خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با ایلنا:

۵۰ درصد بیسوادان ۱۰ تا ۲۰ ساله‌ آموزش‌پذیر نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۴۵

افرادی که بیسواد هستند، متاسفانه از نظر آمادگی ذهنی و شرایط اجتماعی و اقتصادی در وضعیت متعادلی قرار ندارد؛ بنابراین آموزش به این افراد پرهزینه، زمانبر و دشوار است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: حدود ۵۰ درصد از ۷۴ هزار نفر بیسواد در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال آموزش پذیر نیستند.

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو باخبرنگار ایلنا، درباره طرح «آموزش بیسوادان توسط اعضای خانواده» گفت: این طرح هم اکنون در حال اجراست، اما در زمینه پرداخت هزینه‌هایی که برای آموزش دهندگان در نظر گرفته شده بود، هنوز مجوزی نداریم و در نوبت تصویب در کمیسیون اجتماعی دولت و تامین اعتبار است.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر با افرادی که در حال آموزش به عضو بیسواد خانواده خود است، قراردادی منعقد کرده‌ایم و هزینه را پس از تصویب و تامین اعتبار به آموزش دهندگان پرداخت خواهیم کرد.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه این یک طرح خاص برای ما محسوب می‌شود، اظهار داشت: زیرا می‌خواهیم رابطه آموزش دهنده و آموزش گیرنده از جنس خانواده باشد، تا شاهد تقویت حضور سوادآموزان و استمرار یادگیری آنها در غالب مراودات خانوادگی باشیم.

باقرزاده با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هزار عضو خانواده دانش آموزان خود را بیسواد اطلاق کرده‌اند، تصریح کرد: در مرحله پالایش بخشی از این افراد به دلیل «آموزش ناپذیر بودن» حذف و بخشی دیگر به دلیل «فوت» از گردونه خارج شدند. بخشی هم با ارائه مدرک تحصیلی خود را باسواد اعلام کردند.

تحت پوشش قرار دادن ۱۲۰ هزار نفر از اعضای بیسواد خانواده دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه از ۶۰۰ هزار نفر، بیسوادی ۶۵ تا ۷۵ درصد تایید شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد تاکنون حدود ۱۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: فرایند باسوادی این افراد از زمان ثبت نام و اغلب از مهرماه سال جاری آغاز شده و حداقل ۵ ماه زمان نیاز است تا وارد مرحله ارزشیابی پایانی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا بیسوادی ۱۰ تا ۲۰ ساله ها در کشور تا پایان سال تحصیلی ۹۳-۹۴ ریشه کن می‌شود، گفت: براساس آمار سال گذشته، از ۷۴ هزار نفر بیسواد در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال حدود ۵۰ درصد آنها آموزش پذیر نیستند.

وی افزود: از ۷۴ هزار نفر، تعدادی فوتی داشتیم و برخی نیز اعلام باسوادی کردند، تعدادی هم محل سکونتشان تغییر کرده و آدرس دقیقی از آنها وجود دارد. برخی هم از بهزیستی گواهی دارند که نشان از کم بودن توان ذهنی یا چندمعلولیتی آنها دارد.

باقرزاده با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار نفر از افراد ۱۰ تا ۲۰ ساله ها شناسایی شده‌اند، عنوان کرد: حدود ۸ هزار نفر ثبت نام شدند و مابقی نیز تا پایان سال تحصیلی برای ثبت نام فرصت دارند.

مهر تایید بر روند کند سواد آموزی در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا با این موضوع موافق هستید که روند باسوادی در کشور به کندی پیش می‌رود، گفت: بله موافقم؛ اما این موضوع، ذات کار سواد آموزی است. به طور مثال برخی از کشور‌ها ۱۳۰ سال با بیسوادی مبارزه کرده‌اند، اما هنوز به طور کامل موفق نشده‌اند.

باقرزاده ادامه داد: از طرف دیگر افرادی که بیسواد هستند، متاسفانه از نظر آمادگی ذهنی و شرایط اجتماعی و اقتصادی در وضعیت متعادلی قرار ندارد؛ بنابراین آموزش به این افراد پرهزینه، زمانبر و دشوار است؛ در حالی که در شرایطی که الزامی برای حضور این افراد نداریم و ما از آنها خواهش می‌کنیم که بیایند.

وی خاطرنشان کرد: آثار خسارات بیسوادی توسط رسانه‌ها باید اعلام شوند و به گونه‌ای باشد که باسوادان به محض برخورد با یک فرد بیسواد او را به سمت سوادآموزی سوق دهند.

باقرزاده بازگشت تازه باسوادان به بیسوادی را از دیگر مشکلات پیش روی سوادآموزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور کتاب‌های ساده و کاربردی در اختیار افرادی که تازه باسواد می‌شوند، قرار نمی‌گیرد و ناشران هم به فکر تولید کتابی برای این این افراد نیفتاده‌اند.

کتاب ویژه «کم سوادان» باید تولید شود

رییس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: عمده کتاب‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شود یا از جنس کودکان و نوجوان است و یا از جنس افراد باسواد و تحصیلکرده. باید برای عده قابل توجهی از افراد «کم سواد» کتاب مربوط به این قشر تهیه و تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه نتایج سرشماری برای کار سوادآموزی قابل استفاده نیست، اظهار داشت: مبنای سرشماری، خوداظهاری است و یک فردی ممکن است در یک سرشماری بگوید، باسواد است و درسرشماری دیگری خود بیسواد اطلاق می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز