خبرگزاری کار ایران

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

استفاده بهینه از منابع مالی هدف اجرای طرح مدرسه محوری / پرداخت حقوق معلمان به صورت متمرکز

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۳۶

متاسفانه در این چند وقت اخیر بیشتر افراد و رسانه‌ها بروی این مسئله تمرکز کرده‌اند که در قالب طرح مدرسه محوری حقوق معلم هم از طریق مدرسه پرداخت می‌شود که تعبیر صحیحی نیست زیرا پرداخت حقوق متمرکز است و ارتباطی به طرح مدرسه محوری ندارد و طرح این مسئله اصل موضوع را تحت الشعاع قرار می‌دهد

ایلنا: معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه‌ای که آموزش و پرورش هزینه می‌کند از کمک‌های دولت و بوجه عمومی است و باید نسبت به هزینه کرد آن به مردم، جامعه، مجلس و دولت پاسخگو باشد و زمانی پاسخگویی امکانپذیر است که بودجه ریزی عملیاتی را انجام دهد و بتواند بگوید در سطح مدرسه قیمت تمام شده ارائه خدمات برای دانش آموز چقدر است و چطور می‌توان قیمت تمام شده خدمات را کاهش داد و از منابع استفاده مطلوب تری کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی زرافشان گفت: در برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاه و کیفیت بخشی به مدیریت مدرسه با استفاده از مدل‌های ارتقای کیفیت در حال تهیه است.

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی فعالیتهای فوق برنامه در مدارس که در اسناد بالادستی هم دیده شده یکی دیگر از برنامه هاست که باید مبتنی بر نیازهای دانش آموزان و مناطق باشد.

تشکیل کارگروه برای سامان دادن به نحوه انتخاب و انتصاب مدیران

زرافشان همچنین تشکیل کارگروهی برای سامان دادن به نحوه انتخاب و انتصاب مدیران را نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی افزود: در همین راستا در برنامه تهیه الگوی ارتقای کیفیت که مرحله نهایی را طی می‌کند، رویکرد مدرسه محوری یک رویکرد و جهت گیری است که یکی از برنامه‌های آن می‌تواند ارتقای مدیریت کیفیت مدرسه و سرانه‌ای شدن مدارس باشد. این یک جهت گیری درونی آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: البته این کار بحثجدیدی نیست. ما در دولت‌های قبل هم این موضوع را داشته‌ایم و قوانین تفویض اختیار نیز تهیه شده بود تا در قالب آن اختیارات منطقه به مدرسه، استان به منطقه و وزارتخانه به استان‌ها واگذار شود. بنابراین طرح مدرسه محوری موضوع جدیدی نیست.

زرافشان با اشاره به ضرورت‌ها و چگونگی اجرای طرح مدرسه محوری ادامه داد: همچنین در سند بنیادین هم تاکید بر این شده که مدرسه به عنوان کانون تربیت به رسمیت شناخته شود و خود این هم به نوعی جهت گیری به سمت مدرسه محوری است. مدیریت قیمت تمام شده مسائل مالی جزء مصوبات دولت است. اگر در مدرسه‌ای قرار باشد قیمت تمام شده خدمات مدرسه را تعیین کنیم، سرانه هر دانش آموزی نیز تعیین می‌شود. دولت تکلیف کرده و ما هم این را به سمتی باید ببریم که به ارتقای بهره وری منجر شده و از منابع استفاده مطلوب برده شود.

استفاده بهره ورانه از منابع؛ رویکرد وزیر و آموزش و پرورش

وی افزود: علی رغم تمام توجهاتی که دولت یازدهم به بودجه آموزش داشته که جای تقدیر از دکتر روحانی به جهت نگاه ویژه به آموزش و پرورش دارند، اما هزینه‌های آموزش و پرورش آنقدر سنگین است که این افزایش‌ها خیلی جبران کننده نیست. لذا رویکر وزیر آموزش و پرورش به مسائل مالی و اقتصادی، استفاده بهره ورانه از منابع است و این رویکرد هم زمانی محقق می‌شود که میزان اعتبارات، نحوه هزینه‌ها و سرانه دانش آموز مشخص شود، و بتوان از منابع آن به نحوه مطلوب استفاده کرد.

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در این چند وقت اخیر بیشتر افراد و رسانه‌ها بروی این مسئله تمرکز کرده‌اند که در قالب طرح مدرسه محوری حقوق معلم هم از طریق مدرسه پرداخت می‌شود که تعبیر صحیحی نیست زیرا پرداخت حقوق متمرکز است و طرح این مسئله اصل موضوع را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

زرافشان افزود: اصل مسئله که من فکر نمی‌کنم هیچ کسی بروی آن تردید کند، استفاده بهینه از منابع است. بودجه‌ای که آموزش و پرورش هزینه می‌کند از کمک‌های دولت و بوجه عمومی است و باید نسبت به هزینه کرد آن به مردم، جامعه، مجلس و دولت پاسخگو باشد و زمانی پاسخگویی امکانپذیر است که بودجه ریزی عملیاتی را انجام دهد و بتواند بگوید در سطح مدرسه قیمت تمام شده ارائه خدمات برای دانش آموز چقدر است و چطور می‌توان قیمت تمام شده خدمات را کاهش داد و از منابع استفاده مطلوب تری کرد.

وی تاکید کرد: این یک امر بسیار ضروری در آموزش پرورش هاست. در جاهای دیگری از دنیا که مدارس منابع مالی خود را مانند ما از بودجه‌های مصوب دولت تامین نمی‌کنند این مسئله با عنوان بهره وری و پاسخگویی به عنوان یک بحثجدی مطرح است. مدارس باید در ازای هر مبلغی که دریافت می‌کنند، پاسخگو باشند. ما هم به سمت یک رویکرد پیشرفته در سطح منابع پیش می‌رویم و این امر از طریق مدرسه محوری و تفویض اختیار برای استفاده بهینه از منابع می‌سر است.

اجرای آزمایشی در برخی مدارس برای بررسی بازخورد طرح مدرسه محوری

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه اگر مراقبت‌های لازم برای اجرای هر طرحی انجام نشود، طبیعی است که می‌تواند به ضد آن تبدیل شود، اظهار داشت: لذا قصد داریم طرح مدرسه محوری را با دقت و رعایت جوانب مسئله انجام دهیم، به طور طبیعی، طرح یک مرتبه و سراسری اجرا نخواهد شد تا چالش‌های آن مشخص شود.

مدرسه محوری و سرانه‌ای کردن بودجه مدارس به معنای خودگردانی مدارس نیست

زرافشان با تاکید بر اینکه طرح مدرسه محوری و سرانه‌ای کردن بودجه مدارس نباید به عنوان طرح خودگردانی مدارس تلقی شود، افزود: در قالب این طرح بودجه مدارس با توجه به نیازهایی که دارند، نوع مدرسه، هزینه‌هایی که آن نوع خدمات در مدارس دارند و هزینه‌های محلی تخصیص پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: کارهای کار‌شناسی مربوط به اجرای طرح مدرسه محوری در حال انجام است تا چارچوب کار مشخص شود و شاید برای سال تحصیلی آینده به شکل آزمایشی در برخی از مدارس به اجرا در آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز