خبرگزاری کار ایران

کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب به پروفسور گرجی اعطا شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۶۳۶

هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیرعلمی کشور گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته‌های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشور اعلام شده است.

همزمان با هفته پژوهش، بیست‌ و یکمین کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوشگران و فناوران کشور معاونت علمی با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و شخصیت‌های علمی و فرهنگی به پروفسور علی گرجی از پژوهشگران عالی رتبه ایرانی اعطا شد.

به گزارش ایلنا؛ نصرت‌اله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور معاونت علمی در مراسم اعطای بیست و یکمین کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به پروفسور گنجی متخصص علوم اعصاب و از پژوهشگران عالیرتبه ایرانی مقیم آلمان اظهار کرد: هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیرعلمی کشور گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته‌های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشور اعلام شده است.

حمایت از ۶ قطب علمی

وی با بیان اینکه این کرسی پنج ساله است و به مدت پنج سال دیگر نیز قابل تمدید است، افزود: صندوق در هفته پژوهش ۱۰ گرنت پژوهشی به پژوهشگران برتر جوان اختصاص داد و اگر توان مالی بیشتر از این بود به یقین به ۱۵ پژوهشگر برجسته منتخب نیز این گرنت پژوهشی را اعطا می کردیم. همچنین قرار شده است تا ۶ قطب علمی را نیز حمایت کنیم.

ضرغام در خصوص تغییر نام صندوق بیان کرد: مراحل تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران طی شده است و به زودی با ابلاغ رییس جمهوری محترم نام صندوق به بنیاد ملی علم ایران به طور رسمی تبدیل خواهد شد و با این تغییر نام امکان این که ما با بنیادهای علم دیگر کشورها بتوانیم ارتباط برقرار کنیم تسهیل خواهد شد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین عنوان کرد: همانطور که می دانید پایه این بنیاد در سال ۱۳۸۲ گذاشته شد و نخستین رییس این بنیاد دکتر فرهادی وزیر محترم علوم و تحقیقات بودند که پایه بسیار خوب، ارزشمند و پویایی را به یادگار گذاشتند.

وی افزود: تمام تلاش ما این است کاری را که آغاز شده امانت داری کنیم و آن را به خوبی ادامه و توسعه دهیم که برای توسعه نیاز داریم از کل ظرفیت های کشور چه مالی و چه انسانی بهره بگیریم و طبق برنامه راهبردی که در صندوق تهیه شده وظیفه ما حمایت متوازن از کل پژوهشگران کشور است.

ارائه ۱۵ هزار فرم همکاری از سوی اساتید دانشگاه

ضرغام ادامه داد: به منظور بهرمندی از تمامی ظرفیت های علمی کشور، به دانشگاه های معتبر کشور سفر می کنیم و در تلاش هستیم از تمام دانشگاه های کشور بازدید کنیم که در همین مدت کوتاه ۱۵ هزار فرم همکاری از سوی اساتید دانشگاه ها، تکمیل و به صندوق ارائه شده است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۳۲ هزار نفر از پژوهشگران و اساتید کشور و خارج کشور با این مجموعه همکاری دارند اظهار کرد: ما با تعداد زیادی از سازمان ها و وزارتخانه ها در ارتباط هستیم. شاید حجم قراردادهایی که بسته ایم بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان باشد. فقط منابع مالی برای ما مطرح نیست بلکه وظیفه ما حمایت از توسعه علم و فناوری است زیرا این عرصه، اساس و پایه توسعه ملی و توسعه پایدار است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین بیان کرد: با توجه به موارد ذکر شده، ما با وزارتخانه ها به صورت مشروط و بر اساس اولویت های تحقیقاتی و انعکاس نتایج تحقیقات با آنها قرارداد می بندیم. آنچه که ما در شرایط حاضر به آن نیازمندیم این است که علم، آموزش عالی و تحقیقات جایگاه خود را در کشور پیدا بکند.

اهمیت ارتباط آموزش عالی با مراکز علمی

وی با تاکید بر اینکه همواره این موضوع در کشور مطرح بوده است که آموزش عالی باید جایگاه و شأن و اعتبار علمی خود را در کشور پیدا بکند، اذعان کرد: ارتباطات آموزش عالی با مراکز علمی و جامعه، به ما کمک می کند که جایگاه واقعی خود را پیدا کنیم و درصورتی که موفق به برقراری این ارتباط شویم انگاه از حمایت های مالی بیشتری هم به طور قطع بهره مند خواهیم شد.

ضرغام ادامه داد: البته ما به ظرفیت های داخل کشور بسنده نخواهیم کرد، بلکه تمام ظرفیت های دنیا باید مدنظر ما باشد؛ چه ظرفیت های مالی و چه ظرفیت های علمی. بنابراین برای استفاده از ظرفیت های داخل کشور اقداماتی را شروع کرده ایم و قراردادهایی را بسته ایم نشانگر این است که سیاستی را که مدنظر داشته ایم موفق بوده ایم.

وی با اشاره فعالیت های صندوق در خارج از کشور تصریح کرد: در خارج از کشور زمینه های همکاری برای اساتید برجسته فراهم شده است که درهمین راستا واحد دیپلماسی علمی را در صندوق ایجاد کرده ایم.

اعطای گرنت و کرسی های پژوهشی به دانشمندان مقیم خارج

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره ویژگی های دانشگاه های برتر افزود: ما باید از همه توانمندی هایمان در اقصی نقاط دنیا بهره بگیریم چون علم میراثمشترک بشری است. تلاش ما اینست تا از این توانمندی ها که زیر بنای توسعه علمی هستند، استفاده کنیم. نگاه ما در استفاده از دانشمندان ایرانی مقیم خارج این است که گرنت پژوهشی و کرسی های پژوهشی اعطا کنیم.

وی از پروفسور گرجی و خدمات برجسته او تشکر و ابراز کرد: امیدواریم با اعطای این کرسی به ایشان زمینه های همکاری با ایرانی های دانشمند دیگری هم که برای کشور افتخار آفرینند فراهم شود.

ضرغام در ادامه تصریح کرد: ما تاکنون در کنار ۲۱ کرسی پژوهشی به اساتید برجسته ۱۷ گرنت پژوهشی هم به اساتید برجسته کشور اعطا کرده ایم. همچنین در سال جاری ۲۱۰ پسادکتری را با همکاری وزارت بهداشت و درمان با دانشگاه های این وزارت خانه اعطا می شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین خبر داد: ۳۲ هزار هیات علمی هم اکنون با ما در ارتباطند و تا ۶ ماه آینده این رقم را به ۶۰ هزار نفر خواهیم رساند. منابع علمی را با این که محدود است به حدی خواهیم رساند که فعالیت های علمی مان مشکلی به لحاظ منابع علمی نداشته باشند.

تصویب ۵۴ اختراع

وی با اشاره به وضعیت فعلی ظرفیت های علمی کشور بین کرد: این مجموعه ۳۷ پتنت داشته که در خارج از کشور ثبت شده است. ۵۴ پتنت هم در کارگروه مصوب شده و پروسه ثبت نهایی ما در حال طی شدن است. طبیعی است که ظرفیت بالقوه در کشور بیشتر از این ها است و نیاز به برنامه ریزی دارد. ما نیز تلاش خواهیم کرد تا این ظرفیت های خوب کشور را بالفعل کنیم.

ضرغام با بیان این مطلب که تا کنون حدود هزار پروژه تحقیقاتی مصوب و اجرا شده است اظهار کرد: ۱۶۰۰ مقاله ISI تا کنون چاپ شده است و ۲۵۷ دستاورد فناورانه داشته ایم که به زودی بازار پژوهش و نوآوری مجازی ما شروع به کار خواهد کرد تا بتوانیم این یافته های پژوهشی را از طریق مرکز توسعه نوآوری به محصول لازم تبدیل بکنیم و بتوانیم فارغ التحصیلان تمام دانشگاه ها را به کار بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز