خبرگزاری کار ایران

نشست مسئولان نشریات دانشجویی دانشگاهی با مسئولان فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۶۲۵

نشست هم اندیشی جمعی از مسئولین نشریات دانشگاهی با مسئولین فرهنگی دانشگاه تهران روز گذشته در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست مجری برنامه پس از بیان مقدمه ای، از شش نماینده از نشریات مختلف دانشگاه خواست که هرکدام به بیان مسائل و مشکلات و مطالبات مدنظر خود بپردازند.

ابتدا شاهین کارخانه عضو دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران مشکلات حقوقی نشریات دانشجویی را متذکر شد و در بخشی از سخنرانی خود پس از بیان مصداق های عمل نکردن به قانون و موارد قانونی بر زمین مانده در این دانشگاه گفت:« متأسفانه تا کنون کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه، مصوبه ای در راستای تأکید بر آزادی های نشریات و یا احقاق حقوق ایشان و یا تأمین امکانات لازم برای فعالیت آنها نداشته است.»

محمدعلی کامفیروزی یکی دیگر از نمایندگان مدیران مسئول در کمیته ناظر بر نشریات برخی مشکلات ساختاری-اداری حاکم بر نشریات دانشجویی را متذکر شد و بیان کرد:«تذکرات دلسوزانه و دوستانه مکرر به مسئولین امر تا کنون منجر به حصول نتیجه قابل مشاهده ای نشده است و به جای تأمین حداقل نظم و ترتیب در امور نشریات و یا صرف وقت برای سازماندهی وضعیت نابسامان کنونی و یا تدبیر راه حل هایی برای حل مشکلات جدی فعلی (مثل مسائل مالی)، سراغ برگزاری طرح ها و برنامه های دهان پرکنی مانند جشنواره نشریات دانشجویی رفته می شود.»

سخنران سوم، آرش فرحی مقدم مدیرمسئول نشریه ندا بود که به نمایندگی از نشریات علمی دانشگاه تهران در مورد مشکلات نشریات علمی سخن گفت. وی حمایت های مالی و غیر مالی دانشگاه از نشریات علمی را ناکافی دانست و در بخشی از صحبت های خود گفت: « علاوه بر مورد ذکر شده در بالا نشریات علمی و به ویژه نشریاتِ به صاحب امتیازیِ انجمن های علمی، ، باید امکان ورود به مسایل آموزشی رشته ای مربوطه را داشته باشند بی آنکه کمترین دغدغه ای ناظر بر برخوردهای غیر قانونی و غیر منصفانه ای گروه های آموزشی، باعث ایجاد تنش در روند انتشار آنها و یا پس از آن شود.»

نفر چهارم یاشار تاج‌محمدی مدیرمسئول نشریه دانشجویی نشاط بود که به تجربه خود و هزینه ای که برای انتقاد از وضعیت علمی دانشکده ادبیات داده است پرداخت. او از عدم حمایت مسئولان دانشگاه از وی که به خاطر انتقاد از یک استاد به دادگاه احضار شده بود انتقاد کرد. وی در ادامه صحبت های خود گفت:« من به خاطر اعتراض به وضعیت علمی نابسامان دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران و انتقاد به یکی از اساتید دیگر این دانشکده، مجدداً محکوم شدم اما این بار در کمیتۀ انضباطی دانشجویان دانشگاه تهران درحالی که صحت تمام مطالب مندرج در آن مقاله از سوی مدیرگروه مربوطه کتبا تایید شده بود و حتی در آن مقاله اسمی از آن استاد خاص برده نشده بود.» وی در انتها از دکتر سرسنگی پرسید که چرا نمی توان در دانشگاه تهران از وضعیت علمی اساتید انتقاد کرد؟

عاطفه اسماعیلی مدیرمسئول نشریه دانشجویی آگاه نیز در مورد وضعیت مالی نشریات و عملکرد مبهم خانه نشریات در این زمینه سوالات و انتقاداتی را مطرح کرد و راه‌حل‌هایی برای حمایت مالی از نشریات ارائه داد. وی در قسمتی از سخنرانی خود گفت:« همه می‌دانیم که اصلی‌ترین مشکل نشریات دانشجویی مشکل مالی است. مشکلات مالی باعث شده که نشریات مجله ای معمولا سر موعد چاپ نشوند و تنها نشریاتی امکان انتشار داشته باشند که به صورت تک‌برگ و با کیفیت طراحی پایین منتشر می شوند.»

بامداد لاجوردی مدیرمسئول نشریه دانشجویی صفیر هم با بیان مشکلات نشریات سیاسی-اجتماعی دانشگاه تهران گفت: « نباید فراموش کنیم که جناب عالی و همکارانتان به پشتوانه حمایت بدنه دانشگاهی تحول خواه بر این مصدر و جایگاه تکیه زده اید و قاعدتا می بایست پاسخگوی مطالبات ایشان باشید، نه اینکه خدای ناکرده دغدغه تأمین نظر صاحبان قدرت در اولویت قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به سرسنگی گفت:« جناب عالی مسئول فرهنگی این دانشگاهید و قطعا می بایست در برابر فضاسازی ها و جنجال ها و نقض حقوق و نفی آزادی های ما دانشجویان ایستادگی کنید، نه اینکه همراه با این فضاسازی ها و یا تحت تأثیر این فشارها  و تهدیدها، دانشجویان را در برابر تهدیدها و فشارهای غیرقانونی تنها بگذارید. در جمعی حاضر شوید که مسئول یک خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی با لحنی هشدارآمیز از خط نفوذ در نشریات دانشجویی سخن می گوید و هیچ واکنشی نشان ندهید.»

پس از پایان سخنان مدیران مسئول، نوبت به مسئولین فرهنگی دانشگاه رسید تا مطالب مدنظر خود را بیان کنند.

سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ابتدا با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی متشکل از فعالین نشریاتی گفت: «هرچند دانشجویان معمولا با شک و تردید به مدیران نگاه می کنند، ولی باید بگویم که من همین الان هم دارم یک روزنامه منتشر می کنم و از موضع یک همکار و البته مدیر فرهنگی دانشگاه صحبت می کنم.»

وی در ادامه با بیان این نکته که شما نشریات دانشجویی رسانه اید و در شکل‌گیری فرهنگ دانشگاه نقش دارید ادامه داد: «این جلسه و این دست جلسات از این جهت مهم است که ما مدیران تمرین می کنیم که ظرفیت شنیدن حرف ها را داشته باشیم و صادقانه نقایص را قبول کنیم. عمر معاونت‌های فرهنگی معمولا کوتاه است و مانند برف در آفتاب تابستان است. ما و شما دانشجویان دو طرف میز نیستیم، ما همه یک طرف میزیم، فقط بعضی وقتها جایمان عوض می‌شود.»

عسگری مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران نیز در سخنانی ابراز امیدواری کرد که فضای نشریات دانشجویی با همت فعالان نشریاتی به شأن و اعتلای درخور دانشگاه تهران برسد.

وی گفت که به زودی ایده «دکه نشریات دانشگاه تهران» را عملی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، تعدادی از فعالین نشریاتی دانشگاه تهران سوالات خود را در قالب پرسش و پاسخ با معاون فرهنگی در میان گذاشتند. سرسنگی در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به وضعیت نامطلوب حمایت مالی از نشریات وعده داد که در همین هفته مبلغی را برای کمک به نشریات دانشجویی اختصاص خواهد داد.

وی سپس درباره انتقادات مطرح شده درباره طرح تخلف یک نشریه دانشجویی به دلیل انتشار عکس رئیس دولت اصلاحات گفت: «کمیته ناظر که درباره آن نشریه مدعی نبود که چرا عکس را چاپ کردی؟ بر اساس قانون افراد می توانند شکایت کنند و شکایت کردن به معنای محکوم بودن آن فرد نیست و شما می دانید که در همان جلسه کمیته ناظر که بحث این نشریه طرح شد، ما گفتیم اصلا چنین قانونی نداریم که اگر این عکس چاپ شده، فرد گناهکار است. درباره آن عکس هم کسی نه نشریه را توبیخی کرده و نه آن نشریه را بسته است؛ تنها شکایتی شده و در جلسه هم همه به اتفاق نظر گفتند اصلا این شکایت وارد نیست.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز