خبرگزاری کار ایران

استاد ارتباطات دانشگاه تهران:

رابطه صدا و سیما با سایر نهادها مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۲۲

به نظرم مهم‌ترین مشکل صدا و سیما رابطه آشفته‌اش با فراسازمان و ساختار قدرت است / سازمان صدا و سیما دولتی نیست اما ادعای عمومی بودن می‌کند / صدا و سیما یک مدیریت و پرسنل دارد اما گروه‌های مختلف انجمن و تشکیلاتی ندارند.

ایلنا: استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: رابطه صدا و سیما با اقتصاد و نهادهای اقتصادی، سیاست و نهادهای سیاسی و فرهنگ و نهادهای فرهنگی مشخص نیست و باید تعریف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مهدی منتظرقائم " در هفتمین نشست تخصصی رسانه و چشم انداز ایران ۱۴۰۴ که ظهر امروز در فرمانداری منطقه آزاد چابهار برگزار شد به ویژگی‌های رسانه‌های آینده اشاره کرد و گفت: رسانه‌های آینده باید آزاد، متکثر، مشارکتی و باکیفیت باشند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد ارتباطات نیز یک نهاد اجتماعی است و باید با دیگر نهاد‌ها شاًنیت برابر داشته باشد.

منتظر قائم با تاکید براینکه هیچگاه نباید یک نهاد بر نهاد دیگر سلطه پیدا کند افزود: اکنون نهاد سیاست بر نهادهای دیگر سلطه پیدا کرده است در حالی که نهاد ارتباطات باید از آزادی نسبی برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: و متاسفانه تکثر نیز بیشتر از اینکه محتوایی باشد صوری است.

وی با تاکید براینکه در جامعه مدنی دانشگاهیان، متخصصان، صاحب نظران باید حضور و استقلال داشته باشند افزود: در این میان نیز رسانه باید نقش خود را به عنوان چهار راه ارتباطی به خوبی ایفا کند اما متاسفانه می‌بینیم که مشارکت هم صوری و نه واقعی است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران تاکید کرد: تمام موانعی که برای فعالیت جامعه مدنی و احزاب وجود دارد در نهاد ارتباطات سرریز می‌شود.

منتظر قائم با اشاره به اینکه در مشارکت باید تمام نیروی اجتماعی در برنامه ریزی نقش داشته باشند افزود: نهاد ارتباطات نیز در برنامه ریزی باید سهیم باشد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند به وظایف خود به درستی عمل کند.

منتظرقائم کیفیت ارتباطی به معنای عام را شامل اثرات در مخاطب، میزان توفیق در اجرای برنامه ریزی مطلوب اجتماعی و افزایش فرهنگ جامعه عنوان کرد و افزود: بخش خیلی کوچکی از کیفیت به معنای کیفیت و فنی، حرفه‌ای و تولید محتوا است.

این استاد ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه به وضعیت صدا و سیما اشاره کرد و افزود: به نظرم مهم‌ترین مشکل صدا و سیما رابطه آشفته‌اش با فراسازمان و ساختار قدرت است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما دولتی نیست اما ادعای عمومی بودن می‌کند.

منتظرقائم با تاکید براینکه رابطه صدا و سیما با فراسازمان باید تعریف بشود افزود: رابطه صدا و سیما با اقتصاد و نهادهای اقتصادی، سیاست و نهادهای سیاسی و فرهنگ و نهادهای فرهنگی مشخص نیست و باید تعریف شود.

وی ادامه داد: صدا و سیما یک مدیریت و پرسنل دارد اما گروه‌های مختلف انجمن و تشکیلاتی ندارند.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه صدا و سیما خود را به اندازه وزارت کشور در زمینه احزاب صاحب نظر می‌داند افزود: همچنین صدا و سیما خود را در حوزه توسعه اقتصادی و مناطق آزاد نیز صاحب نظر می‌داند به طوری که تمام اقداماتی که در مناطق آزاد می‌شود ممکن است با چند گزارش صدا و سیما کم لن یکن بشود.

وی نظام تولید صدا و سیما را قدیمی دانست و افزود: نظام چینش لانه زنبوری دیگر جواب نمی‌دهد در حالی که نیروهای انسانی سازمان صدا و سیما زیاد و خروجی " کمی محور " و نه " کیفی محور " است که همین مساله باعثمی‌شود صدا و سیما به ویژه در شرایط کمبود بودجه دچار کمبود مکررات شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز