خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت علوم خبر داد:

ارجاع اسامی مسئولان متخلف در پرونده بورسیه‌ها به مراجع قضایی

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۳۶۸

اولویت اصلی رسیدگی به متخلفان، کسانی هستند که خسارت‌های اصلی و سنگین را به بیت المال و کشور وارد کرده‌اند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استخراج اسامی مسئولان متخلف در پرونده‌ بورسیه‌ها از دیروز پس از نگارش نامه، شروع شده و یک به یک پس از تعیین سازمان مربوطه به دستگاه قضایی ذیربط ارجاع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد علی نجفی صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، پیرامون ریشه‌یابی تخلفات در حوزه بورسیه‌ها اظهار داشت: در ابتدای امر دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور این قضیه را کشف و به مسئولان وزارت علوم متذکر شدند.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت علوم نیز در پی پیگیری موارد فوق به تخلفات گسترده‌ای در بخش بورسیه‌های دکترای داخل و خارج از کشور دست یافتند که ماحصل آن، خبر از خسارتی عظیم و علمی به کشور داشت.

نجفی در ادامه افزود: تاکنون سعی کرده‌ایم به طور اصولی و با تسامح و تساهل با این مسئله برخورد کنیم اما همانطور که در بیانیه چند روز قبل وزارت علوم تصریح شد؛ برخی از تخلفات بسیار گسترده و غیرقابل پذیرش هستند؛ بعضی بدون داشتن هیچ گونه شرایطی بورس شده‌اند، ۷۵۰ نفر صرفا با معرفی یکی از مدیران وقت وزارت علوم ورود بورسیه شدند و ۹۰ نفر هم معرفی شده از سوی رئیس یکی از دانشگاه‌های آن دوره بوده‌اند.

سرپرست وزارت علوم افزود: در حوزه بورسیه‌ها به دو شیوه اصلی تخلف صورت گرفته است؛ نخست تنظیم دستور العمل‌های خلاف قانون و پس از آن اجرای خلاف قانون‌‌ همان دستورالعمل‌های اشتباه.

نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون اینکه آیا امکان تکرار مجدد این گونه مسائل وجود دارد، گفت: خیر، با تمهیداتی که انجام شده، اکنون افراد با آزمون و ضوابط مشخص بورس خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی در رشته‌هایی بورس شده‌اند که نه تنها اولویت علمی کشور نبوده بلکه حتی نیاز کشور نیز محسوب نمی‌شود، افزود: اینگونه موارد طنزی تلخ محسوب می‌شود.

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا پیرامون رسیدگی قضایی به تخلفات بیان داشت: استخراج اسامی مسئولان متخلف از دیروز پس از نگارش نامه شروع شده و یک به یک پس از تعیین سازمان مربوطه به دستگاه قضایی ذیربط ارجاع خواهد شد.

وی ادامه داد: آن دسته که از کارکنان دولت بوده‌اند به هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت ارجاع خواهند شد. البته بعضی از متخلفان نیز از اعضای هیات علمی بوده‌اند که باید به وضعیت آنان در هیاتهای انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی پرداخته شود.

وی متذکر شد: اولویت اصلی رسیدگی به متخلفان، کسانی هستند که خسارت‌های اصلی و سنگین را به بیت المال و کشور وارد کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که تا چهارشنبه موعد رسیدگی به رای اعتماد وزیر پیشنهادی، بتواند امور ارجاع به دستگاه‌های رسیدگی کننده به تخلفات را انجام دهد؛ و در صورت ماندن تعدادی موارد مسئولان آتی آن را پیگیری کنند.

نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با اسامی معرفی شده به دستگاههای قضایی، گفت: ما هیچ اسمی را اعلام نخواهیم کرد و نهادهای مربوطه بایستی بر اساس وظایف نظارتی خود برخورد کنند، تاکنون نیز هیچ گونه اسامی از وزارت علوم انتشار نیافته و سعی ما بر رعایت حریم خصوصی افراد بوده است.

محمد علی نجفی متذکر شد: البته باید سراغ افرادی رفت که در هشت سال گذشته به ویژه در ۴ سال دوم دولت آقای احمدی‌نژاد مرتکب چنین تخلفات گسترده‌ای شده‌اند.

سرپرست وازرت علوم ادامه داد: مشخصا ۳۶ نفر هیچگونه شرایطی برای بورسیه نداشتند، ۸۴۰ نفر نیز شرایط استفاده از بورس را نداشتند، همچنین ۴۴۸ نفر مربی پیمانی دانشگاه‌ها بوده‌اند که طبق قانون نمی‌توانند بدون آزمون بورسیه شوند.

به گفته وی ۲۷۰ نفر متعهد کتبی شده بودند که شاغل نیستند اما این طور نبود، البته ۱۰۶۷ نیز که مجوز بورس را دریافت کردند، برگه‌های پذیرش از دانشگاه مربوطه را نیاوردند و این خود نیز تخلفی مجزا است.

نجفی در ارتباط با بحثبورسیه ایثارگران نیز بیان داشت: ۱۶۵ نفر از عنوان بورسیه ایثارگری استفاده کردند که البته مجموعه ایثارگران برای ما ارزشمند، محترم ودارای جایگاه ویژه‌ای هستند، اما ۲۳ نفر از این افراد فاقد شرایط حداقی از بورس بودند، بقیه را نیز خود مجموعه نظارتی دیوان محاسبات ایراد گرفته و اعلام داشته است که نباید هزینه آن‌ها پرداخت شود که البته ما به دلایل مختلفی ازجمله حفظ شان این افراد بنای تعامل با دیوان محاسبات برای پذیرش مشروط آن‌ها را داریم.

وی در ارتباط با سایر بورسیه‌های متخلف نیز گفت: به جز آن تعدادی که فاقد هر گونه شرایط بورس بوده‌اند و یا اینکه تخلفات کمتری داشته‌اند، مقرر شده است با پرداخت کلیه هزینه‌های صورت گرفته از سوی دولت برای آن‌ها با هزینه شخصی خود ادامه تحصیل دهند.

نجفی یادآور شد: دراین میان ۷۲۹ نفر به خارج از کشور رفته‌اند و هنوز برنگشته‌اند که تعدادی از آن‌ها مدت دریافت کمک هزینه چهار سال را گذارنده‌اند.

محمد علی نجفی هزینه تقریبی هر بورسیه را در داخل کشور ۴۰۰میلیون ریال به دانشگاه و تقریب ماهانه ده میلیون ریال کمک هزینه تخحصیلی به خود فرد اعلام کرد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوالی که آیا پرونده بورسیه بسته شده است یا ادامه دارد گفت: پرونده بورسیه‌ها بسته شده و تکلیف هر بخش معلوم است و تخلف مدیران و مسئولان پرونده در مراجع مربوطه پیگیری خواهد شد.

وی در ارتباط با اعلام برخی از اسامی به عنوان بورسیه‌های غیر مجاز نیز گفت: برخی مراجع همچون وزارت اطلاعات پیگیر موضوع هستند.

نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون ارزیابی‌‌اش از انتخاب محمود نیلی احمد آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم توسط رئیس جمهور بیان داشت: انتخاب آقای نیلی بسیار شایسته بود. ایشان از سابقه درخشان انقلابی، تلاش‌های خالصانه در حوزه‌های همکاری فناوری با نهادهای نظامی دوران جنگ و همچنین سابقه بسیار قوی علمی، مدیریتی و دانشگاهی و بیرون از دانشگاه برخوردار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز