خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست استان البرز در گفتگوی تفصیلی با ایلنا:

محیط زیست، از سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری استان البرز حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۸۱۷

اجرای طرح‌های گردشگری به پایداری و حفظ محیط زیست استان، کمک خواهد کرد. / طرح تفصیلی «مدیریت محیط زیستی - گردشگری منطقه حفاظت شده البرز جنوبی»، در آستانه ارائه به کارگروه گردشگری استان است.

اجرای طرح‌های گردشگری به پایداری و حفظ محیط زیست استان البرز، کمک خواهد کرد.

مدیر کل محیط زیست استان البرز با بیان این مطلب در گفتگویی تفصیلی به خبرنگار ایلنا در کرج گفت: متاسفانه در طول سنوات گذشته و تا به اکنون به دلیل موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی و همچنین نزدیکی به پایتخت، به دنبال گسترش و ایجاد صنایع جدید در این استان، از قابلیت‌های اکوتوریسم و توسعه صنعت گردشگری در این بخش غفلت شده است.

حسین محمدی در ادامه، با بیان این مطلب که نرخ رشد جمعیت ۵/۳% در این استان، حاصل این نوع نگاه و تفکر توسعه‌ای در البرز بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل اتخاذ این نوع سیاست‌ها در سنوات گذشته، با کمبود منابع سرزمینی، محدودیت‌های منابع آب و همچنین هوای سالم و پاک مواجه شده‌ایم که ادامه این روند را به عنوان زنگ خطری برای آینده زیست محیطی البرز می‌بایست قلمداد کنیم.

این مسئول ارشد محیط زیست استان البرز در ادامه با بیان این مطلب که این استان، پتانسیل‌های بکر و قابل تاملی در حوزه گردشگری طبیعی و همچنین اشتغال زایی در این بخش دارد، افزود: استان البرز با دارا بودن منابع سرشار طبیعی همچون رودخانه‌ها، غار‌ها و پوشش‌های گیاهی متنوع و همچنین تنوع جانوری، می‌تواند به عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه اکوتوریسم تبدیل شود.

اجرای طرح‌های گردشگری به پایداری و حفظ محیط زیست استان، کمک خواهد کرد

وی در ادامه بیان داشت: علی‌رغم تصور بسیاری از نگرانی‌ها که در حوزه حفظ محیط زیست در کشور و خاصه در این استان مطرح است، اجرای طرح‌های گردشگری به پایداری و حفظ محیط زیست استان کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های گردشگری در البرز، نه‌ تنها مغایرتی با حفظ محیط زیست در این استان ندارد بلکه، متناسب با توسعه پایدار بوده و به حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال، کمک خواهد کرد.

محمدی در ادامه، با بیان این مطلب که آثار سوء اجرای طرح‌های گردشگری اکوتوریسم، به مراتب کمتر از‌‌ رها ساختن منابع طبیعی، زیست محیطی و جانوری کشور و خاصه البرز، به حال خود است گفت: سیاست محیط زیست استان البرز نتن‌ها تقابل و ایجاد مشکل بر سر راه سرمایه گذارن در حوزه اکوتوریسم نیست بلکه طبق مصوبه دولت، حمایت از سرمایه گذاری در این حوزه را وظیفه مسلم خود می‌داند.

وی در ادامه بار دیگر با اذعان به این مطلب که محیط زیست استان البرز، طرفدار توسعه گردشگری و حامی سرمایه گذاران در این حوزه است، بیان داشت: ایران جزو ۵ کشور بر‌تر دنیا به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و اکو توریسم است ولی متاسفانه کشور ما حتی در ردیف ۱۰۰ کشور اول دنیا به لحاظ جذب گردشگر و در آمد زایی در این حوزه فاقد جایگاهی درخور است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که به بحثگردشگری طبیعی در استان البرز می‌بایست با رویکرد منطقه‌ای و بین المللی نگاه شود، گفت: استان البرز با دارا بودن پتانسیل بالای گردشگری طبیعی با یک برنامه ریزی مدون، حتی می‌تواند از کشورهای همسایه و به خصووص، حاشیه خلیج فارس گردشگران بسیاری را جذب کند.

«طرح تفصیلی مدیریت محیط زیستی گردشگری منطقه حفاظت شده البرز جنوبی» در آستانه ارائه

وی در ادامه با بیان این مطلب که عموم مردم را با اجرای طرح‌های گردشگری، در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیستی می‌بایست شریک کنیم، اظهار داشت: طرحی را با عنوان طرح تفسیری مدیریت محیط زیستی - گردشگری منطقه حفاظت شده البرز جنوبی، در راستای گسترش گردشگری طبیعی، با رویکرد مشارکتی مردم در حفظ مناطق طبیعی و زیست محیطی در دستور کار داریم.

محمدی ادامه داد: امیدواریم با نهایی شدن آن در آینده‌ای نزدیک این طرح، در کارگروه گردشگری استان مطرح شود که در صورت عملیاتی و اجرایی شدن آن، گام مناسبی در جهت بهره‌مندی عموم مردم از سرمایه‌ها و جاذبه‌های منابع طبیعی و محیط زیستی البرز و همچنین مشارکت آن‌ها در حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد.

وی در پایان، با بیان این مطلب که متاسفانه برای ترویج فرهنگ گردشگری طبیعی هیچ فعالیت قابل اتکایی، تاکنون در استان صورت نپذیرفته، گفت: به دلیل فقدان برنامه‌ای مدون در این خصوص، بسیاری از ساکنان و حتی بومیان استان البرز با مناطق گردشگری در این استان، همچنان آشنایی کمی دارند که می‌طلبد با تبلیغات و فراهم آوری ابزار‌ها و امکانات مورد نیاز و به عنوان نمونه با راه اندازی تور‌ها و ایجاد مراکز خدمات توریستی – گردشگری، در راستای معرفی، حفاظت از محیط زیست و همچنین ایجاد اشتغال در این حوزه گام‌های مناسبی برداشته شود.

گفتگو از: شهاب خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز