز آن پرداخت شده، اما بعد از گذشت ۶ سال، عدم صدور مجوز در یک بخش مصوبه تخریب بنا را صادر کرده است، در حالی که باید ۶ سال قبل اخذ مجوز‌ها صورت می‌گرفت.

استاندار البرز با تأکید بر اینکه اغلب ساخت و سازهای غیرمجاز شبانه صورت می‌گیرد، ادامه داد: پیگیری پروسه طولانی مدت پرونده ساخت و ساز در حلبی آباد‌ها، زورآبادهایی که یک شبه ساخته می‌شوند، شاید در نگاه اول دشوار بنظربرسد و همین امر نیز شاکیان را از پیگیری در گام نخست منصرف می‌سازد و همین عدم پیگیری است که دامنه و گستره این قبیل ساخت و ساز‌ها را توسعه می‌دهد.

وی افزود: این روند نه تنها در حاشیه‌های شهر که در خیابانهای بالای شهر نیز وجود دارد؛ اگر امروز در کرج پرونده‌های ساخت و سازهای چند طبقه روی میز بررسی قرار می‌گیرد، در سایر کلانشهر‌ها، هتل‌های ۱۲ طبقه‌ای که با تشریفات ساخته شده تخریب می‌شود و همین امرلطمات فراوانی را به سرمایه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌زند.

استاندار البرز، با طرح این سؤال که چگونه می‌توان پایش مستمری از وضعیت ساخت و ساز‌ها در کلانشهر کرج و شهرستانهای پیرامونی داشت، افزود: شاید پلیس ساختمان آنگونه که باید و شاید پاسخگوی روند ساخت و ساز‌ها نیست و مناطق روستایی، شهر‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز کانون عملیات ساخت و سازهای غیرمجاز‌اند.

وی پیشنهاد طرح پایش مستمر و دائمی نقاط مختلف شهری، روستایی و کشاورزی را در استان و شهرستان‌ها را در این زمینه راهگشا دانست و گفت: ثبت تصاویر هوایی در بازه زمانی مشخص، اطلاعات جامعی در خصوص تغییرات ساخت و ساز‌ها ارائه خواهد داد و می‌توان با رصد ماهیانه نسبت به جرائم انجام شده اقدام کرد.

استاندار البرز همچنین اختصاص بخشی از جرائم ساخت و ساز‌ها به منظور جلوگیری از تخلفات را یکی از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برشمرد.

وی در ادامه اختصاص شعبه رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز‌ها در دادگستری هر شهرستان را نیز مورد تأکید قرار داد.

وی حضور نماینده قوه قضائیه را نیز به عنوان یکی از بازوهای نظارتی ضروری برشمرد و غیبت مدیران عضو در جلسه ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز را نیز غیرقابل توجیه ذکر کرد و افزود: در جلسه آتی که هفته آینده خواهد بود مدیران غایب ملزم به ارائه گزارش کار هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز