خبرگزاری کار ایران

تقویم اجرایی فعالیت مشاوران و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۸۶

ارزیابی اولیه دانش‌آموزان جهت تعیین اولویت درمان، ارزیابی تخصصی و تعیین برنامه درمانی، تشکیل جلسات توانبخشی و برگزاری جلسات توجیهی با اولیا در طول سال تحصیلی ضروری است.

ایلنا: تقویم اجرایی فعالیت مشاوران و نیروهای توانبخشی آموزشگاه‌های استثنایی کشور اعلام شد.

به گزارش ایلنا، نامدار عبدالهیان معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: اولویت بندی و تدوین برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، متناسب با نیازهای ضروری و واقعی، و تنظیم این برنامه‌ها در راستای اجرای سند توسعه پنجم و تحول بنیادین، از جمله اهداف مهم سازمان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها و برنامه‌های واحد مشاوره و مددکاری و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی، به منظور کیفیت بخشی برنامه‌ها و نظارت و هدایت مشاوران و مددکاران و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی تنظیم و ارائه شده است.

عبدالهیان اضافه کرد: برنامه‌ها و نتایج مربوطه از طریق بررسی صورتجلسات، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها امکان پذیر است؛ لذا اهداف مورد نظر نیز باید توسط کار‌شناسان بر اساس تقویم اجرایی پیگیری شود.

وی، فعالیت‌های حوزه کاری مشاوران، مددکاران اجتماعی، مربیان کاردرمانی و فیزیوتراپی، گفتار درمانی و مربیان توانبخشی شنوایی آموزشگاه‌های استثنایی کشور در سال تحصیلی را تشریح کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مطالعه آیین‌نامه‌های مهم آموزشی، پرورشی و توانبخشی و آخرین اصلاحات به عمل آمده در ارتباط با امور مشاوره و مددکاری و پاسخ به آن‌ها، حضور فعال در بین دانش‌آموزان به منظور شناسایی دانش‌آموزان مشکل‌دار و برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها به منظور ارتقای بهداشت روان والدین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و تشکیل پرونده مشاوره برای ورودی‌های هر مقطع و ثبت تغییرات و اقدامات انجام شده را جزء فعالیت‌های اجرایی مشاوران از شروع سال تحصیلی تا پایان خرداد عنوان کرد.

وی، برگزاری جلسات آموزش خانواده با همکاری نیروهای توانبخشی و مربیان بهداشت، شرکت منظم دوره‌های ضمن خدمت، انجمن اولیا و مربیان، جشنواره الگوهای بر‌تر یاددهی و یادگیری را از جمله دیگر فعالیت‌های مشاوران آموزشگاه‌های استثنایی از آغاز مهرماه تا پایان سال تحصیلی عنوان کرد.

عبدالهیان، کسب اطلاعات در زمینه امکانات تحصیلی و شغلی منطقه و استان، به منظور راهنمایی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، در زمینه انتخاب رشته و طرح ریزی شغلی آینده را از جمله دیگر وظایف مهم مشاوران برشمرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به زمانبندی و اجرای کار مددکاران اجتماعی آموزشگاه‌های استثنایی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و کارهای اجرایی مهرماه تا پایان خرداد شامل مطالعه آیین‌نامه‌های مهم آموزشی، پرورشی و توانبخشی و آخرین اصلاحات به عمل آمده در ارتباط با امور مشاوره و مددکاری و پاسخ به آن‌ها، ارائه خدمات مددکاری فردی، گروهی به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، ارتباط مستمر با نیروهای آموزشی و توانبخشی، تنظیم پرونده مددکاری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ثبت اقدامات انجام شده اعلام کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با مشخص کردن برنامه کاری مربیان کاردرمانی و فیزیوتراپ افزود: ارزیابی اولیه دانش‌آموزان جهت تعیین اولویت درمان، ارزیابی تخصصی و تعیین برنامه درمانی، تشکیل جلسات توانبخشی و برگزاری جلسات توجیهی با اولیا در طول سال تحصیلی ضروری است.

وی در ادامه با تشریح برنامه یک ساله مربیان گفتار درمانی گفت: ارزیابی دانش‌آموزان استثنایی و همکاری در شورای تخصصی برنامه توانبخشی، تشکیل پرونده دانش‌آموزان و تهیه و ارسال گزارش وضع اتاق و تجهیزات گفتار درمانی آموزشگاه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، از جمله فعالیت این مربیان است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه ارائه خدمات گفتار درمانی به دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی انجام می‌گیرد، بیان داشت: تکمیل کاربرگ‌های گزارش نوبتی و ارسال به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، در پایان هر سه ماه و برگزاری جلسات آموزش خانواده و شرکت در فعالیت‌های علمی، دوره‌های بازآموزی، همایش‌ها و کنگره‌های تخصصی نیز بنا به اقتضای موارد در طول سال تحصیلی انجام می‌شود.

وی، بررسی وضع دستگاه‌های ارزیابی شنوایی و اتاق تربیت شنیداری و وسایل موجود، شرکت در شوراهای تخصصی برنامه توانبخشی، بررسی و تکمیل پرونده‌های شنوایی قبلی و تشکیل پرونده اطلاعات شنوایی جدید دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی، انجام آزمایش‌های مربوطه، تهیه فهرست افرادی که به سمعک نیاز دارند و تهیه برنامه فردی تربیت شنوایی برای دانش‌آموزان را از برنامه‌های اجرایی مربیان توان بخشی شنوایی به شمار آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز