خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگار ایلنا:

اولین جلسه شورای آب در دولت امروز برگزار‌ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۸۸

آلودگی‌های آب اکنون بسیار متفاوت از گذشته است و اگر این آلودگی‌ها وارد آب شرب مردم شود، پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

به گفته وزیر نیرو اولین جلسه شورای آب در دولت یازدهم امروز به منظور برطرف شدن چالش‌های آب امروز در دولت برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در نشست مدیران ارشد صنعت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص تشکیل جلسه شورای آب اظهار شد: تشکیل این شورا ۲ هفته پیش در دولت گزارش شد و راجع به وضعیت آب و چالش های آن هم گزارشی را ارایه کردیم.
وی افزود: این شورا در دولت پیش تشکیل جلسه داده بود و دارای مصوبه‌های مشخص و روشنی است که قرار است اولین جلسه آن در دولت جدید تشکیل شود، برای دستور کار این نشست محورهایی تعیین شده است که امیدواریم همه دستگاه‌های ذیربط وظایف خود را در این خصوص به خوبی انجام دهند و تصمیمات درستی در این شورا اتخاذ شود.

وی همچنین از تشکیل سه اتاق فکر آب، برق و اقتصاد آب و برق در وزارت نیرو در آینده نزدیک خبر داد و افزود: وظیفه بر دوش ما، به قدری مهم است که برای انجام آن باید از تمام ظرفیت‌های فکری، دانش، تجربه و سرمایه‌های کشور استفاده شود.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه وزارت نیرو همواره در طول عمر خود دستگاهی خدمتگزار بوده است گفت: رسالت نخست وزارت نیرو در صنعت آب و برق ساخت سد، نیروگاه، شبکه و احداثتصفیه خانه و بهره برداری از آنها نیست بلکه رسالت نخست ما خدمت کردن به مردم است، مهمترین اصل برای ما مشترکان هستند و اگر رضایت مردم جلب نشود، موفقیتی در کار خود به دست نخواهیم آورد.

وزیر نیرو دومین موضوع مهم و مورد توجه مدیران صنعت آب و فاضلاب را بحثکیفیت آب دانست و با اشاره به مصرف رو به افزایش آب در کشور، ادامه داد: آلودگی‌های آب اکنون بسیار متفاوت از گذشته است و اگر این آلودگی‌ها وارد آب شرب مردم شود، پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

چیت چیان تصریح کرد: وزارت نیرو مسوولیت دارد برای جلوگیری از توزیع آب فاقد کیفیت حتی برای یک لحظه و حتی برای یک نفر برنامه‌ریزی و عمل کند.

وزیر نیرو سپس با اشاره به جمعیت هفت میلیون نفری روستاهای فاقد شبکه آب شرب بهداشتی و یا روستاهایی که دارای شبکه بوده اما به هر دلیل با مشکل تامین آب مواجه هستند، تصریح کرد: شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که حتی یک روستا نیز فاقد شبکه آب سالم باشد.

وزیر نیرو اظهار داشت: اگر برای دو سال اعتبار لازم مهیا شود، مشکل جمعیت هفت میلیون نفری فاقد شبکه آب سالم در روستاها رفع می شود و این یکی از ماموریت های اصلی وزارت نیرو است که باید اجرا شود.

وی سپس کاهش هدر رفت آب را یکی از موضوع‌های مهم در بخش آب و فاضلاب دانست و گفت: در گام نخست، باید به جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌ها اقدام شود.

چیت چیان همچنین بهره‌برداری صحیح از پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب را در کاهش هدر رفت آب بسیار مهم دانست و گفت: درصدی از هزینه احداثهای جدید باید برای بهره برداری صحیح صرف شود تا از این طریق، بخشی از کمبود منابع آب برطرف شود و مجبور به احداثبسیاری از طرح ها و پروژه های جدید نباشیم.

وی بحثهدررفت آب را یکی از نقاط ضعف صنعت آب و فاضلاب عنوان و ابراز امیدواری کرد: در چهار سال آینده بخشی از این مشکل حل شود هرچند که به صفر رسیدن آن غیرممکن است.

وی در بحثمدیریت مصرف گفت: مدیریت مصرف راهبردهایی دارد و بالا بردن فرهنگ مردم در چگونگی مصرف بسیار مهم است.

وزیر نیرو ابداع روش هایی در مدیریت تقاضا، مقررات مختلف، جریمه و تشویق را از موارد مهم در مدیریت مصرف دانست و ادامه داد: بخش برق با ایجاد سازمان بهره وری انرژی، موضوع مدیریت مصرف را نهادینه کرده است که توسعه فرهنگ استفاده از لامپ‌های کم مصرف در میان مردم، نمونه بارزی از فعالیت های مدیریت مصرف به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه اکنون درآمد نفتی کشور کاهش یافته و منابع در دسترس دولت کم شده است، اظهار داشت: با وجود کاهش منابع مالی، وظایف و ماموریت های ما کمتر نشده است و بر این اساس، روش‌های اجرای پروژه ها باید اصلاح شود.

وی تنها راه چاره را کاهش هزینه ها و استفاده از روش‌های خصوصی‌سازی در انجام ماموریت‌ها عنوان کرد.

وی با قدردانی از مدیران صنعت آب و فاضلاب به دلیل بکارگیری روش های نوین استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب قدردانی کرد و گفت: ظرفیت بالایی در بخش خصوصی کشور وجود دارد که تنها سرمایه نیست بلکه ظرفیت های مدیریتی، کارشناسی، نوآوری و ابداع ها در کنار سرمایه مطرح است که باید به کمک صنعت آب و برق بیاید.

چیت چیان به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار هیات وزیران و تاکید ایشان بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی و تبدیل آن به کالاهای تجاری و توسعه این فناوری و ایجاد بازار کار اشاره کرد و گفت: نوآوری و پیدا کردن روش های جدید بسیار مهم است و سیکل " ایده تا پدیده " باید موردتوجه مدیران صنعت آب و فاضلاب قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز