خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم:

اجرای مطلوب کرسی‌های آزاداندیشی مهمترین هدف ماست

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۷۰۴

تمام برنامه‌های فرهنگی دانشگاهها نظیر حمایت از انجمن های علمی، نشریات دانشجویی، کانون های فرهنگی و تشکل‌های اسلامی باید در خدمت توسعه کرسی های آزاد اندیشی قرار گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهمترین هدف این معاونت در دوران کنونی برگزاری مطلوب کرسی های آزاد اندیشی است.

به گزارش ایلنا، سید ضیاء هاشمی گفت: هدف ما از برگزاری همایش مدیران فرهنگی دانشگاهها برداشتن یک گام جدی برای تحقق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی و برگزاری مطلوب کرسی های آزاد اندیشی است.

وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رهبران جامعه دغدغه تقویت آزادی بیان، آزاد اندیشی و ادب بهره مندی از آنها را در سطح جامعه داشته اند و امروزه نیز تقویت آزاد اندیشی بویژه در دانشگاهها دغدغه مقام معظم رهبری است و ما به عنوان پیروان ایشان باید به اجرایی شدن این دغدغه کمک کنیم و این اقدام وظیفه دینی و سازمانی ماست.

هاشمی تاکید کرد: ملاک ما در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی " قانون برگزاری کرسی های آزاد اندیشی " مصوب شورای اسلامی شدن دانشگاهها است و عدم اجرای قانون نظام اسلامی عواقب اخروی و دنیوی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: تمام برنامه های فرهنگی دانشگاهها نظیر حمایت از انجمن های علمی، نشریات دانشجویی، کانون های فرهنگی و تشکل های اسلامی باید در خدمت توسعه کرسی های آزاد اندیشی قرار گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: ما وظیفه داریم زمینه برگزاری خودجوش کرسی های آزاد اندیشی را فراهم کنیم و برگزار کنندگان این کرسی ها را مورد حمایت و تشویق قرار دهیم.

وی افزود: متاسفانه برخی مواقع خود ما مدیران مانع و سد راه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی می شویم مانند بخشنامه ای که در سال ۹۰ صادرشده بود و تعداد ۸۰سخنران را گزینش و برای برگزاری این کرسی ها به دانشگاهها معرفی کرده بودند.

هاشمی تاکید کرد: در کرسی آزاد اندیشی هر فرد حق دارد نظرات خودرا در چارچوب قانون و به شرطی که ساختارشکنانه نباشد و در یک فضای منطقی مطرح کند و فرد مخالف نیز نظرات خودرا بیان کند و ملاک ما فقط اجرای قانون مصوب این کرسی هاست نه سلیقه مدیران دانشگاهها.

وی مناظره، جلسه نقد و نظر و جلسه پاسخ به شبهات را قالب های برگزاری کرسی آزاد اندیشی اعلام کرد و تاکید کرد برگزاری سخنرانی یک طرفه و تک صدایی به معنی برگزاری کرسی آزاد اندیشی نیست.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: در جریان گفت گو و تضارب آرا است که ضعف های اندیشه سخنران و شنونده معلوم می شود و حتی افراد برای جبران این ضعف و تقویت خود به مطالعه بیشتر رو می آورند و سرانه مطالعه نیز رشد می‌کند.

وی افزود: هیات نظارت بر فعالیت تشکل های اسلامی در هر دانشگاهی وظیفه نظارت و پیگیری اجرای کرسی های آزاد اندیشی را برعهد دارد و این کرسی ها با درخواست کتبی هر کدام از تشکل های اسلامی دانشجویی و استادان، کانون های فرهنگی، انجمن های علمی، شورای صنفی و حتی یک نفر از اعضای هیئت علمی یا سه نفر از دانشجویان در هیات نظارت قابل بررسی و اجرا است.

هاشمی در پایان ضمن تاکید بر فعال تر شدن هیات نظارت بر فعالیت تشکل های اسلامی دانشگاهها برای اجرای آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی ابراز امید واری کرد تا پایان سال جاری خورشیدی در هر دانشگاهی حداقل ۵کرسی آزاد اندیشی برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز