خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر برنامه ریزی علوم در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

اعلام جزییات حذف و بازنگری رشته‌های دانشگاهی / رشته‌های دهه ۶۰ و ۷۰ در اولویت بازنگری

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۰۷۴

ظرف ۶ ماه آینده اعلام خواهیم کرد که چه رشته‌هایی منسوخ می‌شوند و کدام رشته‌ها می‌مانند و تنها در سرفصل‌هایشان دچار تغییر خواهند شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم از اعلام رشته‌های دانشگاهی منسوخ و بازنگری شده ظرف ۶ ماه آینده خبر داد.

عبدالرحیم نوه ابراهیم در گفت‌و‌گو با ایلنا در این باره گفت: براساس مطالعات انجام شده در جلسه هشتصد و پنجاه و هشتم در شورای عالی برنامه‌ریزی گزارشی به آقای فرهادی و اعضای شورا ارائه شد که برآن اساس بسیاری از رشته‌هایی که تاریخ مصرف آنها گذشته و بازار کاری برای آنها وجود ندارند، منسوخ و یا بازنگری خواهند شد.

وی تصریح کرد: رشته‌هایی که تاریخ تولید آنها قدیمی است، یا منابعی برای آن رشته‌ها استفاده می‌شود که قدیمی شده و روش‌ها و سرفصل‌های آن متناسب با علم روز نیست، بازنگری خواهند شد.

به گفته مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم رشته‌هایی که به دهه ۶۰ و ۷۰ بر می‌گردند در اولویت بازنگری قرار دارند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که کدام یک از رشته‌ها حذف و یا بازنگری خواهند شد، گفت: به طور مثال در رشته حسابداری در دوره کار‌شناسی سرفصل‌ها طراحی شده اما متناسب با حسابداری روز نیست. با توجه به نامه‌ای که وزیر اقتصاد نوشته‌اند، این رشته مباحثجدیدی را برای عملیات و اجرای مهارت حسابداری نیاز دارد که باید به آن توجه شود و نیازمند تغییراتی است. همچنین در این نامه ذکر شده که مواردی به سرفصل‌های رشته حسابداری اضافه شود.

نوه ابراهیم با اشاره به اینکه نیازمند این هستیم که برخی از سرفصل‌ها در رشته‌های دانشگاهی اصلاح شود و در دانشگاه مباحثجدیدی تدریس شود، افزود: این مباحثجدید بر مبنای تحقیقات و گزارشاتی است که از بخش‌های مختلف مانند بخش صنعت، تجارت، خدمات و… به ما ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: اما بحثجدیدی که مطرح شده، این است که اساسا برخی از رشته‌ها وجود دارد که در بازار کار، شغلی برای آنها وجود ندارد.

نوه ابراهیم با بیان اینکه برخی از رشته‌ها مانند علوم پایه، فنی و رشته کشاورزی نیازمند تغییر در سرفصل‌ها و بازنگری مجدد هستند، اظهار داشت: به طور مثال در بسیاری از رشته‌های کشاورزی سرمایه گذاری‌های انبوهی صورت گرفته اما در مقابل بازار کار برای آن وجود ندارد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم ادامه داد: سعی ما بر این است که تولید را متناسب با تقاضا سازماندهی کنیم و به مبحثاقتصاد مقاومتی کمک کنیم؛ چرا که برداشت ما از اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید علم این است که اگر علم مناسب برای جامعه تولید شود، کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند.

وی از اعلام رشته‌های دانشگاهی منسوخ و بازنگری شده ظرف ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: ۶ ماه آینده اعلام خواهیم کرد که چه رشته‌هایی منسوخ می‌شوند و کدام رشته‌ها می‌مانند و تنها در سرفصل‌هایشان دچار تغییر خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز