خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق کودک در گفتگو با ایلنا:

آموزش و پرورش سلامت روان کارکنانش را برای خانواده‌ها تضمین کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۹۰۴

«مدارس بچه‌ها را به دلیل مسائلی مانند کمک مالی والدین به مدرسه تحقیر و به ممنوعیت حضور در سر جلسه امتحان تهدید می‌کنند. / دانش آموزان آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی، حقوق کودک، حقوق شهروندی و محیط زیست را نمی بینند»

یک فعال حقوق کودک با بیان اینکه افزایش حضور معلمان زن سبب بروز مشکل در نظام آموزشی کشور نمی‌شود اظهار کرد که نظام آموزش و پرورش با مشکلات مهمتری هم چون تنبیه کودکان در مدرسه و نبود ساز وکاری برای پایش سلامت روان معلمان روبروست که در طی سالهای متمادی نادیده گرفته شده است.

حمیدرضا واشقانی فراهانی، فعال حقوق کودکان در گفتگو با ایلنادر مورد هشدار وزیر آموزش و پرورش در مورد افزایش تعداد معلمان زن، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که حدود ۶/۵ میلیون نفر از آن‌ها در مقطع دبستان هستند که می‌توانند معلم خانم داشته باشند؛ به علاوه اینکه نیمی از دانش آموزان مقاطع دیگر نیز دختر هستند بنابر این اگر ۷۵ درصد معلمان نیز خانم باشند مشکلی پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: مشخص نیست که چرا حضور بیشتر خانم‌‌ها در این عرصه سبب نگرانی شده، درحالی که این واکنش نسبت به مجلس، دولت و اغلب ادارات که ساختاری مردانه دارند، وجود ندارد.

این فعال حقوق کودکان افزود: آنچه می‌تواند تعیین کننده صلاحیت برای احراز مشاغل باشد، توانایی افراد است.

واشقانی فراهانی گفت: مسائل مهم تری در آموزش و پرورش وجود دارد که آقای وزیر از بیان آن‌ها خودداری کرده و تنها در این باره هشدار داده‌اند. وجود پدیده آزار جنسی در مدارس نبود آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی، حقوق کودک، حقوق شهروندی و محیط زیست از جمله مهم‌ترین مسائلی است که انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش بیشتر به آن توجه کند.

وی اظهار کرد: رساندن آزارهای جنسی به کودکان ماحصل اختلالات رفتاری افراد است، آموزش و پرورش برای حل این معضل می‌تواند از هزینه‌های برخی برنامه‌های فوق برنامه کم کند و برای بررسی سلامت روان معلمان هزینه کند.

این فعال حقوق کودک ادامه داد: همچنین وجود مشاورین ویژه برای معلمان و بهبود امکانات این قشر می‌تواند تاثیر مستقیم بر رفتار آن‌ها با کودکان داشته باشد. معلمان وکارکنانی که دچار برخی مشکلات هستند نیز می‌توانند به بخش‌هایی منتقل شوند که به طور مستقیم با کودکان در ارتباط نباشند.

واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه مساله تنبیه کودکان در مدارس معضلی قدیمی است که هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده، افزود: اگر امروز از بزرگسالان در مورد خاطرات دوران تحصیلشان بپرسید بسیاری از آن‌ها از معلمین یا ناظم‌هایشان حرف‌هایی برای گفتن دارند و مورد آزار یا تنبیه آن‌ها قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: تنبیه تنها فیزیکی نیست؛ بلکه شاهد هستیم که امروزه بچه‌ها را به دلیل مسائلی مانند کمک مالی والدین به مدرسه تحقیر و به ممنوعیت حضور در سر جلسه امتحان تهدید می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز