خبرگزاری کار ایران

درخواست معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی از مجلس شورای اسلامی؛

دیگر اجازه ندهید، اقلیتی مصلحت آموزش عالی را قربانی منافع جناحی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۹۴۰

باید به مسائل کشور و به خصوص مسائل و موضوعات مربوط به دانشگاه‌ها و آموزش عالی از منظر مصلحت ملی و مصلحت نظام سیاسی کشور در سطح کلان نگریست و اجازه نداد که این مسائل رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اداره وزارت علوم با سرپرست در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برای مجموعه دانشگاه‌ها وضعیت چندان مثبتی ارزیابی نمی‌شود، گفت: مدیریتی می‌تواند برنامه‌های بلندمدت و یا میان مدت یک مجموعه را به خوبی پیگیری و دنبال کند که جایگاه تثبیت شده و پایداری داشته باشد.

سیدحسین سراج‌زاده در گفت‌و‌گوبا خبرنگار ایلنا با تاکید بر اهمیت تاثیر مدیریت تثبیت شده بر اداره کارآمد دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در آستانه سال تحصیلی جدید خیلی بهتر بود که وزارت علوم یک موقعیت کاملا تثبیت شده‌ای می‌داشت تا بتواند برنامه‌های مرتبط با پیشرفت علمی کشور و یا ماموریت‌هایی که به عهده وزارت علوم و به تبع آن دانشگاه‌ها است را دنبال کند.

وی با بیان اینکه اداره وزارت علوم به صورت سرپرست در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برای مجموعه دانشگاه‌ها وضعیت چندان مثبتی ارزیابی نمی‌شود، افزود: هم نمایندگان محترم مجلس و هم مجموعه‌ای که به طور کلی نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت کلان کشور دارند باید به دانشگاه‌ها به عنوان نهادی نگاه کنند که سرنوشت و مصالح آن‌ها بر اساس مصالح ملی و کلان کشور تعیین شود.

سراج‌زاده با تاکید بر اینکه تصمیم گیری برای دانشگاه‌ها باید با لحاظ کردن معیار‌ها و استانداردهای آکادمیک همراه باشد، گفت: از سویی موضوعی که به عنوان بورسیه‌های غیرقانونی مطرح شد، باید مورد بررسی جدی قرار گیرد اما نفس موضوع به نحوی که در رسانه ها منعکس شده و یا گا‌ها خود ما از مجاری اطلاعاتی که معتبر و موثق هستند در جریان آن قرار می‌گیریم، نمونه‌های بارزی از رانت خواری و به تعبیری نادیده گرفتن معیارهای علمی و فساد در مجموعه آکادمیک است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نتیجه ورود افراد بدون صلاحیت در نظام آموزش عالی با تمسک به رانت‌های ویژه در واقع چیزی جز ناکاآمدی نظام آموزش عالی کشور و ناامید شدن سرمایه‌های علمی و جوان کشور نیست.

وی با تاکید براینکه نباید اجازه داد که اداره آموزش عالی کشور دستخوش منافع عده‌ای اقلیت شود، اظهار داشت: باید به مسائل کشور و به خصوص مسائل و موضوعات مربوط به دانشگاه‌ها و آموزش عالی از منظر مصلحت ملی و مصلحت نظام سیاسی کشور در سطح کلان نگریست و اجازه نداد که این مسائل رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: ما امیدوارهستیم که اکثریت نمایندگان محترم مجلس و همچنین سایر نهادهای تاثیرگذار در سطح کلان، مصلحت ملی کشور و اداره کارآمد، پرنشاط و توانمند دانشگاه‌ها را به عنوان اولویت مورد توجه قرار دهند، کما اینکه درگفت‌و‌گوهای مقامات عالی اجرایی کشور می‌بینیم که به این نکته توجه دارند.

سراج‌زاده با اشاره به پافشاری دولت در پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی، خاطرنشان کرد: سخنانی که توسط رئیس جمهور به عنوان عالیترین مرجع دستگاه اجرایی کشور و همچنین معاونان ایشان و افرادی که به نوعی در وزارت علوم دارای مسئولیتی هستند مطرح می‌شود این اطمینان را ایجاد می‌کند که بنا است دانشگاه‌ها با معیارهای علمی و آکادمیک مدیریت و اداره شود و قرار نیست با هر هیاهوی سیاسی در سیاست اداره دانشگاه‌ها تجدید نظری صورت گیرد و این برای دانشگاهیان نویدبخش است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و اجازه ندهند، گاهی اقلیتی با برخی موضوعات که در نهایت ممکن است به منافع جناحی و گروهی مرتبط باشد، مصلحت نظام آموزش عالی کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز