خبرگزاری کار ایران

مدیرِ گروه پژوهشی علوم‌شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز خبر داد:

شبکه پژوهشی روان‌شناسی مثبت‌گرا در جهاد دانشگاهی استان البرز تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۲۱۶

گروه علوم‌شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از سال ۱۳۷۹ فعالیت‌های پژوهشی خود را در زمینه بررسی اختلال‌های یادگیری در میان گروه‌های مختلف سنی و موضوعِ شناخت آغاز کرده است.

مدیرِ گروه پژوهشی علوم‌شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از تشکیل شبکه پژوهشی روان‌شناسی مثبت‌گرا در این گروه پژوهشی خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، اعظم نوفرستی گفت: گروه علوم‌شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از سال ۱۳۷۹ فعالیت‌های پژوهشی خود را در زمینه بررسی اختلال‌های یادگیری در میان گروه‌های مختلف سنی و موضوعِ شناخت آغاز کرده است.

وی افزود: این گروه پژوهشی تدوین ۱۰ طرح پژوهشی کارفرمایی ملی و منطقه‌ای، ۱۵ مقاله‌ علمی - پژوهشی، برگزاری دو‌ کنگره نوروپسیکولوژی و چندین کارگاه تخصصی، و تألیف و ترجمه چندین عنوان کتاب از جمله چاپ اول و دوم کتاب «راز شادکامی» و «شیوه برقراری ارتباط مؤثر» را در کارنامه خود دارند.

نوفرستی خاطرنشان کرد: دومین رویکرد برنامه‌های این گروه بر محور زمینه‌های مثبت روان‌شناختی و در حیطه مثبت‌اندیشی قرار دارد.

وی از تدوین طرح‌های پژوهشی روان‌شناسی مثبت‌گرا در این گروه خبر داد و گفت: رویکرد اصلی روان‌شناسی قرن بیستم توجه به هیجانات منفی و نقطه ضعف افراد بوده است اما از سال ۱۹۹۸ با گسترش موج روان‌شناسی مثبت در دنیا، رویکرد جدیدی در روان‌شناسی رشد کرده است که بر شناسایی توانمندی‌های افراد متمرکز می‌شود که افراد را به سمت بهزیستی سوق می‌دهد.

نوفرستی با بیان این‌که روان‌شناسی قرن بیستم دیگر جوابگوی نیازهای جامعه بشری نیست، گفت: روان‌شناسی مثبت‌نگر با تاکید بر توانایی‌های افراد برای مقابله با مشکلات روانی و ارتقاء احساس ذهنی شادکامی و امید، گامی در جهت تأمین بهداشت روانی افراد جامعه در عصر حاضر است.

مدیرِگروه پژوهشی علوم‌شناختی و روان‌شناسی مثبت‌گرای جهاد دانشگاهی البرز تصریح کرد: در این گروه پژوهشی، اغلبِ طرح‌های تدوین شده در زمینه روان‌شناسی‌شناختی بود که با توجه به یافته - ‌های به دست آمده از انجام این طرح‌ها و با توجه به مقتضیات زمان، نیازهای جامعه و استفاده از فناوری‌های جدید، روان‌شناسی شادکامی به عنوان زمینة فعالیت گروه پژوهشی روان‌شناسی مثبت در نظر گرفته شد.

نوفرستی یادآور شد: با توجه به تأثیرات مثبت شادکامی بر موفقیت، روابط اجتماعی و در ‌‌‌نهایت افزایش رضایت از زندگی، امروزه افزایش شادکامی به عنوان یک هدف فردی و اجتماعی مهم در تمام فرهنگ‌‌ها مورد توجه قرار گرفته است و هدف بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات، افزایش شادکامی در افراد و گروه‌های تحت نظارت آن‌هاست.

وی ادامه داد: برای برنامه‌ریزی در راستای افزایش شادکامی، نیاز به شناخت مفهوم شادکامی، میزان شادکامی و عوامل مؤثر بر شادکامی است تا با شناسایی این عوامل، مسئولین بتوانند برنامه‌ - ریزی‌های لازم را برای ارتقاء سطح شادکامی افراد در کشور داشته و آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه دهند.

نوفرستی با بیان اهداف گروه پژوهشی روان‌شناسی مثبت‌گرا افزود: ارتقاء سطح بهداشت روانی جامعه، شناخت مفهوم شادکامی و عوامل مؤثر بر آن با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی ایران، تهیه ابزارهای مناسب برای سنجش شادکامی در ایران، بومی‌سازی روان‌شناسی شادکامی در ایران بر اساس معیارهای فرهنگی و مذهبی و تهیه بسته‌های آموزشی برای افزایش شادکامی برای گروه‌های خاص مثل سالمندان، جانبازان، بیماران، کارمندان و کودکان، از جمله اهداف این گروه پژوهشی است.

این پژوهشگر در پایان گفت: اجرای طرح‌های پژوهشی، ارایه خدمات تخصصی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حیطه روان‌شناسی مثبت‌گرا از دیگر فعالیت‌های این گروه پژوهشی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز