خبرگزاری کار ایران

با حذف پایه اول تحصیلی دوره دوم متوسطه رخ می‌دهد؛

حذف تدریجی استفاده از نیروهای حق‌التدریسی در آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۹۶۱

برای جبران کمبود نیرو‌ها مانند نیروهای کیفیت بخشی مدارس از جمله مشاوران و معلمان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از معلمان آزاد شده در پایه دهم استفاده خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به حذف پایه اول تحصیلی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی آینده گفت: معلمانی که در این پایه تدریس می‌کردند، در همان دوره متوسطه و در پایه نهم مشغول به کار خواهند شد.

علی زرافشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اضافه شدن پایه نهم به نظام آموزشی از سال آینده و حذف پایه اول تحصیلی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی آینده، تغییرات ساختار مدارس، نوع و نحوه درجه‌بندی مدارس و تغییر در ساختار نیروی انسانی را تشریح کرد.

وی با اشاره به تغییر ساختار مدارس و نیروی انسانی به دلیل استقرار پایه نهم از سال آینده گقت: در وهله اول درجه‌بندی مدارس در دوره اول متوسطه ارتقا می‌یابد که این درجه‌بندی براساس تعداد دانش آموزان به چند گروه تقسیم می‌شود.

معاون آموزش متوسطه در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اضافه شدن یک پایه به دوره‌های تحصیلی و به دنبال آن افزایش تعداد دانش آموزان در برخی از مدارس، درجه‌بندی آنها دچار تغییر می‌شود.

زرافشان با اشاره به ضرورت تامین نیروی انسانی موردنیاز در پایه نهم، تصریح کرد: در خصوص تامین نیروی انسانی برآوردهایی انجام شده که براساس تعیین تعداد بازنشستگان و نیروهای موجود، کمبود نیرو را به تفکیک جنسیت و به تفکیک دروس در سطح منطقه و استان مشخص خواهیم کرد.

وی در ادامه به تغییر ساختار مدارس و کلاس‌های درس اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن پایه نهم، بعضی مدارس قابلیت اضافه شدن کلاس را دارند و برخی مدارس نیز به دلیل تراکم بالای دانش آموزان و کلاس‌ها این ظرفیت را ندارند. در حال حاضر بیشتر مدارس از نظر فضا مشکلی ندارند، اما در مقابل تعداد معدودی از مدارس، تعداد کلاس‌هایشان برای ایجاد پایه نهم کفایت نمی‌کند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش بر سازماندهی فضای مدارس تاکید کرد و گفت: آموزش و بهسازی نیروی انسانی از جمله دیگر مواردی است که باید در اضافه شدن پایه نهم به آن توجه کرد.

وی به آموزش معلمان پایه نهم اشاره کرد و اظهار کرد: ساماندهی، جابه جایی معلمان و تعیین محل خدمت را پیش از تابستان به پایان می‌رسانیم و آموزش معلمان این پایه نیز در طول تابستان انجام می‌شود.

زرافشان ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۹۴ دانش آموز ورودی برای پایه اول تحصیلی دوره دوم متوسطه نداریم به همین جهت به تعداد حدود ۹۵۰ هزار نفر ورودی‌ در سال گذشته، کلاس درس و نیروی انسانی اضافه خواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: باید با تجمیع و ادغام برخی از مدارس یک تجدید سازمانی را در آنها شاهد باشیم، تا در ‌‌نهایت از ظرفیت‌های موجود به صورت بهینه استفاده شود. از برخی نیروهایی که در دوره دوم متوسطه آزاد می‌شوند، برای جبران کمبود نیرو در دوره اول متوسطه به کار خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مدارسی که تعداد دانش آموزانشان با اضافه شدن پایه نهم کاهش یابد، درجه‌بندی آن مدرسه دچار تغییراتی خواهد شد.

زرافشان درباره بکارگیری معلمان آزاد و رسمی در آموزش و پرورش در پایه نهم و تعیین تکلیف معلمان در پایه دهم، گفت: معلمانی که در این پایه تدریس می‌کردند، در همان دوره متوسطه و در پایه نهم مشغول به کار خواهند شد.

وی از حذف تدریجی بکارگیری معلمان آزاد و حق التدریس در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با توجه به حذف پایه اول تحصیلی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی آینده و استفاده از معلمان این پایه در پایه جدید، دیگر نیازی به نیروهای آزاد و حق التدریس نخواهیم نداشت؛ البته در موارد خاص که به جنسیت خاصی لازم باشد، از این نیرو‌ها بهره خواهیم برد. بنابراین سعی ما بر این است که در سال آینده نیروی حق التدریس یا نداشته باشیم یا در موارد خاص از آنها استفاده کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود نیرو‌ها مانند نیروهای کیفیت بخشی مدارس از جمله مشاوران و معلمان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از معلمان آزاد شده در پایه دهم استفاده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز