خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار البرز خطاب به مدیران استانی:

لزوم دقت نظر ظرفیت‌های توسعه‌ای استان البرز، در برنامه ششم توسعه

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۵۳۶

مسئولین دستگاه‌های اجرایی، موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی ملی و استانی را تهیه و تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال استان البرز ارائه دهند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز با بیان اینکه هدف اصلی برنامه ششم توسعه، کاهش نابرابری استان‌ها و ایجاد توازن منطقه‌ای است، گفت: مسئولین دستگاه‌های اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و چه استانی را تهیه و تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل دهند.

به گزارش ایلنا در کرج، ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز با اشاره به آغاز تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از خرداد ماه سال ۹۳ بیان داشت: با توجه به نتایج آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی، یکی از تفاوت‌های اساسی برنامه ششم توسعه با این برنامه‌ها، توجه به استان‌ها و مناطق است به گونه‌ای که کاهش نابرابری استان‌ها و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف اصلی برنامه ششم است.

قائمی تصریح کرد: با این نوع نگاه دولت و هدف گذاری انجام شده برای تدوین برنامه ششم نقش مدیران استان‌ها بسیار مهم و اثرگذار بوده و به عبارتی برنامه ریزی پایین به بالا انجام خواهد شد و این امر فرصت مغتنمی است که در اختیار استان‌ها قرار گرفته و ضرورت ایجاب می‌کند مدیران دستگاه‌های اجرایی استان البرز نقش خود را به دقت و به‌درستی ایفا کرده و به جهت وظیفه خطیری که در قبال استان و مردم استان دارند در تدوین برنامه ششم توسعه استان نقش آفرینی کرده تا حقوق استان البرز در همه بخش‌ها و شاخص‌ها و فصول و برنامه‌ها به‌درستی لحاظ داده شود.

وی گفت: باتوجه به نتایج آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی یکی از تفاوت‌های اساسی برنامه ششم توسعه با این برنامه‌ها، توجه به استان‌ها و مناطق است. به گونه‌ای که کاهش نابرابری استان‌ها و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف اصلی برنامه ششم است.

معاون استاندار گفت: باتوجه به این اهداف، در تدوین برنامه ششم باید نقش و جایگاه استان‌ها به طور روشن تبیین شود و در واگذاری اختیارات به استان‌ها و استانداران در برنامه ریزی توسعه توجه جدی شود. بدون تردید عدم توجه به این مهم پیامدهای توسعه نامتعادل و نامتوازن کشور(توسعه مرکز و عقب ماندگی پیرامون و تفاوت‌های آشکار بین آن‌ها)، عدم تعادل‌های قابل تأمل در توزیع فعالیت و جمعیت در پهنه سرزمین، فشار مضاعف بر منابع طبیعی و محیط زیست و مغفول ماندن بخش عمده‌ای از مزیت‌ها و توانمندی‌های مناطق و ناهمگونی توسعه مناطق با مزیت‌های آن‌ها، مهاجرت نخبگان استان‌ها و مناطق و ضعف منابع انسانی در آن‌ها، عدم رشد فکری و ذهنی در حوزه منابع انسانی استان‌ها ناشی از مشارکت حداقلی در فرآیند تدوین برنامه‌ها، عدم پرورش مدیران خلاق و برنامه ریز ناشی از تمرکز گرایی و کاهش اختیارات، را در بر خواهد داشت.

وی گفت: نظام برنامه ششم استان، دارای ۴ رکن به نام‌های ستاد تدوین برنامه ششم استان، شورای تلفیق برنامه ششم استان، کارگروه‌های تخصصی و کمیته‌های کار‌شناسی است که مجموعا ۱۰ کارگروه تخصصی و تعداد ۲۴ کمیته کار‌شناسی عهده دار این مسئولیت خطیر است.

وی در ادامه، مروری بر برنامه‌های برنامه اول تا پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشت و گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی تاکنون چهار برنامه توسعه برای کشورمان تدوین و اجرا شده است و برنامه پنجم توسعه نیز در سال‌های پایانی خود قرار دارد. مرور برنامه‌های توسعه قبلی می‌تواند ما را با دیدگاه‌های گوناگون درباره برنامه توسعه و نحوه تفکر برنامه ریزان با توجه به مقتضیات زمان آشنا سازد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز به ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز اشاره کرد و افزود: ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز با ستاد تدوین و شورای تلفیق در کارگروه‌های تخصصی، تجهیز منابع، بانوان و خانواده، تخصصی اشتغال، میراثفرهنگی و صنایع دستی و کردشگری، پژوهش و فناوری و تحول اداری، سلامت و امنیت غذایی، آمایش سرزمین و محیط زیست و توسعه پایدار، امور اجتماعی و فرهنگی، زیر بنایی و شهرسازی، اقتصادی بررسی می‌شود.

قائمی، وظایف ستاد تدوین برنامه ششم استان را تشریح کرد و گفت: تصویب برنامه‌های راهبردی بخش‌ها و فرابخش، تصویب برنامه عملیاتی مرتبط با هر یک از موضوعات خاص، تصویب برنامه‌های پیشنهادی استان، تصویب منابع اعتبار مربوط به موضوعات خاص از محل اعتبارات استانی، نظارت بر فرآیند تدوین برنامه و کنترل پیشرفت آن، ایجاد هماهنگی بین سایر ارکان نظام تدوین برنامه ششم ازاهم وظایف ستاد بر شمرد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیته‌های کار‌شناسی ذیل کارگروه‌های تخصصی استان بایستی مجرب‌ترین، باصلاحیت‌ترین و توانمند‌ترین کار‌شناسان هر یک از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی باشند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز در ادامه تصریح کرد: نتایج گزارشات کمیته‌ها به کارگروه‌های تخصصی ارسال شده و کارگروه‌های تخصصی پس از بررسی و تصویب، آن‌ها را به شورای تلفیق برنامه ششم توسعه استان ارسال می‌کنند.

وی افزود: شواری تلفیق برنامه ششم استان با توجه به گزارشات و احکام پیشنهادی کارگروه‌ها، برنامه عملیاتی بخش‌ها را براساس مطالعات آمایش سرزمین و اسناد توسعه استانی و پس از مشخص کردن روند گذشته و تحلیل عملکرد موجود و اولویت بندی فرصت‌ها، چالش‌ها، قوت و ضعف‌ها، در حوزه استان بررسی می‌کند.

قائمی گفت: ستاد تدوین برنامه ششم استان، سیاست‌ها و رهنمودهای کلان، نظام درآمد هزینه استان، خط مشی‌ها و سیاست‌های بخش را بررسی کرده و پس از تصویب به ستاد تدوین برنامه ششم وزارت کشور ارسال می‌کند تا براساس آن‌ها هماهنگی لازم با ستاد تدوین برنامه ششم کشور به عمل آید.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولین دستگاه‌های اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و چه استانی را تهیه و تا تاریخ ۹۳/۱۱ / ۳۰ به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز