خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

دانش افراد درباره حقوق شهروندی را باید افزایش دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۵۸۵

حضور آموزش و پرورش در حوزه حقوق شهروندی منوط به کتب درسی نیست / برای افزایش دانش افراد درباره حقوق شهروندی باید به طور جدی وارد عمل شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموز در حیطه زیستن باید مهارت‌های لازم را کسب کند که البته در این حوزه دارای ضعف‌هایی هستیم و باید برطرف شود.

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی‌ امروز درجلسه امضای تفاهم نامه آموزش حقوق شهروندی میان معاونت ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش گفت: از اسناد بالا دستی در آموزش و پرورش، سند تحول نظام آموزش وپرورش کشور است که در آن نکاتی درباره حقوق شهروندی پیش‌بینی کرده‌ایم و به این جلسات نیز مربوط می‌شود.

فانی با تاکید بر اینکه دانش آموز باید در قالب حقوق شهروندی بداند چه حقوقی دارد و چه تکالیفی را باید انجام دهد، افزود: دانش حقوق شهروندی باید موجب تغییر نگرش افراد شود و ایجاد تغییر در افکار عمومی در جهت تبیین حقوق شهروندی دارای اهمیت است و همه باید در این جهت حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید به تکالیف خود در برخورد با دیگران آشنا شوند، تصریح کرد: دانش‌آموز باید در بستر دانش موفق باشد اما باید در حیطه زیستن نیز مهارت‌های لازم را کسب کند که ما در این حوزه دارای ضعف‌هایی هستیم و باید برطرف شود.

فانی تصریح کرد: برای افزایش دانش افراد درباره حقوق شهروندی باید به طور جدی وارد عمل شویم و در لایه بعدی تغییر در نگرش و بینش افراد را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید براینکه با یک تفاهم‌نامه نمی‌توان همه مشکلات مملکت را حل کرد، افزود: در این راستا کارگروهی مشترک بین معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد و از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی، معاونت متوسطه، معاونت ابتدایی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عنوان عضو در این کارگروه حضور دارند تا به بررسی موضوعات مطرح در کنار نمایندگان معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این کارگروه مشترک بپردازند.

فانی تصریح کرد: باید بدانیم اگر اعتبارات خاص برای این کار در نظر گرفته نشود اتفاقی نخواهد افتاد چون اعتبارات موجود در آموزش و پرورش برای برنامه‌های این وزارتخانه در نظر گرفته شده است پس برای فعالیت جدید، اعتبارات لازم از سوی معاونت حقوقی یا ریاست جمهوری فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در اسناد جهانی بر چند رکن استوار است، گفت: این ارکان عبارتند از آموختن برای به کار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن؛ پس اینکه آموزش و پرورش تنها ذهن دانش آموزان را از دانش پر کند، کافی نیست.

فانی با بیان اینکه حضور آموزش و پرورش در حوزه حقوق شهروندی منوط به کتب درسی نیست، افزود: باید در جهت حوزه‌های آموزشی و فرهنگی نیز وارد عمل شویم و در این تفاهم نامه آموزش و پرورش تعهد کرده است در جهت آموزش مهارت‌های زندگی، آموختن برای زیستن و نحوه انجام رفتار فردی و مدنی وارد عمل شود که این موضوع یکی از حلقه‌های سند تحول آموزش است که امیدواریم امکانات لازم در این زمینه فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قریب به ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس و جود دارد، گفت: موضوع تربیت حقوقی دانش‌آموزان نیازمند حمایت همه جانبه دیگر دستگاه است و باید در زمینه توسعه مشارکت سایر نهادها نیز وارد عمل شویم و امیدواریم این تفاهم‌نامه مبارک باشد و سبب گسترش آموزش دهی حقوقی در بین دانش آموزان شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز