خبرگزاری کار ایران

وزیرآموزش و پرورش:

افزایش ۲۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان / اختصاص وام ۵ میلیون تومانی به فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۲۴

قانون متعهدین به خدمت که بر اساس آن دانشجویان از مقطع دیپلم در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و به مدت ۴ سال آموزش می‌بینند به قوت خود باقی است.

وزیرآموزش و پرورش از افزایش ۲۰۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به راهبرد اصلی این وزارتخانه در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش گفت: در بودجه سال ۹۳،۲۵۰ میلیارد تومان به کیفیت بخشی و اجرای سند تحول اختصاص یافت که تاکنون بخشی از این بودجه عملیاتی شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه اظهار داشت: سیاست نخست، بهسازی نیروی انسانی است که در اجرایی کردن این سیاست امسال برنامه ساماندهی نیروی انسانی را اجرایی کردیم، همچنین لایحه رتبه بندی معلمان که هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است نیز دو هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی فرهنگی معلمان را دنبال می‌کند؛ این لایحه تا قبل از پایان سال ۹۳ پس از تصویب در دولت، تقدیم مجلس می‌شود که امیدوارم مراحل تصویب درمجلس به سرعت طی شود.

فانی با اشاره به این مطلب که امسال پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را از طریق طرح «بوم برای بوم» اجرایی کردیم، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش درارتباط با جابه‌جایی نیروی انسای با چالش رو به رو بود و بعضا در این راستا شاهد بودیم که در ابتدا یک نیرو از یک شهرستان برای یک شهرستان دور دست انتخاب می‌شد اما با گذشت چند سال فرد تمایل به بازگشت به محل زندگی خود را داشت که این موضوع مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کرد، امسال کشور را بوم‌های مختلف تقسیم کردیم و از هر بوم برای‌‌ همان بوم نیرو گرفتیم. در واقع از بهمن ماه پذیرش دانشگاه فرهنگیان از همین دانشجو معلمان که به این شیوه انتخاب شده‌اند خواهد بود.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور ۱۰۰ شعبه و پردیس دارد. از پتانسیل دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی و هم برای بهسازی نیروی انسانی باید بهره ببریم.

وی در ادامه به نامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ارتباط با لغو قانون متعهدین به خدمت در آموزش و پروش اشاره کرد وگفت: در حال حاضر این نامه منتفی شده و قانون متعهدین به خدمت که بر اساس آن دانشجویان از مقطع دیپلم در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و به مدت ۴ سال آموزش می‌بینند به قوت خود باقی است.

فانی همچنین به بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برآورد ما این است که امسال ۴ تا ۵ هزار متقاضی بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم این درخواست‌ها را اجابت کنیم.

امسال ۲۵ هزار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند

فانی با اشاره به اینکه امسال ۲۵ هزار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند، اظهار داشت: طی هماهنگی‌هایی که با سازمان مدیریت داشتیم، قرار است تعدادی از این نیرو‌ها بازنشسته شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات به وجودآمده در صادر شدن حکم رتبه عالی برای فرهنگیان بازنشسته و شاغل گفت: این مشکل در حال حاضر برطرف شده و ۳۷۶ هزار و ۱۷۲ نفر از همکاران شاغل و بازنشسته در خصوص رتبه عالی مشکلی ندارند و احکام آن‌ها به زودی صادر می‌شود.

فانی به خدمات رفاهی آموزش و پرورش برای فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه خدماتی را در قالب فروشگاه، خانه معلم و درمانگاه فرهنگیان برای فرهنگیان در نظر گرفته که در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا مجموعه این خدمات با استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکپارچه سازی شود. بخشی از این برنامه انجام شده و در آینده نزدیک اعلام عمومی خواهد شد.

راه‌اندازی مراکزی برای فرهنگیان دارای بیماری صعب‌العلاج

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی مراکزی برای فرهنگیانی که بیماری صعب‌العلاج دارند خبر داد و گفت: اولین مرکز در مشهد مقدس راه اندازی می‌شود و ما در مجموع در ابتدای کار راه اندازی ده مرکز را پیش‌بینی کرده‌ایم.

فانی از اختصاص وام کم‌بهره با سقف ۵ میلیون تومان برای ۲۴۰ هزار فرهنگی خبر داد و گفت: بخشنامه این طرح ابلاغ شده و در مجموعه ۱۲۰۰ میلیارد تومان نزد بانک ملی برای پرداخت وام به این تعداد فرهنگی پیش‌بینی شده است.

وی به ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار دانش آموزش رشد داشته‌ایم که این رشد جمعیت دو دلیل داشت نخست افزایش دانش آموزان ابتدایی که حدود ۲۵۰ هزار نفر بودند و دلیل دیگر ورود دانش آموزانی که پیش از این تحصیل نمی‌کردند و خارج از مدرسه بودند که این موضوع ما را به طرح افزایش تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در مدارس نزدیک‌تر کرده است.

وی ادامه داد: با ساماندهی نیروی انسانی موفق شدیم بدون تزریق نیروی انسانی جدید ۴۰ هزار کسری نیرو را جبران کنیم. آموزش و پرورش می‌تواند با ساماندهی به موقع نیروی انسانی منابع خود را بهتر اداره کند.

افزایش ۲۰ درصدی فوق‌العاده شغل معلمان

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از محل صرفه‌جویی در ساماندهی نیروی انسانی ۲۰ درصد فوق‌العاده شغل ۳۳۰ هزار معلم مقطع ابتدایی را افزایش دادیم.

فانی به سیاست دوم وزارتخانه یعنی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه دولت و بزرگ‌ترین فصل مشترک حاکمیت و دولت باید برای رسیدن به اهداف خود از راهکارهای متعددی بهره ببرد بنابراین توسعه مشارکت یک ضرورت است که در این زمینه گام‌های خوبی برداشتیم که مورد نخست امضای تفاهم‌ نام با ۱۵ دستگاه و وزارتخانه بوده است.

فانی به افزایش حضور خیرین مدرسه ساز در سال ۹۳ نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت امروز یک مدرسه توسط رئیس جمهور افتتاح شد که نیمی از هزینه ساخت آن را خیرین و نیمی دیگر از آن را دولت و آموزش و پرورش تامین کرده است. هزینه ساخت این مدرسه ۷ میلیارد تومان برآورد شده است به طور متوسط بعد از انقلاب ۵.۷ کلاس درس ساخته شده است.

وی همچنین به موضوع خرید خدمات آموزشی اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۴۰ هزار دانش آموز از این طریق با پرداخت هزینه توسط دولت در مدارس غیردولتی تحصیل کردند. در مدارس مشارکتی با استفاده از آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون خدمات کشوری موفق شدیم مدارسی که در مناطق محروم با کمبود نیروی انسانی مواجه بودند با مشارکت موسسان مدارس غیردولتی اداره کنیم که به این وسیله امسال قریب به ۱۸۰ هزار دانش‌آموز از طریق توسعه مشارکت در آموزش و پرورش تحصیل کردند.

اجرای طرح تعالی مدرسه در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور

وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح تعالی مدرسه در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور به طور آزمایشی خبر داد و افزود: به موجب این طرح به دنبال این هستیم که در پی توانمندسازی مدارس اختیارات مدارس را افزایش دهیم و استانداردهای آموزشی را ارتقا بخشیم. در حال حاضر این طرح توسط واحدهای پردیس دانشگاه فرهنگیان در حال ارزیابی است و امیدوارم سال آینده بتوانیم با توسعه طرح تعالی مدرسه مدیریت آموزشگاهی را ارتقا دهیم.

درخواست اجرای طرح عملیاتی کردن بودجه در ۵ درصد از مدارس

وی به عملیاتی کردن بودجه را از دیگر سیاست‌های این وزارت خانه عنوان کرد و گفت: امسال بااجازه مجلس در نیم درصد از مدارس(۶۰۰ مدرسه) طرح بودجه ریزی را اجرا کردیم و برای اینکه به نتیجه برسیم این تعداد مدرسه را از ۵هزار و ۷۰۰ مدرسه‌ای که طرح تعالی مدرسه در آن اجرا شده بود انتخاب کردیم ما در بودجه سال ۹۴ درخواست کرده‌ایم که در سال آینده در ۵ درصد مدارس بودجه ریزی اجرا شود.

وزیر آموزش و پرورش سیاست پنجم این وزارت خانه را تمرکز زدایی دانست و گفت: ما می‌توانیم بخشی از امور را به استان‌ها واگذار کنیم و با مطالعاتی که انجام شده می‌توانیم ۸۴ مورد از وظایف آموزش و پرورش را به استان‌ها واگذار کنیم همچنین امسال سعی کردیم میزان ابلاغ بخشنامه‌ها را به مدارس کاهش دهیم ومعتقدیم اگر در این دوره بتوانیم اختیارات را به استان‌ها و مدارس واگذار کنیم می‌توانیم در جهت تمرکز زدایی حرکت کنیم.

فانی با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: تدوین و تصویب این سند حدود ۱۰ سال به طول انجامیده و از‌‌ همان روزهای اول اعلام کردند که این سند، سند ارزشمندی است منتها ما برای اجرای این سند نیاز به نقشه راه داریم.

سند تحول مبنای آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه

وی ادامه داد: نقشه راه اجرای سند تا پایان بهمن ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود و طبق این نقشه می‌توانیم برنامه و طرح‌های خودمان را تا پایان برنامه ششم پیش بینی کنیم و با تامین مقدمات و تمهیدات به سمت اجرایی کردن سند پیش برویم. ما امسال از محل اعتبارات کیفیت بخشی از ۱۳۱ راهکار به ۴۱ راهکار سند تحول ورود پیداکردیم و در قالب ۹۹ برنامه آن را به استانه ابلاغ کردیم که در حال حاضر در مدارس در حال اجرایی شدن است.

فانی تاکید کرد: ما در دولت یازدهم سیاستمان ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بوده و خوشبختانه این سیاست آرامش خوبی را برای ما به ارمغان آورده است.

وی به فعالیتهای پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش در سال جاری اشاره کرد وگفت: در طرح المپیاد درون مدرسه‌ای حداقل سه میلیون دانش آموز را مشارکت دادیم و به دنبال این طرح کانونهای درون مدرسه‌ای را برای رشد تربیت بدنی و نشاط در دانش آموزان ایجاد کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که اعلام خبر وجود ۹ میلیون بیسواد در کشور باعثشد که جلسات شورای سوادآموزی تشکیل شود اظهار داشت: ‌‌ همان زمان آقای روحانی دستور داد که بحثسوادآموزی جدی‌تر گرفته شود و ما در این راستا طرحی را به عنوان راهکارهای کاهش بی‌سوادی در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رساندیم در این طرح برای ریشه کن شدن بیسوادی روش‌های تشویقی در نظر گرفته شده است همچنین با اجرای طرح باسواد کردن اولیای بیسواد دانش آموزان قریب به ۴۰۰ هزار نفر از اولیا را بر سر کلاس‌ها آوردیم.

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس تا پایان سال

فانی درخصوص اعتبارات اختصاص یافته به شیر مدارس گفت: آموزش و پرورش ۱۵۰ میلیارد تومان به شیر مدارس اختصاص داد و از سوی دیگر دولت نیز از محل یارانه‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر برای شیر مدارس تامین کرد. تا آخر امسال ۴۵۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس اختصاص می‌یابد.

اجرای طرح محرم سازی در تهران امکان پذیر نیست

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه آموزش و پرورش برای اجرای طرح محرم سازی در مدارس گفت: اگر بتوانیم فضایی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم که آزاد‌تر و راحت‌تر باشد خوب است اما در شهرهای بزرگ مانند تهران باتوجه به اشراف ساختمان‌ها این موضوع امکان پذیر نیست. اما تا آنجایی که مقدور است فضای مناسبی را برای دانش‌آموزان تامین می‌کنیم.

فانی درپاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص بررسی صلاحیت سرپرست دانشگاه فرهنگیان و اینکه بالاخره چه زمانی تکلیف رئیس دانشگاه مشخص می‌شود گفت: طبق روال جلسه عالی انقلاب فرهنگی امروز باید تشکیل می‌شد اما دعوت‌نامه‌ای به دست ما نرسید به هر حال در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع انتخاب رئیس دانشگاه فرهگیان مطرح وبه رای گیری گذاشته می‌شود.

نهایی شدن سه زیر نظام سند تحول بنیادین تا پایان اسفند ماه

فانی درباره اینکه تاکنون کدام یک از بندهای سند تحول در آموزش و پرورش اجرایی شده است گفت: سند تحول بنیادین ۶ زیر نظام دارد که هم اکنون زیر نظام برنامه درسی آماده شده وسه زیر نظام دیگر در بخش فضا و تجیهزات، ‌ پژوهش و هدایت مشاوره تا آخر اسفند ماه نهایی می‌شود و دو زیر نظام سال آینده نیز آماده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آمارهای متناقضی در خصوص نیروی مازاد در آموزش و پرورش عنوان می‌شود دلیل این موضوع چیست گفت: ما در بعضی از رشته‌ها و جنسیت‌ها کمبود و در بعضی دیگر مازاد داریم که بیشتر در مناطق نیرو خیز تهران، ‌مشهد و تبریز معلم اضافه داریم امسال برای ساماندهی نیروی انسانی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان طرح بوم را برای بوم را اتخاذ کردیم و اکثر کسانی که امسال پذیرش شدنداز مناطقی بوده که به نیرو نیاز داشته‌ایم.

امسال انتقال فرهنگیان را تقریبا به صفر رساندیم

وی با اشاره به این مطلب که امسال انتقال نیرو به تهران را تقریبا به صفر رساندیم خاطر نشان کرد: در دولت گذشته به یکدفعه شاهد بودیم که حدود دو هزار نفر بدون عدم نیاز به تهران منتقل شدند اما امسال تعداد محدود و آن هم ۱۳۰ نفر به دلیل مشکلات خاص فرهنگیان به تهران منتقل شدند پیش بینی ما این است که در ۵ یا ۶ سال آینده به یک تعادل نسبی برسیم.

تا ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند

وی با اشاره به اینکه تا ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند تصریح کرد: اگر بتوانیم استخدام‌ها را به مناطق محروم اختصاص دهیم و طر ح بوم برای بوم را به خوبی اجرا کنیم می‌توانیم به تعادل برسیم.

فانی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش در سال آینده برنامه‌ای برای استخدام نیروهای فارغ التحصیل از سایر دانشگاه‌ها دارد یا خیر گفت: در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان این اجازه داده شده که در مواردی برای لیسانسهای سایر دانشگاه‌ها و طلابی که در حوزه علمیه حداقل لیسانس دارد آزمون برگزار شود و پس از گذراندن دوره یکساله و آموزش مهارتهای علمی در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند. ما به موازات روش عادی در استخدام در آموزش و پرورش که دانشجو را از مقطع دیپلم جذب می‌کنیم دستورالعملی را تهیه کرده‌ایم که درمرحله اخذ مجوز از سازمان مدیریت قرار دارد.

از استیضاحم نگران نیستم و شما هم نگران نباشید

وزیر آموزش و پرورش در باره طرح استیضاح خود توسط مجلسی‌ها گفت: آموزش و پرورش با مشکلات متعددی روبرو است و اگر بخواهیم اشکالاتی را از آن بگیریم به راحتی این کار وجود دارد شما نگران نباشید و من هم نگران نیستم وامیدوارم هرچه که خیر وصلاح باش اتفاق بیفتد ما همه آبرو، صلاحیت و تجربه را به میدان آورده‌ایم و امیدوارم که مفید بوده باشد.

فانی در باره وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سال آینده گفت: آموزش و پرورش از قبل با بدهی‌هایی روبرو است و امیدوارم تا پایان امسال این بدهی‌ها پرداخت شود ما سال گذشته ۵.۱۲درصد تخصیص بودجه گرفتیم یعنی ۵.۱۲درصد بودجه بیشتر از اعتبارات به ما اختصاص داده شده است امیدوارم با پیگیریهایی که انجام خواهیم داد بدهی‌های سنوات گذشته را به نتیجه برسانیم البته امروز به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان به آموزش و پرورش اختصاص داد. با پیگیری‌های آموزش و پرورش و مجلس تغییرات خوبی در بودجه ۹۴ خواهیم داشت و امیدوارم یک اعتبار نسبت خوبی علاوه بر بودجه مصوب در اختیار این وزارت خانه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص طرح مرخصی زایمان ویژه فرهنگیان گفت: این طرح که به مرخصی یکسال تحصیلی فرهنگی اشاره دارد در حال بررسی است و کارگروهی را برای این موضوع انتخاب کردم که هنوز خروجی نداشته است.

مدارس واگذار شده به بخش خصوصی به هیچ وجه پولی نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که انتقادات فراوانی نسبت به واگذار شدن مدارس دولتی به بخش خصوصی و شائبه پولی شدن مدارس وجود دارد گفت: اگر تا به حال یکی از این مدارس پولی گرفته باشد درست است و مدارس پولی می‌شوند اما هیچ کدام از این مدارس تاکنون از خانواده‌ها پولی نگرفته‌اند مطمئن باشید که مدارس به هیچ عنوان پولی نمی‌شوند یکشنبه همین هفته میزبان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات بودیم که این موضوع در جلسه طرح شد و به این جمع بندی رسیدیم که براساس آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون خدمات کشوری مشارکت در آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و هر کجا که بتوانیم از مشارکت موسسان غیر دولتی بهره خواهیم برد.

کاهش موارد تنبیه بدنی نسبت به سال گذشته

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه امسال ۱۱ مورد تنبیه بدنی در آموزش و پرورش داشتیم آیا راهکاری برای مقابله با این موضوع در سال بعد دارید یا خیر اظهار داشت: ما یک هیاتی به نام هیات رسیدگی به تخلفات اداری داریم و اگر تنبیه بدنی در مدرسه و یا کلاسی انجام شود به این هیات گزارش داده می‌شود برداشت ما این است که این هیات باید سریع و به موقع اعلام نظر کند و ما می‌توانیم در کنار کارهای فرهنگی مدیران مدارس به سمت حذف تنبیه بدنی پیش برویم برداشت شخصی من این است که امسال تنبیه بدنی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز