خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

۵ درصد عوارض شهرداری‌ها بابت نوسازی مدارس پرداخت شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۰۴۵

البته تعاملی بین اداره کل آموزش و پرورش تهران و شهرداری وجود داشته، اما خیلی به صورت شفاف و روشن نمی‌دانیم که این ۵ درصد عوارض چگونه پرداخت شده است.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن تاکید بر کمک شهرداری تهران به آموزش و پرورش برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس تهران گفت: شهرداری‌ها مکلف هستند؛ تا ۵ درصد عوارض دریافتی بابت صدور پروانه پذیرش و تفکیک و نوسازی را برای بهسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی کشور به آموزش و پرورش پرداخت کنند.

مرتضی رئیسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بحثمقاوم سازی و ایمن سازی مدارس و کلاس‌های درس، اظهار داشت: اینکه برخی از مدارس کشور از ایمنی لازم برخوردار نیستند، یک واقعیت است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به رغم همه اقداماتی که در این راستا صورت پذیرفته، هنوز یک سوم دانش‌آموزان در مدارسی که عمدتا نیازمند مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی هستند، به تحصیل مشغولند.

رئیسی خاطرنشان کرد: مجلس در سال ۸۵ قانونی مبنی بر تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس به تصویب رساند که بر اساس این قانون مقرر شد؛ ۴ میلیارد دلار بر اساس برآوردی در‌‌ همان سال در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای رفع این معضل قرار گیرد.

به گفته وی در آن زمان دو سوم دانش‌آموزان در مدارس تخریبی و همچنین مدارس نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل بودند اما در پایان سال ۹۲ این وضعبت معکوس شد، بطوریکه اکنون از نظر ایمنی مدارس در دو سوم مدارس هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه دو سوم دانش‌آموزان در مدارس کاملا ایمن و استاندارد مشغول تحصیل هستند، افزود: اما یک سوم دانش‌آموزان در مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی به تحصیل مشغولند.

رئیسی با اشاره به قانون تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس که در سال ۸۵ به تصویب رسید، افزود: بر اساس موافقت‌نامه‌ای با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح عظیم که در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است، باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس افزود: خوشبختانه از این مبلغ تاکنون پنج هزار میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و عملا یک سوم مدارس کشور که تخریبی و یا نیازمند مقاوم‌سازی بودند به مجموعه کلاس‌های درس ایمن کشور اضافه شدند.

رئیسی گفت: در سال‌های آتی ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز پرداخت خواهد شد که عمده این اعتبارات برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس به شهرهای بزرگ از جمله تهران اختصاص پیدا می کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس تهران طی سال‌های اخیر تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند، افزود: ان‌شاءالله این روند به همین ترتیب ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی همچنین با تاکید بر لزوم کمک سایر نهاد‌ها در راستای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس به آموزش و پرورش گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۱۳ قانون شورای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها مکلف هستند؛ تا ۵ درصد عوارض دریافتی بابت صدور پروانه پذیرش و تفکیک و نوسازی را به آموزش و پرورش پرداخت کنند تا این اعتبار صرف بهسازی و مقاوم‌سازی فضای آموزشی در کشور شود، بنابراین ۵ درصد این عوارض باید از سوی شهرداری‌ها پرداخت شود.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه اطلاع دقیقی از میزان همکاری شهرداری با آموزش و پرورش در این زمینه نداریم، تصریح کرد: البته تعاملی بین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و شهرداری وجود داشته اما خیلی به صورت شفاف و روشن نمی‌دانیم که این ۵ درصد عوارض چگونه پرداخت شده و اینکه آیا صرف‌‌ همان تکالیفی که قانونگذار مشخص کرده، شده است؟

رئیسی با اشاره به درآمد بالای شهرداری بار دیگر بر کمک این نهاد به آموزش و پرورش در خصوص مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس تاکید کرد و افزود: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی باید دارای بهترین، استاندارد‌ترین و زیبا‌ترین فضاهای آموزشی باشد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به فضاهای آموزشی در مناطقی که ساخت وساز در آن‌ها رو به افزایش است، گفت: به طور مثال در محدوده منطقه ۲۲ تهران تعداد زیادی ساختمان‌های مرتفع با واحدهای مسکونی بالا در دست ساخت است که ما نگران این مسئله هستیم در سال‌های آتی با بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی ساکنان این منطقه از نظر دسترسی به فضاهای آموزشی دچار مشکل شوند.

رئیسی با بیان اینکه منابع آموزش و پرورش محدود است، افزود: لذا ما امیدواریم شهرداری تهران و سایر نهاد‌ها و موسسات خیریه و عام‌المنفعه در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند تا مشکلی در زمینه تامین فضای آموزشی که یکی از نیازهای اساسی ساکنان هر منطقه است، نداشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز