خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم:

برنامه‌های دانشگاه‌ها باید بازنگری شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۲۹۹

برنامه‌های تدوین شده دانشگاه‌ها نیاز به بازنگری دارد که باید این برنامه‌ها با توجه به شرایط امروز جامعه ما به روز رسانی و دوباره تدوین شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همه مدیران، مسئولان، استادان و دانشگاهیان یک ماموریت دارند و آن هم توسعه همه جانبه آموزش عالی کشور است.

به گزارش ایلنا، مجتبی شریعتی‌نیاسر در شورای دانشگاه تبریز کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را سه رویکرد اصلی و سیاست راهبردی این معاونت بیان کرد و گفت: در دهه گذشته روند گسترش کمی مراکز آموزشی در حوزه‌های مختلف بیش از حد نیاز جامعه بوجود آمده بود که باید این روند اصلاح شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه داشتن سرعت عمل بالا، اخلاق محوری، قانون مداری و فراجناحی عمل کردن را از جمله ویژگی های بارز برنامه های معاونت آموزشی وزارت علوم برشمرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از دانشگاه های جدید التاسیس با حداقل استاندارهای لازم مشغول فعالیت هستند که در صورت عدم کسب استانداردهای لازم از پذیرش دانشجو تا رسیدن به استانداردهای لازم جلوگیری خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارتقای کیفی شعار و رویکرد دوم این معاونت است که می خواهیم با کمک گرفتن از دانشگاه های جامع و برتر کشور و به ویژه با همفکری اساتید سرشناس دانشگاه ها این وضعیت را بهبود بخشیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به رویکرد سوم این معاونت که مربوط به اقتدار و هماهنگی بود، افزود: در کنار نظارت دقیق و سیاست گذاری وزارت علوم، بسیاری از مسئولیت ها به مدیران دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه های قدیمی و برتر تفویض می شود که با این کار می توان اقتدار وزارت و این دانشگاه ها را افزایش داد.

معاون آموزشی وزارت علوم فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی را از دیگر اقدامات اساسی این معاونت اعلام کرد و گفت: برنامه های آموزشی و سرفصل دروس در دانشگاه ها باید حداکثر ۵ سال با تحول علوم در جهان، به روز رسانی و متحول شود.

شریعتی نیاسر، در خاتمه اظهار داشت: برخی از مراکز آموزش عالی کشورمان با توجه به دور شدن از رسالت اصلی خود - نظیر آموزش از راه دور و یا آموزش های فنی و حرفه ای، احتیاج به کمک دارند که به جایگاه اصلی خود برگردند؛ البته این کار نیز یک شبه درست نمی شود و باید در این راستا هم صبر و حوصله کرد.

همچنین در این مراسم عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بایستی همه برنامه ریزی ها با مشارکت دانشگاه ها و اساتید به سرانجام برسد، تصریح کرد: این امر موجب شتاب بیشتر و جامع تر شده تدوین برنامه عملیاتی با یک سند راهبردی مدون می شود.

به گفته وی، برنامه های تدوین شده دانشگاهها نیاز به بازنگری دارد که باید این برنامه ها با توجه به شرایط امروز جامعه ما به روز رسانی و دوباره تدوین شود که در این خصوص ۱۰ دانشگاه برتر کشور می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در ادامه افزود: ما از طرح ها و برنامه های مدون و کارشناسی شده دانشگاه ها استقبال می کنیم و در برنامه‌ریزی آموزشی از همفکری و هم اندیشی بسیاری از اساتید دانشگاه ها استفاده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های این دانشگاه در زمینه های مختلف گفت: دانشگاه تبریز برند آذربایجان و به ویژه شهر تبریز است و در امتداد دانشگاه ربع رشیدی بوجود آمده که ۷۰۰ سال پیش این دانشگاه با رویکرد بین المللی و دانش بنیان در تبریز تاسیس شده بود.

محمدرضا پورمحمدی، در ادامه با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه تبریز افزود: این دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور فعالی داشته است که می توان نمود بارز این را به عینه در زمینه های مختلف مشاهده کرد.

وی همچنین با اشاره به موفقیت های علمی و اجرایی دانشگاه تبریز گفت: بر اساس رتبه‌بندی جدید دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تبریز رتبه ۴۹۲ جهان، ۶۳ آسیا و دوم ایران را کسب کرده و در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی جهان اسلام رتبه ۹ کشوری در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی و جایگاه پنجم را در حوزه کشاورزی بدست آورده و در جهان اسلام نیز رتبه های ۲۱ الی ۲۵ را کسب کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار دانشجو در ۱۱۵ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از صد رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصل هستند که از این تعداد ۴۰ درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد. د.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز