خبرگزاری کار ایران

دکتر شریعتی در همایش هویت فراموش شده دانشجو؛

گسست نسل‌ها موجب فرار مغزها به ناکجا آباد شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۶۲۴

احسان شریعتی: دانشجو باید همواره جستجوگر و بدنبال کشف حقیقت باشد / مدرک گرایی موجب فراموشی هویت و رسالت دانشجویان شده است.

یک استاد فلسفه و جامعه‌شناسی مدرک‌گرایی را موجب فراموشی هویت و رسالت دانشجویان عنوان کرد و گفت: دانشجویان برای کسب در آمد و شغل تنها به دنبال مدرک هستند در حالیکه رسالت دانشجویان این نیست.

به گزارش ایلنا؛ احسان شریعتی٬ در " همایش هویت فراموش شده دانشجو " که به همت تشکل دانشجویی انصار الزهرا(س) دانشگاه آزاد دزفول برگزار شد، افزود: دانشجو باید همواره جستجوگر و بدنبال کشف حقیقت باشد.

وی با اشاره به مضامین مختلف علم در جهان بینی های گوناگون اظهار کرد: در زمان شاه که نظام استبدادی در ایران حکمفرما بود دانشگاه دچار تعرض گردید و از نظر محتوای آموزشی، صنفی و سانسور مورد تعرض واقع شد، اما پس از انقلاب نیز محدودیت‌ها و فشار به دانشگاه ادامه داشته و گروه‌های سیاسی موجب اختلاف افکنی در دانشگاه شدند.

فرزند دکتر علی شریعتی دانشگاه را نهادی نوپا خواند و گفت: دانشجویان باید توان اندیشیدن مستقل داشته باشند درحالی که در دانشگاه نوعی دوگانگی حاکم بوده به طوری که ضمن آموزش علوم سنتی در دانشگاه علوم غربی نیز آموزش داده می شود.

این پژوهشگر٬ کوتاهی دانشجویان و کم‌کاری گذشتگان را از دیگر دلایل فراموش شدن هویت و رسالت دانشجویان دانست و گفت: در ایران تحولات فکری موجب شد انقلاب اسلامی به عنوان پیشگام ترین انقلاب‌های دنیا مطرح شود.

وی گفت: با تغییرات ایجاد شده در دوران و گفتمان باید در تعریف دانشجو تجدید نظر شود.

شریعتی هویت را ایده بازگشت به خویش و خودآگاه شدن تعریف کرد و افزود: هویت‌گرایی یعنی اینکه به ذات اسلامی و ایرانی خود بازگردیم.

وی بر تحلیل در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: در نظام آموزشی کنونی دانشجویان باید قدرت تحلیل داشته باشند این درحالی است که مدرک گرایی وکتاب سازی مانع از بحثجدی در این خصوص شده است.

این استاد دانشگاه گفت: باید اختلافات را گام به گام حل کرد و عزم ملی برای رفع مشکلات ایجاد شود.

شریعتی گفت: گسست بین حافظه و نسل ها موجب شده انتظاری از آینده نداشته باشیم و فرار مغزها به ناکجا آباد را شاهد باشیم.

وی گفت: دانشجویان باید نقش روشنفکر و متفکر حقیقی را داشته و به دنبال تحول انقلابی باشند و این را رسالت خود قرار داده و ضعف‌های گذشته را در همایش ملی مورد بحثقرار دهند تا مشکلات رفع شود و شاهد تکرار آنها نباشیم.

وی با تاکید بر دفاع از نهاد دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی گفت: باید از مفهوم دانش تعریف مجددی داشته باشیم.

حبیب ا… آصفی٬ فرماندار دزفول نیز در این نشست با حالتی بغض‌آلود با یادآوری خاطرات و مبارزات دکتر علی شریعتی گفت: علاقه زیادی به دکتر داشتم که آرزوی دیدار ایشان به قیامت افتاد.

وی از دانشجویان خواست آثار دکتر علی شریعتی را به دقت مطالعه کنند و از آنها بهره گیرند.

در این همایش که با استقبال گسترده دانشجویان و پخش کلیپ همراه بود دانشجویان پرسش‌های خود در زمینه های مختلف سیاسی‌، اجتماعی و آموزشی را از احسان شریعتی پرسیدند.

همایش هویت فراموش شده دانشجو به همت تشکل اسلامی سیاسی انصار الزهرا(س) دانشگاه آزاد دزفول برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز