خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در کرج عنوان کرد:

نظام بودجه‌ریزی در کشور نیازمند اصلاح است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۸۲۸

تقویت کنترل‌های داخلی در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی علی الخصوص در حوزه‌های مهم اقتصادی نظیر بانک، مالیات، بیمه، گمرک و شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین راههای جلوگیری از فساد است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تاکبد بر ضرورت عملیاتی شدن بودجه‌ریزی کشور گفت: نظام بودجه ریزی در کشور نیازمند اصلاح است که با همت نگاه تعاملی دولت در بودجه ۹۴ میسر شده است.

به گزارش ایلنا در کرج، امین حسین رحیمی در جلسه شورای اداری استان البرز، با بیان این که، صرفه جویی مهم‌ترین مزیت بودجه ریزی عملیاتی ست افزود: نظام حسابداری نقدی کارایی لازم برای پاسخگویی و گزارشگری مالی را ندارد و باید نظام حسابداری تعهدی اجرایی شود.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه یکی از رویه‌های غلط وجود نظام حسابداری نقدی است، گفت: هر چند حسابداری نقدی آسان‌ترین راه است ولی بد‌ترین راه نیز هست. چراکه در بحثپاسخگویی و شفافیت اطلاعات ناقصی را ارائه می‌کند. بنابراین از آنجایی که پاسخگویی یکی از وظایف مهم همه دستگاه‌های اجرایی و کل دولت به مردم است و در نظام حسابداری نقدی پاسخگویی ناقص است و موجب بی‌انضباطی مالی می‌شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بی‌انضباطی مالی نیز زمینه فساد است افزود: از طرف دیگر برای اینکه نظام حسابداری نقدی را به تعهدی تغییر دهیم نیازمند تدوین استاندارد‌ها هستیم.

وی در ادامه افزود: تدوین و تصویب استاندارد‌ها بر عهده سازمان حسابرسی ست که با همکاری وزارت اقتصاد، دیوان محاسبات، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسات متعددی برگزار شد و استاندارد‌ها تدوین واعلام می‌شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور همچنین نوید اجرای نظام حسابداری تعهدی از ابتدای سال ۹۴ را داد و اعلام داشت: ما دستورالعمل‌هایی که وزارت اقتصاد و دارایی تهیه کرده را به طور آزمایشی به مدت یک سال طراحی می‌کنیم و از ابتدای سال ۹۴ نظام حسابداری تعهدی را جایگزین نظام حسابداری نقدی می‌کنیم که گزارشگری مالی مطلوب و پاسخگویی مطلوب و همراه با شفافیت داشته باشیم تا از بی‌انضباطی مالی و فساد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نظام حسابداری تعهدی علاوه بر اهمیت بسیار زیادی که در نحوه گزارشگری مالی و پاسخگویی دارد زمینه اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی را نیز فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه بودجه‌ریزی عملیاتی صرفا یک نظریه نیست که توسط اساتید دانشگاه‌ها فقط در محیط‌های دانشگاهی مطرح شود بلکه یک ضرورت است که باید حتماً بودجه‌ریزی کشور را عملیاتی کنیم، اظهار امیدواری کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری مدظله العالی در منویات خود از جمله برنامه پنجم بیان فرمودند باید تلاش کنیم تا حسابداری تعهدی که زمینه‌ساز بودجه‌ریزی عملیاتی هم خواهد شد را اجرا نماییم.

وی یکی دیگر از اقدامات دیوان محاسبات کشور تقویت کنترل‌های داخلی عنوان کرد و گفت: تقویت کنترل‌های داخلی در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی علی الخصوص در حوزه‌های مهم اقتصادی نظیر بانک، مالیات، بیمه، گمرک و شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین راههای جلوگیری از فساد است.

وی افزود: دیوان محاسبات کشور با اقدام طرحی و استقرار سیستم کنترل‌های داخلی از ۵۴۰ دستگاه اجرایی انجام داده که نتایج حاصله حاکی از ضعف سیستم کنترل‌های داخلی و یا عدم کفایت آن در برخی از دستگاه‌های اجرایی می‌باشد و مراتب به مسئولین محترم دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است.

وی گفت: دیوان برای جلوگیری از تخلف به دلیل قوانین و مقررات نیز اقداماتی انجام داده است و در این راستا مقرر شده که هر دستگاهی که نتوانسته اعتبار پروژه‌های عمرانی دستگاه متبوع خودشان را تا تاریخ مقرر خرج کنند اعتبارشان برای سال بعد پایدار می‌ماند.

وی افزود: این طرح در حال حاضر در کمیسیون تلفیق در دست بررسی شود و با تصویب آن پرونده بسیاری از تخلفات سوری و پرونده سازی بسته خواهد شد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشورگفت: در این راستا با تعریف کمیته‌ای در کشور و استان‌ها کمیته‌ای تعاملی جهت پیشگیری از تخلفات و تقویت دستگاه‌ها بسیاری از دغدغه مدیران در این کمیته حل و فصل نمایند.

رحیمی در پایان، تصریح کرد: اگر دیوان محاسبات به دنبال مچ گیری باشد کمتر مدیری عملکردش در سلامت نظام اداری تائید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز