خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان البرز تاکید کرد:

ضرورت فرهنگ‌سازی، اعمال قوانین و آیین نامه‌های اجرایی متناسب محیط زیستی

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۶۵۸

مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: در راستای حفاظت از خاک ‌و تخلیه فاضلاب‌ها، انواع پسماند‌ها، مواد آلاینده و زباله‌های الکترونیکی ضرورت دارد با تصویب و تدوین قوانین و آیین نامه‌هایی اجرایی متناسب در این خصوص چاره اندیشی شود.

به گزارش ایلنا در البرز، حسین محمدی در نشست خبری روز زمین پاک در اداره متبوع خود گفت: داشتن هوای پاک آب و محیط زیست سالم خواسته اولیه هر شهروندی است که باید از ما به عنوان متولی طلب و درخواست شود که این مهم در سال 95 به صورت اساسی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص وضعیت محیط زیست و چالش های موجود در سطح کشور افزود: آلودگی هوا پدیده گرد و غبار ، بیابان زایی، تخریب مراتع و جنگل‌ها جزو مسائلی است که نهادهای فعال محیط زیست N.G.O با همکاری نمادین به آن پراخته و در دولت یازدهم ورود سازمان های مردم نهاد در جلب مشارکت عموم یکی از راهکارهای مؤثر برای بهره بردای بهتر از محیط زیست می‌تواند باشد.

 وی در ادامه افزود: در 30 سال گذشته 30 درصد از جنگل های کشور از جمله جنگل های خزری که به عنوان میراث جهانی ثبت شده بود و حتی جنگل های غرب بلوط کشور را هم به علت عدم نظارت و مدیریت از دست داده‌ایم.

 محمدی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار بروز سیلاب های اخیر کشور گفت: در حال حاضر نیمی از مراتع را از دست دادیم و به صورت کویر در آمده و باعث فرسایش خاک شده است. در طول 40 سال گذشته 2 و نیم میلیارد خاک مناسب و نباتی داشتیم که در هر هکتار 26 تن خاک مناسب را از دست دادیم که متوسط جهانی این آمار 5 تن است که در کشور ما شدت تخریب و از دست دادن خاک نباتی و منابع آبی به علت عدم رعایت الگو و استانداردهای مناسب افزایش یافته است.

محمدی در ادامه با بیان این که هدر رفتن منابع طبیعی و تخریب محیط زیست کشور تضاد اقتصاد مقاومتی ست افزود: باید در بخش تولید کالاهای یکبار مصرف و غیر قابل مصرف و تولید زباله تغییر در رفتار و فرهنگسازی و قوانین اعمال شود.

این مسئول محیط زیستی در ادامه افزود: در حال حاضر در کشور ما 4 الی 5 برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود که در مقایسه با کشورهایی که دارای رشد اقتصادی بالایی هستند هدر رفت انرژی و سوخت گاز و بنزین از میانگین بالایی برخوردار است، در حدود 60 هزار تن زباله همراه با شیرابه تولید می‌کنیم که به این واسطه 40 تا 50 متر مکعب اراضی را از دست می دهیم.

محمدی در ادامه با بیان این که پلاستیک هایی که به صورت کالا به مردم ارائه می‌شود غیر قابل مصرف و برگشت آن در طبیعت به صورت زباله هست خاطر نشان کرد: در سال ۹۵مقررات و آیین نامه‌هایی در زمینه حذف پلاستیک در کشور تدوین و در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.

وی با اشاره به حجم پسماند مصرف کاغذ در محیط های اداری و غیر اداری افزود: باید در جهت حمایت از محیط زیست جلوگیری قطع درختان برای تهیه هر تن کاغذ صرفه جویی کرد تا به این شکل اکسیژن لازم را از محیط نگیریم و با مدیریت صحیح در حفظ محیط زیست باعث باز چرخانی مواد در فرآیند طبیعت باشیم.

وی در ادامه با بیان این که حفظ و حراست از محیط زیست مصداق اقتصاد مقاومتی ست خاطرنشان کرد: باید برای حفاظت از خاک ‌و تخلیه فاضلاب‌ها، پسماند‌ها و مواد آلاینده و زباله‌های الکترونیکی آیین نامه‌هایی اجرایی و چاره اندیشی شود.

محمدی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از آخرین فناوری و تکنولوژی پیشرفته در جمع آوری و مدیریت انواع پسماندها گفت: به عنوان مثال مدیریت پسماند زباله‌های الکترونیکی و صنعتی؛ پزشکی نباید مانند زباله‌های عادی باشد و باید به صورت اصولی و پیشرفته جمع آوری و تفکیک شود و ضرورت دارد متمرکز و بیخطر در فرآیند زباله سوزانده شود.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی سایت پسماندتوسط شهرداری کرج گفت: با حمایت و همکاری بخش خصوصی این پسماند‌ها اعم از صنعتی و پزشکی در این سایت جمع آوری، دپو و تفکیک می شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم نوسازی حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج، ورود ۱۰دستگاه اتوبوس جدید  گاز سوز و همچنین راه اندازی یک خط بی آرتی را از اقدامات شهرداری در کاهش آلودگی هوای کرج برشمرد.

محمدی در ادامه با اشاره به معضل مدیریت و انباشت نخاله های ساختمانی در البرز افزود: در کلان شهر کرج به واسطه توسعه ساخت و ساز روزانه 12 هزار تن نخاله ساختمانی تولید و متاسفانه جایگاه مناسبی برای دپو کردن در سطح استان نداریم که در این راستا شهرداری موظف است با مدیریت صحیح و با همکاری محیط زیست و جهاد کشاورزی مکان هایی را مشخص و نخاله‌ها در آنجا دپو شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به رصد نوع آلاینده های موجود سال گذشته در هوای استان گفت: دو نوع آلاینده به صورت ثابت و سیار که آلاینده ثابت به صورت مازوت و نوع سیار، توسط خودروهای فرسوده و بنزین های بی کیفیت در هوای البرز منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: در مورد مصرف انرژی واحدهای تولیدی و صنعتی در سال 93 سخت گیری شده  و در کارگروه آلودگی هوای استان مصوب شده که سوخت مازوت رو حذف و سوخت های مناسب را برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا جایگزین کنند.

وی همچنین در ادامه این نشست با اشاره به وجود تنوع گیاهی و جانوری در البرز گفت:  استان البرز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اقلیمی از تنوع گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار است،تا سال 93 ، صد و ده گونه پرنده در البرز شناسایی شده و همچنین یک گونه خزنده جدید که در سطح دنیا بی نظیر است در البرز شناسایی شده که قرار است در سطح دنیا معرفی و نامگذاری شود.

محمدی در ادامه با اشاره به ضرورت احیای باغ سیب مهرشهر کرج و با بیان این که در حال حاظر 50 هکتار از این باغ نهالکاری و آبیاری نوین شده و 50 هکتار هم در سال 95 نهالکاری می شود خاطرنشان کرد: هم اکنون کلیات طرح احیای این باغ تصویب شده و قرار است تمام اقدامات و فعالیت های حفاظتی و احیای این باغ در چهارچوب این  طرح انجام شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص راهکارهای قانونی محیط زیستی جلوگیری از قطع درختان سطح شهر کرج گفت: محیط زیست در حال حاضر مسئولیت قانونی در این خصوص ندارد و شهرداری ها از جمله شهرداری کرج مسئول و متولی اخذ مجوز و یا ممانعت قطع درختان سطح شهر است.

وی در پایان، با بیان این که برای قطع غیر قانونی درختان جریمه ای 30 تا 40 میلیون تومانی از جانب خاطی باید پرداخت شود با اشاره به اتفاق چند روز گذشته قطع درختان یکی از خیابان های جهانشهر کرج از پیگیری قضایی و حقوقی عاملان قطع این درختان خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز