خبرگزاری کار ایران

رئیس تیم درمان دانش آموزان شین آبادی در گفت‌و گو با ایلنا:

درمان برخی دانش آموزان شین آبادی تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۶۶۳

به طور کلی آنها در طول این مدت ۳۶ بار ویزیت شده‌اند، ۵۰ بار مورد عمل جراحی و بیش از ۱۰۰بار تحت مشاوره بالینی قرار گرفته‌اند.

رئیس بیمارستان حضرت فاطمه بیمارستانی که دانش اموزان شین آبادی از دی ماه سال گذشته تا کنون برای ادامه درمان خود به آنجا معرفی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند با ارائه گزارشی به تشریح روند درمانی این دانش آموزان پرداخت.

محمد جواد فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آخرین وضعیت درمانی دانش آموزان حادثه دیده شین آبادی، گفت: این دانش آموزان پس از کش و قوس‌هایی که در خصوص درمانشان به وجود آمد، بعد از اینکه معاونت درمان وزارت خانه وارد موضوع شد و درمان این بچه‌ها را به عهده گرفت به بیمارستان ما معرفی و همگی توسط یک تیم تخصصی پلاستیک و ترمیمی ویزیت شدند.

۱۲ دانش آموز سوختگی خیلی جدی دارند

رئیس بیمارستان حضرت فاطمه(س) طی ارائه گزارشی درخصوص وضعیت این دانش آموزان، خاطر نشان کرد: ۲۶ دانش آموز دراین سانحه دچار سوختگی شده‌اند که ۱۲نفر از آنها سوختگی خیلی جدی دارند و به همین دلیل به درمان طولانی مدت و عمل‌های جراحی متعددی نیازمند هستند، اما بقیه این کودکان سوختگی جدی ندارند و سوختگی آنها محدود و ناهنجاری و تغییر شکل در بدنشان به خصوص دست و صورت کمتر ایجاد شده است که البته آنها نیز در حال درمان هستند ولی درمانشان مشابه دوازده نفری که سوختگی جدی دارند، نیست.

وی افزود: ۵ نفر از این دوازده نفر نیز سوختگی خیلی شدید دارند که نیاز به عمل‌های تخصصی، ویژه و درمان طولانی‌تری دارند.

فاطمی یادآورشد: زمانی که این کودکان برای درمان در اختیار ما قرار گرفتند، تیمی تخصصی متشکل از سه تا پنج جراح پلاستیک همه این کودکان را ویزیت کردند و برای تمام این کودکان برنامه درمانی از نظر زمان‌بندی عمل جراحی گذاشته شد و من و دکتر امامی که مدیر گروه جراحی پلاستیک هستند، به عنوان مسئول درمان این بچه‌ها انتخاب شدیم و برای هر یک از این دانش آموزان دو جراح پلاستیک و یک روان‌شناس به عنوان تیم درمانی‌شان انتخاب کردیم.

خوشبختانه نیاز به روانپزشک پیدا نکرده‌اند

رئیس بیمارستان فاطمه زهرا(س) با اشاره به اینکه این دانش آموزان نظر تحت نظر روان‌شناس هستند تا بتوانیم از نظر روانی تا اتمام عمل‌های جراحی پلاستیک‌شان، آنها را از نظر روانی سالم نگه داریم، افزود: خوشبختانه نیاز به روانپزشک پیدا نکرده‌اند لذا همه آنها به لحاظ علائمی که دارند، کاملا خوب و کنترل شده هستند.

وی با یادآوری اینکه دانش آموزان شین آبادی از دی ماه سال ۹۲ در بیمارستان حضرت فاطمه(س) تحت نظر هستند، افزود: برای اینکه احتمال خطا را کاهش دهیم برای هر بیمار دو جراح پلاستیک در نظر گرفته شده که این دو جراح با مشورت یکدیگر عمل جراحی این بچه‌ها را انجام می‌دهند و از سویی دیگر چون این مرکز درمانی رشته فوق تخصصی خود را به زیر گروه‌های مختلف تقسیم کرده سعی شده از هر گروه یکی از این جراحان در تیم درمانی دانش آموزان حضور داشته باشد که بازهم احتمال خطا را کاهش دهد.

فاطمی ادامه داد: در ضمن خدمات درمانی دیگر شامل لیزر، تهیه لباس، ماسک سلیکون و انواع داروهایی که این کودکان نیاز دارند، برای این دانش آموزان فراهم است و بر همین اساس در این بیمارستان به این کودکان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود که در هیچ بیمارستان خصوصی برای آنها ارائه نخواهد شد.

بدون نوبت بستری می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه این کودکان بدون نوبت بستری می‌شوند و به همه آنها اتاق ویژه همراه با تخت همراه داده می‌شود، افزود: علاوه بر این خدمات هتلینگ ما برای این دانش آموزان به صورت ویژه است؛ به عنوان مثال علاوه بر اینکه تغذیه و امکانات موردنیاز برای آنها به طور کامل فراهم است، حتی موارد فوق برنامه مانند برگزاری جشن تولد و تورهای تفریحی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

فاطمی وضعیت درمانی دانش اموزان شین آبادی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: این دانش آموزان به لحاظ درمانی فعلا هیچ مشکلی ندارند.

مدت درمان برخی از آنها بین ۱۰ تا ۱۵سال به طول می‌انجامد

وی طی ارائه گزارشی دیگر در رابطه با روند درمانی این دانش آموزان، گفت: به طور کلی آنها در طول این مدت ۳۶ بار ویزیت شده‌اند، ۵۰ بار مورد عمل جراحی و بیش از ۱۰۰بار تحت مشاوره بالینی قرار گرفته‌اند و ۴۷بار هم لیزر و نزدیک به ۵۰ بار فیزیوتراپی و کاردرمانی برایشان در این بیمارستان انجام شده که علاوه بر این وقتی آنها از بیمارستان مرخص می‌شوند و به شهر خود باز می‌گردند، دستور فیزیوتراپی و کار درمانی آنها در همانجا به صورت مستمر ادامه می‌ابد.

فاطمی با بیان اینکه طول مدت درمان دقیق دانش آموزان شین آبادی به طور قطعی مشخص نیست، خاطر نشان کرد: سوختگی یک بیماری است که تا آخر عمر فرد ادامه دارد به این معنا که فرد وقتی می‌سوزد و پوست بدنش از بین می‌رود هیچ وقت خوب نمی‌شود لذا اینگونه نیست که ما بتوانیم بگوییم که عمل این بچه‌ها چه زمانی به طور قطع تمام خواهد شد.

به طور کامل درمان نخواهند شد

وی ادامه داد: با عمل جراحی ترمیمی که برای این دانش آموزان انجام می‌شود، وضعیت آنها بهتر خواهد شد اما به طور کامل درمان نخواهند شد، خصوصا وقتی سوختگی وسیع باشد و قسمت‌های زیادی از بدن دچار سوختگی شده باشد به هرحال پوست آن منطقه از بین می‌رود و ما با عمل‌های ترمیمی تنها می‌توانیم چسبندگی‌ها را برطرف، ظاهر را بهتر و پوست رفته را با پیوند پوست جایگزین کنیم اما هیچ وقت پوست طبیعی قبلی ایجاد نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که درصد سوختگی‌شان پایین است به مرور زمان بهتر خواهند شد و به حد طبیعی خواهند رسید، اما آنهایی که درصد سوختگی‌شان بالا است، روند درمانشان ممکن است؛ حداقل بین ۱۰ تا ۱۵سال به طول بیانجامد.

فاطمی همچنین در مورد تعداد عمل‌های جراحی باقیمانده دانش آموزان حادثه دیده شین آبادی، گفت: اینکه این دانش اموزان به چند عمل جراحی دیگر نیاز دارند، مشخص نیست، اما حداقل سالی سه تا پنج عمل جراحی خواهند داشت و این روند حداقل بین ده تا پانزده سال دیگر ادامه خواهد یافت.

از درمان‌شان گله چندانی ندارند

رئیس بیمارستان حضرت فاطمه(س) در ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت در رابطه با درمان دانش آموزان شین آبادی با بیان اینکه عملکرد وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع همواره خوب بوده است، گفت: از زمانی که مسئولیت درمان این بچه‌ها به وزارت بهداشت سپرده شده خوشبختانه این وزارتخانه پیگیریهای مناسبی را از نظر تامین هزینه‌ها و چگونگی روند درمان این بچه‌ها داشته است.

وی افزود: هر چند که به هر حال درمان تعداد زیادی بچه با این نوع سوختگی گاهی با اختلالاتی مواجه خواهد شد به این معنی که ممکن است گاهی زمان عمل‌های جراحی به تعویق بیافتد و یا به دلایلی دچار وقفه شود اما تا آنجا که ما اطلاع داریم بچه‌ها اگرچه شکایات دیگری در رابطه با مسائل دیگر داشته‌اند اما از درمانشان گله چندانی نداشته‌اند.

فاطمی گفت: درمورد اعتبارات نیز تا این لحظه مشکلی نداشتیم و خوشبختانه وزارت بهداشت تا شهریور ماه سال جاری تمامی اعتبارات را به ما پرداخت کرده بنابراین اعتبارات سال گذشته و اعتبار شش ماه اول سال جاری هم پرداخت شده است.

در صورت نیاز نسبت به اعزام آنها به خارج اقدام می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی برای اعزام این دانش آموزان به خارج جهت درمان بهتر وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: جراحان ما اگر از نظر توانایی علمی بیشتر از کشورهای خارجی نباشند، کمتر نیستند. اما هر زمان به این نتیجه برسیم که تکنولوژی و تیم درمانی که در خارج وجود دارد می‌تواند به این بچه‌ها کمکی کند، حتما این کار را خواهیم کرد.

فاطمی یادآور شد: هزینه درمان این دانش آموزان تا زمانی که در داخل کشور مورد معالجه قرار می‌گیرند، به عهده وزارت بهداشت خواهد بود. اما چنانچه نیاز باشد، برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند پرداخت هزینه درمان آنها به عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز