خبرگزاری کار ایران

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

ایران، جزو کشورهای غنی، در بخش ذخایر ژنتیکی گیاهی

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۶۲

اکنون بیش از ۷۶ هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری می‌شود.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران را به لحاظ برخورداری از ذخایر ژنتیکی گیاهی، جزو ۱۰ کشور بر‌تر جهان برشمرد.

به گزارش ایلنا در کرج، جواد مظفری با بیان این مطلب افزود: اکنون بیش از ۷۶ هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی در بانک ژن گیاهی ملی ایران نگهداری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که هم اکنون بانک ژن موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور دارای بیش از ۴۰ هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان جنگلی، مرتعی و دارویی است گفت: طبق گزارش سازمان بین المللی فائو(خواربار و کشاورزی جهانی) وصندوق جهانی تنوع محصولات زراعی(GCDT) بزرگ‌ترین بانک ژن گیاهی منطقه آسیای غربی و مرکزی و شمال آفریقا در ایران قرار دارد.

وی در ادامه با اذعان به این مطلب که ایران در بین کشورهای در حال توسعه نیز بعد از چین، هند و برزیل دارای مقام چهارم در این بخش است بیان داشت: منابع ژنتیکی اعم گیاهی و جانوری یکی از ارزشمند‌ترین منابع طبیعی هر کشوری محسوب می‌شود به طوری‌که اساس حیات، محیط زیست، امنیت غذایی، صنایع دارویی و شیمیایی به این منابع بستگی دارد. به همین دلیل این ذخایر امروزه ارزشمند‌تر از ذخایر معدنی مانند نفت و طلا تلقی می‌شود.

رییس کار گروه ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه کشور‌ها برای دست‌یابی به این منابع درصدد انعقاد موافقتنامه‌های بین المللی متعددی هستند که از آن جمله باید به معاهده بین المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی، کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیکی معروف به پروتکل ناگویا نام برد.

مظفری در ادامه با بیان این مطلب که خوشبختانه ایران، یکی از کشورهای بر‌تر دنیا در بخش تنوع گیاهی به ویژه در زمینه منابع ژنتیکی کشاورزی محسوب می‌شود، افزود: بیشتر گیاهان غذایی مهم مانند غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، درختان میوه و سبزی و صیفی تنوع بسیارغنی ژنتیکی درایران دارند که موقعیت موجب شده کشورمان از این نظر مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

وی در پایان، با بیان اینکه مسوولیت نگهداری منابع ژنتیکی دام، طیور و شیلات و آبزیان به ترتیب برعهده موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسه تحقیقات شیلات وزارت جهاد کشاورزی است، در پایان گفت: همچنین منابع ژنتیکی مربوط به میکروارگانیسم‌ها «قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها» و بی‌مهره گان «حشرات و بند پایان» نیز توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مدیریت می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز