خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی ایلنا با یک جامعه‌شناس مطرح شد؛

ارزیابی سهم مدارس از خشونت‌ در جامعه

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۶۱۶

مواجهه افراد جامعه با پدیده خشونت در مکان‌های مختلف از اتوبوس و مترو تا مغازه و غیره و کمرنگ بودن شادی و نشاط در جامعه از جمله مواردی هستند که خشونت در جامعه و به تبع آن در مدارس را ترویج می‌دهند.

یک جامعه‌شناس معتقد است؛ دانش آموزی که به دلیل انجام عمل خشونت‌آمیز در مدرسه دارای سوسابقه شده به آسانی نمی‌تواند به زندگی عادی برگردد و در نتیجه در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌گیرد.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره دلایل بروز خشونت در مدارس گفت: پدیده خشونت در جوامع شهری بیشتر دیده می‌شود که دلیل آن را می‌توان در شتاب موجود در جوامع شهری دانست، بدین معنا که فقدان آرامش، شتاب و تعجیل در امور از عمده مواردی هستند که میزان خشونت در جوامع شهری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش خشونت در کشور بیان داشت: کمرنگ شدن معنویات و ارزش‌ها در جامعه، مواجهه افراد جامعه با پدیده خشونت در مکان‌های مختلف از اتوبوس و مترو تا مغازه و غیره و کمرنگ بودن شادی و نشاط در جامعه از جمله مواردی هستند که خشونت در جامعه و به تبع آن در مدارس را ترویج می‌دهند.

وی با اشاره به نقش پررنگ خانواده در بروز خشونت در میان دانش‌آموزان ادامه داد: ضعف باورهای مذهبی در خانواده، فقدان توجه کافی به موضوع تربیت فرزندان، حضور دانش‌آموزان در خانواده‌های بدسرپرست و نابسامان و نیز فقر و فشار اقتصادی در خانواده از عوامل موثر در بروز خشونت در میان دانش‌آموزان است.

قرایی مقدم با تاکید بر اهمیت مناطقی که مدارس در آن قرار دارند، گفت: بعضی از مناطق خشونت‌زا بوده و آسیب‌های ناشی از خشونت در این مناطق بیشتر مشاهده می‌شود، همچنین در برخی از شهرها و استان‌های کشور همچون استان‌های لرستان و کردستان آمار خشونت بیش از سایر مناطق کشور است که این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بروز خشونت در مدارس این استان‌ها داشته باشد.

بکارگیری افراد کم‌تجربه زمینه‌ساز تضعیف نظام آموزشی

این استاد دانشگاه با انتقاد از بکارگیری افراد بی‌تجربه و کم‌سواد در مدارس خاطرنشان ساخت: زمانی که آموزش و پرورش افراد کم ‌تجربه را به جای افراد باتجربه و کارآمد در مدارس جذب کرد، اقتدار و احترام معلم و مدیر و به دنبال آن نظام آموزشی کشور تضعیف شد که یکی از تبعات این موضوع قتل معلم به دست دانش‌آموز خود است که چندی پیش اتفاق افتاد.

این جامعه‌شناس در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: معلمان نیز از مشکلات و فشارهای موجود در جامعه در امان نیستند، آنان نیز با فقر و معضلات اقتصادی دست به گریبان‌اند.

وی ادامه داد: از معلمی که برای گذران زندگی ناچار است، ساعت‌های زیادی را به کار بپردازد و از خستگی مفرط در رنج است، نمی‌توان انتظار حوصله و رفتار مناسب داشت، در حقیقت قتل معلم توسط دانش‌آموز و ضرب و شتم دانش‌آموز توسط معلم نتیجه وجود چنین معضلات و فشارهایی در جامعه است.

قرایی مقدم با تاکید بر خشونت به عنوان یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی گفت: خشونت نه تنها بدآموزی فرهنگی را به دنبال دارد که ورود فرد به چرخه آسیب‌های اجتماعی را تسهیل می‌کند، بدین معنا که دانش آموزی که به دلیل انجام عمل خشونت‌آمیز در مدرسه دارای سوءسابقه شده و برچسب می‌خورد به آسانی نمی‌تواند به زندگی عادی برگردد و در نتیجه در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه رفع خشونت در مدارس به عوامل زیادی بستگی دارد، بهبود نظام خانوادگی، شادی و نشاط به جامعه، رفع معضل بیکاری، حل و فصل مشکلات معیشتی مردم و وجود رفاه و تامین اجتماعی در جامعه را از جمله راهکارهایی موثر در کاهش میزان خشونت در مدارس خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز