خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما:

رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمند است

کد خبر : ۱۲۲۳۴۱

رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمندی است و اگر کسی این عناصر را درک کند می‌تواند رسانه مناسب را انتخاب کند.

ایلنا: معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما گفت: برای مخاطب‌شناسی باید سه کار بلوک بندی مخاطب و تغییرات آن، الگوی مخاطب‌شناسی، و گروه بندی مخاطب و انواع آن را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن خجسته در هفتمین نشست تخصصی رسانه و چشم انداز ایران ۱۴۰۴ به عوامل موثر بر انتخاب رسانه در ترویج چشم انداز اشاره کرد و گفت: رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمندی است و اگر کسی این عناصر را درک کند می‌تواند رسانه مناسب را انتخاب کند.

معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه رویکردهای فرایندی و معنا‌شناختی دو رویکرد ارتباطی هستند، گفت: در رویکرد فرآیندی ارتباطات به معنای انتقال پیام از یک جا به جای دیگر است.

خجسته ادامه داد: در رویکرد معنا‌شناختی پیام را باید در یک بستر اجتماعی تولید کرد و این رویکرد بر این باور است که پیام‌هایی که در بستر اجتماعی تولید نشده‌اند؛ نمی‌شوند.

به گفته معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما ارتباطات معنا‌شناختی به ما یاد می‌دهد که چگونه پیام اثربخش داشته باشیم.

خجسته به دیدگاه فلسفی درباره ماهیت رسانه‌های اشاره کرد و افزود: ابزارگرایان، زادگرایان و ابزارگرا - زادگرا(تعامل گرا) از دیدگاه‌های فلسفی درباره ماهیت رسانه‌ها هستند.

وی در ادامه به چگونگی مقایسه ابعاد گوناگون رسانه‌ها پرداخت و افزود: با راست نمایی، سرعت ارسال پیام، قابل حمل بودن، گستردگی پوشش رسانه، اطلاعات محیط پیرامونی و قابلیت دسترسی رسانه به بازخورد‌ها می‌توان ابعاد گوناگون رسانه‌ها را مقایسه کرد.

معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما با طرح این پرسش چگونه باید مخاطب‌شناسی کنیم، افزود: برای این منظور باید سه کار بلوک بندی مخاطب و تغییرات آن، الگوی مخاطب‌شناسی، و گروه بندی مخاطب و انواع آن را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای مخاطب‌شناسی باید ویژگی‌های جامع‌شناختی(باور‌ها و اعتقادات، ارزش‌ها، شیوه زندگی، و علایق، هنجارهای اجتماعی، اولویت رسانه‌ای و…) و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی(سن، جنس، سواد، درآمد، و…) مدنظر قرار داد.

خجسته با اشاره به اینکه برای تبلیغ سند چشم انداز یک پرسش اساسی وجود دارد، افزود: این سوال این است که با وجود رقابت تشدید شونده در سپهر رسانه‌ای وضعیت ما برای تبلیغ سند چگونه است؟

وی؛ ویژگی‌های سپهر رسانه‌ای را برشمرد و افزود: تعدد رسانه‌ها، تنوع رسانه‌ها، بلوک بندی جدید از مخاطب، ازجمله ویژگی‌های سپهر رسانه‌ای است.

معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما در ادامه رقابت تثبیت شونده را مسئله راهبردی ذکر کرد و افزود: رقابت در پیام و رقابت مشتری مداری از ویژگی‌های رقابتی هستند.

وی؛ جنگ روایت‌ها و ایده‌ها را از عناصر رقابت‌ها در پیام عنوان کرد و افزود: جلب رضایت برای کسب سود و اعتبار در برنامه‌های سرگرم کننده و متنوع مبتنی بر اقوا‌گری خشونت و هیجان در رقابت مشتری مداری مطرح است.

به گفته وی؛ انتخاب رسانه برای تبلیغ سند چشم انداز تحت تأثیر عواملی ازجمله رویکردهای ارتباطی، ماهیت نوع رسانه، و نوع مخاطب‌شناسی است.

خجسته در خاتمه به گونه‌بندی نگرش افراد به تحولات محیطی در استفاده از رسانه‌ها برای تبلیغ اشاره کرد و افزود: غافل از تحولات محیطی، همراه با تحولات محیطی و مسلط بر تحولات محیطی گونه بندی‌های نگرش افراد به تحولات محیطی در استفاده از رسانه‌ها برای تبلیغ هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز