خبرگزاری کار ایران

مدیر کل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان البرز:

نیاز بازار کار برای مهارت‌های فنی بیشتر از تحصیلات عالی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۶۲

هدف از راه اندازی شبکه ملی بازار کار، دستیابی به آمار مستند، دقیق و به هنگام از وضعیت بکارگماری کارجویان و فرصت‌های شغلی موجود در کشور است.

مدیرکل کار استان البرز از برگزاری نمایشگاه کار، با هدف آشنایی و تقابل نیرو‌ها و بازار کار و همچنین ترویج روش‌های جدید اطلاع رسانی نیازهای بازار کار، در استان البرز برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا در کرج، علی ایمانی با اعلام این خبر، در کارگروه اشتغال استان البرز ضمن اشاره به مصوبات شورای عالی اشتغال و برنامه‌های وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی تا پایان سال جاری افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دو برنامه ویژه برای استان‌ها تا پایان سال ابلاغ نموده است که شامل اجرای آیین نامه ساماندهی و حمایت از بنگاههای پشتیبان کسب و کارهای خانگی، خرد وکوچک و نیز اجرای تفاهم نامه همکاری وزارت تعاون کاررفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست موضوع توسعه مشاغل سبز است که جلسات و هماهنگی‌های لازم جهت عملیاتی شدن برنامه‌های مذکور در دست اقدام است.

ایمانی همچنین در ادامه، با تحلیل وضعیت بازار کار استان بر اساس اطلاعات ثبت شده در کاریابی‌های استان اظهار داشت: در بررسی اطلاعات اخذ شده از کاریابی‌های استان، مشخص گردید که تعداد عرضه نیروی کار که در کاریابی‌های استان ثبت نام گردیده‌اند در افراد دارای تحصیلات لیسانس و بالا‌تر حدود ۳ برابر بیشتر از فرصت‌های شغلی معرفی شده به کاریابی‌ها است، در حالیکه تقاضای بازار کار برای مدارک دیپلم و زیر دیپلم حدود یک و نیم برابر بیشتر از عرضه بازار کار و بیشتر در مشاغل ساخت و تولید مانند قالب سازی، تراشکاری وغیره و همچنین رشته‌های برقکارصنعتی، تاسیسات برق، تعمیر و نگهداری برق دستگاههای صنعتی در مقاطع دیپلم و زیر دیپلم است.

وی در ادامه بر ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای متناسب با تقاضای بازار کار استان تاکید نموده و افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده از وضعیت بازار کار استان می‌توان چنین استنباط نمود که نیاز بازار کار برای مهارت‌های فنی بیشتر از تحصیلات عالی بوده و به نظر می‌رسد آموزش فنی و حرفه‌ای با گسترش دوره‌های آموزشی و مهارتی در رشته‌هایی که نیاز بازار کار است می‌تواند نقش موثرتری در تعادل در بازار کار ایجاد نماید که البته در حال حاضر نیز مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای استان جایگاه مناسبی در جذب به بازار کار دارند.

مدیر کل تعاون، کارورفاه اجتماعی با اشاره به عوامل موثر در بیکاری تحصیل کردگان دانشگاهی نسبت به مقاطع پایین‌تر تحصیلی گفت: عوامل متعددی به جزء نوع رشته تحصیلی بر بیکاری دانش آموختگان موثر می‌باشد که از آنجمله می‌توان به عدم تمایل جویندگان کار دارای تحصیلات عالی به انجام کارهای یدی، پایین بودن نرخ دستمزد در مقایسه با هزینه‌های صرف شده جهت کسب تحصیلات عالی، فقدان تخصص متناسب با مدرک تحصیلی و عدم انطباق تحصیلات با نیاز بازار کار اشاره نمود همچنین فقدان اطلاعات جامع بازار کار و عدم رغبت کارفرمایان به جذب نیروی کار تخصصی از طریق کاریابی‌های غیردولتی، باعثمی‌شود در بسیاری از موارد فرصتهای شغلی موجود در بنگاه‌های اقتصادی استان از طریق نیروی کار خارج استان(مهاجرین جویای کار) اشغال گردد.

ایمانی همچنین با اشاره به ظرفیت سامانه شبکه ملی بازار کار در جمع آوری آمار و اطلاعات دقیق و بهنگام از عرضه و تقاضای نیروی کار اظهار داشت: شبکه ملی بازار کارکه از سوی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی در کشور راه اندازی گردیده این امکان را برای کارفرمایان و کارجویان فراهم آورده تا با ثبت اطلاعات خود در این شبکه از طریق کاریابی‌ها ارتباط موثرتری با یکدیگر برقرار نمایند.

وی ادامه داد: از طریق این سامانه به آدرس اینترنتیwww. bazar - eshteghal. ir کارجویان و کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

مدیر کل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان هدف از راه اندازی شبکه ملی بازار کار را دستیابی به آمار مستند، دقیق و به هنگام از وضعیت بکارگماری کارجویان و فرصت‌های شغلی موجود در کشور عنوان نمود و گفت: شبکه ملی بازار کار به مثابه بانک اطلاعاتی است که پایه بسیاری از سیاست گذاری‌ها در حوزه اقتصاد و اشتغال استان و کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: جویندگان کار پس از آنکه اطلاعاتشان در شبکه ملی بازار کار وارد می‌شود، امکان رصد کردن و پیگیری وضعیت اشتغال آن‌ها مهیا است.

این مسئول همچنین در پایان، از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کار در استان البرز خبر داد و افزود: نمایشگاه کار با هدف آشنایی و تقابل نیرو‌ها و بازار کار، ترویج روش‌های جدید اطلاع رسانی نیازهای بازار کار، برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت و توسعه آموزش‌های منطبق با نیاز بازار کار در استان البرز درسال آینده پیشنهاد و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم جهت اجرا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز